Lees verder
Julia Galef is medeoprichter en voorzitter van het Center for Applied Rationality. Ze traint mensen wereldwijd om betere beslissingen te nemen aan de hand van strategieën gebaseerd op neurowetenschappelijke inzichten.
Meer over Julia GalefDe Verkennersmindset
Helder denken in een complexe wereld
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789047011255Samenvatting
Denk jij dat je altijd gefundeerde beslissingen neemt op basis van een grondige beschouwing van de beschikbare feiten? Vergeet het maar. Onze hersenen doen precies het tegenovergestelde: ze proberen informatie netjes in te passen in het beeld dat we al hadden en helpen ons onze pijnlijke fouten te vergeten. Volgens Julia Galef hebben de meeste mensen van nature de mindset van een soldaat: we beschermen onze overtuigingen met man en macht en negeren ieder bewijs van het tegendeel.
Om vaker écht gelijk te hebben, moeten we ideeën minder benaderen als een soldaat en meer als een verkenner. Een verkenner overziet het terrein en gaat op zoek naar alle beschikbare feiten – goed of slecht – om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen. Hij staat altijd open voor nieuwe informatie en is bereid zijn mening voortdurend bij te stellen. Soldaat en verkenner zijn allebei essentieel voor een goed functionerend leger, maar bij het nemen van besluiten is de mindset van de verkenner het nuttigst.
Aan de hand van fascinerende praktijkverhalen over onder meer klimaatverandering, de Amerikaanse verkiezingen en de ongemerkte invloed van onze ouders op onze studiekeuze laat Galef zien hoe je kunt omschakelen naar de verkennersmindset, zodat je voortaan wél de beste beslissingen neemt.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Julia Galef
Inhoudsopgave
Deel I Een pleidooi voor de verkennersmindset
1 Twee manieren van denken 17
2 Wat beschermt de soldaat eigenlijk? 31
3 Waarom de waarheid waardevoller is dan we beseff en 44
Deel II Zelfb ewustzijn ontwikkelen
4 Kenmerken van een verkenner 61
5 Oog hebben voor bias 78
6 Hoe zeker ben je? 93
Deel III Gedijen zonder illusies
7 Omgaan met de realiteit 113
8 Motivatie zonder zelfb edrog 127
9 Invloed zonder overdreven zelfverzekerdheid 144
Deel IV Van mening veranderen
10 Goed worden in ongelijk hebben 161
11 Koester je verwarring 175
12 Ontsnap uit je echokamer 193
Deel V Je identiteit heroverwegen
13 Hoe overtuigingen identiteiten worden 211
14 Houd je identiteit op enige afstand 225
15 Een verkennersidentiteit 241
Conclusie 257
Dankwoord 261
Bijlage A 263
Bijlage B 267
Noten 271
Register 297
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan