Hans Achterhuis (1942) is een van de toonaangevende hedendaagse Nederlandse filosofen. Hij schreef vele filosofische werken, waaronder 'De markt van welzijn en geluk', 'De maat van de techniek' en 'Het rijk van de schaarste', 'De erfenis van de utopie' en 'Utopie'.
Meer over Hans AchterhuisIk wil begrijpen
De onbekende Hannah Arendt
Gebonden Nederlands 2022 1e druk 9789047715108Samenvatting
Hannah Arendt is niet meer weg te denken uit het maatschappelijk debat, maar zij wordt vaak verkeerd begrepen. Vanuit het aan Arendt ontleende motto 'ik wil begrijpen' onderzoekt Hans Achterhuis de 'onbekende' Hannah Arendt.
Hij richt zich onder meer op drie onderbelichte aspecten uit het leven en werk van Arendt: haar eerste echtgenoot Günther Stern (beter bekend als Günther Anders), het belang van de joodse traditie voor haar denken en de relevantie van haar filosofie voor de verwerking van ons koloniale verleden. Bovendien wordt het grote misverstand van ‘de banaliteit van het kwaad’, dat Hannah Arendt tot op de dag van vandaag achtervolgt, in dit boek voor eens en voor altijd de wereld uit geholpen.
Ik wil begrijpen is geen biografie maar het verslag van een filosofische vriendschap die vijftig jaar geleden tussen de ramsjboeken begon. Achterhuis koppelt het denken van Arendt aan zijn eigen ervaringen en actualiseert ze aan de hand van thema’s als de toeslagenaffaire, fake news en de gevaren die onze democratie bedreigen.
Arendts filosofie richt zich niet op een abstracte ideeënwereld maar op onze dagelijkse ervaring en hoe wij denken en (politiek) handelen. Haar scherpe inzichten zijn relevanter dan ooit voor iedereen die zich druk maakt over de samenleving waar wij onderdeel van zijn.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan