Activerende werkvormen
Naar meer variatie en motivatie in de les
Paperback Nederlands 2024 6e druk 9789065082541Samenvatting
De meeste docenten en scholen erkennen dat het activeren en motiveren van leerlingen belangrijk en tegelijkertijd uitdagend is. Het activeren van leerlingen kan namelijk bijdragen aan een hoger leerrendement. Uit leerlingenquêtes en reacties van docenten en schoolleiders blijkt echter vaak dat het activeren en motiveren nog niet genoeg lukt: leerlingen ervaren het onderwijs als saai en weinig uitdagend.
Om docenten inspiratie te bieden, hebben we dit boek samengesteld. We bieden achtergronden, werkvormen en ICT-middelen om leerlingen te activeren, te motiveren en effectief te laten leren. Het leren van de leerlingen staat centraal. Dat leren geef je vorm door het inzetten van die werkvormen die bij de leerdoelen én de leerlingen passen. Zo kun je variatie aanbrengen in je lessen zonder het leereffect uit het oog te verliezen.
Interesse in meer verdieping door een training en/of advies, ook binnen de school? Kijk op cps.nl/activerende-didactiek.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Voorwoord
1 Waarom activeren
1.1 Het belang van motiveren, activeren, samenwerken en feedback
1.2 Monitor leskwaliteit
1.3 Coöperatief/samenwerkend leren
2 Praktisch aan de slag
2.1 Lesontwerp met actieve werkvormen
2.2 ADI-model
2.3 Formatief handelen
3 Belemmeringen en kansen
4 Werkvormbeschrijving
4.1 De werkvormen
5 Digitale werkvormen en didactiek
5.1 Waarom ICT in de les?
5.2 Gamification
5.3 Indeling middelen
5.4 Toelichting middelen
6 Instrumenten voor borging en implementatie
6.1 Strategisch niveau
6.2 Tactisch niveau
6.3 Operationeel niveau
Literatuur
Bijlagen
Meer lezen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan