Lees verder
Het goede leven en de vrije markt
Een cultuurfilosofische analyse
Gebonden Nederlands 2018 1e druk 9789047709589Samenvatting
Wat is 'het goede leven'? Draait alles om geld verdienen en consumeren, of vooral om vredig en harmonieus samenleven met anderen? Of kunnen we de zin ervan beter zoeken in de natuur, of in spirituele waarden? Tegenwoordig kunnen we in onze vrijemarkteconomie kiezen wat we willen. Maar is die vrijheid van keuze wel de enige soort vrijheid die telt? Zorgt de vrije markt wel voor een goed leven, of staat ze dat goede leven juist in de weg?
Deze vragen vormen het examenthema van vwo scholieren filosofie voor de komende drie jaar. Met dat doel hebben deze drie filosofiedocenten aan de Vrije Universiteit een prachtig overzicht geschreven van hoe over deze vragen in verschillende tijden is gedacht, én hoe we er in de toekomst verder over kunnen nadenken.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Govert Buijs
Inhoudsopgave
De vraag naar het goede leven en de vrije markt
1. De vrije markt en het goede leven in meervoud: vijf dimensies
Deel I: Het goede leven: toen en nu
2. Plato en Aristoteles over het goede leven. Waarom 'edel handelen' in het oude Griekenland niet samen kon gaan met handel
3. Het goede leven in het christendom: onderweg naar een betere wereld
4. De moderniteit als project van bevrijding (1): het autonome individu
5. De moderniteit als project van bevrijding (2): de beheersing van de wereld
6. De moderniteit en de vrijemarkteconomie: het goede leven op een vulkanische breuklijn
Deel II: Vijf dimensies van het goede leven
Inleiding deel II
7. Mens in enkelvoud, mens in meervoud: relaties
8. De Januskop van instituties
9. Het belichaamde zelf en het goede leven
10. De kwetsbaarheid en overmacht van de natuur
11. Op zoek naar een zinvol leven
Slot: Voorbij de moderniteit
Bijlage: Leesteksten
Register
Dankwoord
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan