Lia van Doorn is lector Innovatieve Maatschappelijke Dienstverlening bij Hogeschool Utrecht.
Meer over de auteursOutreachend werken
Basisboek voor werkers in de eerste lijn
Paperback Nederlands 2019 3e druk 9789046906583Samenvatting
Het was in Nederland altijd taboe om hulp te verlenen aan mensen die daar niet om gevraagd hadden. Maar sinds outreachend werken aantoonbare resultaten oplevert voor de cliënt en zijn omgeving, is de belangstelling ervoor sterk toegenomen. Dit basisboek laat (aankomende) eerstelijns social workers goed beslagen ten ijs komen in deze uitdagende vorm van hulpverlening.
'Outreachend werken' is zeer praktisch en didactisch van opzet. Het bevat een sterke theoretische onderbouwing van de werkwijze. Het praktische gedeelte beschrijft het methodisch handelen: Hoe organiseert u outreachend werk en hoe legitimeert u het? Welke vaardigheden en gedragskenmerken heeft u nodig om dit werk te kunnen doen? Hoe treedt u uw cliënten tegemoet? Hoe organiseert u samenwerking met andere instanties of het sociale netwerk rondom de cliënt? De bijbehorende website biedt een uitgebreide verzameling van studiemateriaal: videofragmenten, brochureteksten, opdrachten, formulieren, links en een interactief schema.
Verschil met de vorige druk
In de 2e druk is de doelgroep van het boek binnen de opleidingen verbreedt van MWD naar alle sociale studies, variërend van SPH, CMV, HBO Pedagogiek, TP tot SJD. Het boek is helemaal geactualiseerd. Nieuw zijn de vragen bij elk hoofdstuk.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Yvonne van Etten
Over Mirjam Gademan
Over Jurriaan Omlo
Inhoudsopgave
2. Historisch overzicht van outreachend werken
3. Outreachend werken en zijn cliënten
4. Legitimering van outreachend werken
5. Signalen verzamelen
6. Reageren op signalen en eerste contactlegging
7. Contact met de cliënt voortzetten en afsluiten
8. Theoretische en methodische aangrijpingspunten
9. Voorwaarden om outreachend te kunnen werken
Epiloog
Bijlagen
Literatuurlijst
Register
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan