Ton Derksen is emeritus hoogleraar wetenschapsfilosofie en cognitiefilosofie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en emeritus hoogleraar algemene kennis- en wetenschapsleer aan de Universiteit van Tilburg.
Meer over Ton DerksenHet falen van de Hoge Raad
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789056157722Samenvatting
Als je onterecht wordt veroordeeld voor een moord of andere zwaar misdrijf, kun je altijd nog terecht bij de Hoge Raad. Althans, op papier. De praktijk is anders, constateert wetenschapsfilosoof Ton Derksen. De Hoge Raad herziet een oordeel zelden. De bereidheid daartoe is simpelweg afwezig. Om dit te rechtvaardigen verlaat de Raad zich op strategieën die regelrecht in strijd zijn met objectieve waarheidsvinding, met het recht en met rechtvaardigheid.
Derksen trekt deze verregaande conclusie na grondige bestudering van elf herzieningsaanvragen in vijf grote moordzaken – de Butlermoord, de zaak Baybasin, de zaak Olaf Hamers, de zaak Hagemann en de Arnhemse villamoord. In alle zaken blijkt sprake van willekeur, onbegrip en kennelijke onwil. Omdat de Hoge Raad geen eerlijk oordeel over herzieningsaanvragen lijkt te wil vellen, is het volgens Derksen beter om een onafhankelijke Herzieningsraad op te tuigen, die de taak van de Hoge Raad overneemt.
Een schokkend boek over het falen van ons hoogste rechtsorgaan
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding 9
I De herziening en haar eisen 13
II Drie zaken in vogelvlucht 23
III De strategieën van de Hoge Raad. Een overzicht 37
IV Onbegrip bij de Hoge Raad. Een overzicht 53
V Strategieën en onbegrip in de zaak-Van Leeuwerden 71
VI Strategieën en onbegrip in de zaak-Baybasin 95
VII Strategieën en onbegrip in de zaak-Hamers 121
VIII Strategieën en onbegrip in de zaak-Hagemann 137
IX De Arnhemse villamoord en de Pettense campingmoord: de drogreden van het zorgvuldig hof 155
X Reflecties 171
Noten 189
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan