Sterke rekenaars in het basisonderwijs
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789065082572Samenvatting
In elke groep zitten ze: leerlingen die zich moeiteloos bewegen in de getallenwereld en rekenen en wiskunde pas een leuk vak vinden wanneer de reguliere lesstof ophoudt. Deze sterke rekenaars hebben vaak meer leerhonger dan de reken-wiskundemethode kan stillen. Dit vraagt om uitdagende reken-wiskundelessen waarin álle leerlingen de uitdaging krijgen die ze zo hard nodig hebben en waar ze veel plezier aan beleven.
In dit boek beschrijven we verschillende typen (potentieel) sterke rekenaars en welke onderwijsaanpassingen er mogelijk zijn binnen en buiten de groep. Ook is er aandacht voor de jonge veelbelovende en de meertalige (potentieel) sterke rekenaars. Ten slotte lees je meer over relevant onderzoek en literatuur en krijg je adviezen voor het vormgeven van rekenbeleid voor (potentieel) sterke rekenaars bij jou op school.
Elk hoofdstuk bevat veel praktijkvoorbeelden en sluit af met een gereedschap om direct in je eigen reken-wiskundeles in te zetten.
Ontdek hoe je reken-wiskundeonderwijs vormgeeft waarmee je meer kansen biedt aan (potentieel) sterke rekenaars!
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 (Potentieel) sterke rekenaars
1.1 Typen (potentieel) sterke rekenaars
1.2 De goede rekenaar
1.3 De snelle rekenaar
1.4 De creatieve rekenaar
1.5 Gereedschap: Onderwijsaanpassingenmatrix
2 Signaleren van (potentieel) sterke rekenaars
2.1 Signaleringsmethoden
2.2 Van talent naar presteren
2.3 Onderpresteren in de reken-wiskundeles
2.3.1 Onderpresteren: de goede rekenaar
2.3.2 Onderpresteren: de snelle rekenaar
2.3.3 Onderpresteren: de creatieve rekenaar
2.4 Gereedschap: Signaleringsinstrument
3 (Potentieel) sterke rekenaars: onderzoek en literatuur
3.1 The Psychology of Mathematical Abilities in Schoolchildren
3.2 Compacten en verrijken van de rekenles
3.3 Onderzoek eXcellent rekenen en de X-posters
3.3.1 Succesvolle ingrediënten lessenserie
3.4 Themaonderzoek Inspectie van het Onderwijs
3.5 Gereedschap: rekenmaterialen bij 1X-poster rekenen
4 De leerkracht centraal
4.1 Houding van de leerkracht
4.2 Kennis en vaardigheden van de leerkracht
4.2.1 Kennis van leerlijnen en doelen
4.2.2 Omgaan met barrières in de leerlijn
4.3 Nieuwsgierig
4.4 Klassenmanagement
4.5 Gereedschap: uitdagend rekenspel met Tangram
5 Start van de reken-wiskundeles
5.1 Lesdoelen
5.2 Pluslesdoelen
5.2.1 Lesdoel verbreden of verdiepen
5.2.2 Aandachtspunten pluslesdoelen
5.3 Groeidoelen (executieve functies)
5.3.1 Executieve functies van het denken
5.3.2 Executieve functies van het doen
5.4 Voorkennis activeren
5.5 Automatiseren en memoriseren
5.6 (Potentieel) sterke rekenaars leren memoriseren
5.7 Gereedschap: Lesdoelplusser
6 Instructie
6.1 Instructie aan (potentieel) sterke rekenaars
6.1.1 Vier kenmerken
6.2 Denkactiviteiten: wat zijn het?
6.3 Denkactiviteiten inzetten tijdens de instructie
6.4 Handelingsmodel voor de (potentieel) sterke rekenaar
6.5 Aandacht voor oplossingsstrategieën
6.6 Van gedachten naar uitwerking
6.7 Compacten van de reken-wiskundestof
6.8 Gereedschap: formuleren van denkactiviteiten
7 Oefenen
7.1 Contextopgaven oplossen
7.2 Rekenvaardig maar toch fout
7.3 Uitdagende(r) opdrachten
7.4 Multiple outcome tasks: uitdagende problemen voor alle leerlingen
7.5 Gereedschap: Rekenbooster
8 Afsluiting van de reken-wiskundeles
8.1 Evalueren
8.2 Reflecteren
8.3 Feedback
8.3.1 Twee soorten mindset
8.3.2 Werken buiten de groep
8.4 Gereedschap: vragen en activiteiten voor evaluatie en reflectie
9 Onderwijsaanpassingen buiten de groep
9.1 Onderwijsaanpassingen buiten de reken-wiskundeles
9.1.1 Aandachtspunten
9.2 Plusklas
9.2.1 Selectie en doelen
9.2.2 Plusklas-starter
9.2.3 Contact met peers
9.2.4 Anders oefenen
9.2.5 Clusteren van de lesstof
9.2.6 Verrijken: verdiepen en verbreden
9.3 Versnellen in de rekenstof
9.4 Tutor rekenen en wiskunde
9.5 Reken-wiskundewedstrijden
9.6 Verbinding met de eigen groep
9.7 Rekenen en wiskunde in voltijds hoogbegaafdenonderwijs
9.7.1 Risico's
9.7.2 (Meer) tijd voor rekenen en wiskunde
9.7.3 Rekenen en wiskunde in thema's
9.8 Gereedschap: invulwoorden Plusklas-starter
10 Motiveren van (potentieel) sterke rekenaars
10.1 Motivatie
10.2 Motivatie stimuleren: de (potentieel) sterke rekenaar zelf
10.3 Motivatie stimuleren: de omgeving van de (potentieel) sterke rekenaar
10.4 Motivatie stimuleren: de taak
10.5 Motivatie stimuleren: de leerkracht
10.6 Motivatiematrix (potentieel) sterke rekenaars
10.6.1 Bronnen van de interventies in de Motivatiematrix
10.7 Motivatiematrix in de onderwijspraktijk
10.8 Gereedschap: Motivatiematrix (potentieel) sterke rekenaars
11 Veelbelovende jonge sterke rekenaars [door Naomi Baggelaar]
11.1 De ontwikkeling van rekenkundig talent
11.2 Hoe herken je de veelbelovende jonge sterke rekenaar?
11.2.1 Rekenkundig kader
11.2.2 Rekenkundige creativiteit
11.2.3 Rekenkundige nieuwsgierigheid
11.3 Veelbelovende rekenaars in de kleuterklas
11.3.1 Rekenactiviteiten in de kring
11.3.2 Uitdaging in de speelhoeken
11.3.3 Verrijkingsopdrachten
11.3.4 Het gebruik van technologieën
11.4 Gereedschap om jonge veelbelovende sterke rekenaars uit te dagen
12 Meertalige (potentieel) sterke rekenaars
12.1 Meertalige leerlingen bij rekenen en wiskunde
12.2 Meertalige (potentieel) sterke rekenaars signaleren
12.3 Meertalige (potentieel) sterke rekenaars begeleiden en uitdagen
12.4 Meertalige (potentieel) sterke rekenaars in de plusklas
12.5 Gereedschap: Vraagsleutels rekenen en wiskunde met ondersteuning
13 Rekenbeleid en organisatie [door Suzanne Sjoers en Naomi Baggelaar]
13.1 De rekencoördinator aan zet
13.2 Visie op (potentieel) sterke rekenaars – prioriteitenspel +
13.3 Alle leerlingen uitdagen en dus ook de (potentieel) sterke rekenaar
13.4 Casus: (potentieel) sterke rekenaars in het DIM-model
13.5 Opleiding en nascholing
13.6 Gereedschap: uitspraken uit het prioriteitenspel +
Literatuur
Bijlage
Meer lezen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan