Lees verder
Maarten Janssen is programmadirecteur, onderzoeker en opleider bij Erasmus Centrum voor Zorgbestuur aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Meer over de auteursTopvorm
Lessen voor de prestatiemaatschappij
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2021 1e druk 9789044649604Samenvatting
Topprestaties leveren vraagt veel van een mens. Je moet ervoor in topvorm zijn. Maar hoe bereik je dat? Hoe kom je aan de top en hoe blijf je daar? En wanneer doe je een stapje terug? Op basis van gesprekken met (oud-)topsporters als Pieter van den Hoogenband, Esther Vergeer en Carl Verheijen, en met (oud-)zorgbestuurders als Ernst Kuipers, Roxanne Vernimmen en Frits Verschoor, belichten Maarten Janssen en Kim Putters hoe voldoening, succes en drive, maar ook onzekerheid, legitimering en opoffering een rol spelen in het streven naar topprestaties.
'Topvorm' laat zien hoe beide sectoren van elkaar kunnen leren. Over bijvoorbeeld het belang van talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen en over hoe individuele prestaties teamprestaties blijken te zijn. Op basis van inzichten over presteren aan de top plaatsen de auteurs topprestaties in een breder perspectief en ontwikkelen zij een visie met implicaties voor de grote sociaal-maatschappelijke uitdagingen van deze tijd.
Een visie die concrete lessen bevat voor onze prestatiemaatschappij waarin individueel succes nog te veel als eigen verdienste wordt gezien.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Maarten Janssen
Over Kim Putters
Inhoudsopgave
1 TOP: een inleiding
Deel I: Naar de top
2 Waar gaat het mij echt om?
2.1 De essentie van het vak
2.2 Persoonlijke rolopvatting en invulling
3 Waarom ik?
3.1 Talent, training en de ruimte om te leren
3.2 Legitimatie en draagvlak voor een rol aan de top
3.3 Samenwerken met anderen
3.4 Zelfreflectie
Deel 2: Aan de top
4 Hou houd ik dit vol?
4.1 Inspiratie en motivatie
4.2 ‘The dark side’ van het presteren
4.3 Voldoening
5 Hoe blijf ik op koers en hoe verleg ik die juist?
5.1 Toeval, onmacht en onzekerheid
5.2 Feedback en kritiek
5.3 Feedback van de sociale omgeving
5.4 Innovatie en vernieuwing als standaard
Deel 3: Van de top
6 Wat levert het mij op?
6.1 Succes en falen
6.2 Bepalende momenten
7 Wat als ik stop?
7.1 Stoppen
7.2 Na je carrière
Deel 4: Lessen van de top
8 Lessen voor de prestatiemaatschappij
8.1 Topprestaties in de sport en het zorgbestuur
8.2 Lessen voor de samenleving
9 Voorbij de prestatiemaatschappij
De geïnterviewde zorgbestuurders en topsporters
Onderzoeksverantwoording
Noten
Literatuur
Woord van dank
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan