Handboek voor elke mentor
Paperback Nederlands 2005 16e druk 9789080855533Samenvatting
In acht jaar tijd zijn er meer dan 30.000 exemplaren van Handboek Voor elke mentor verkocht. De auteurs hebben hard gewerkt aan het updaten van dit zeer gewaardeerde boek. In deze herziene versie is het boek aangepast aan de laatste ontwikkelingen. Passend Onderwijs, social media, hoogsensitieve leerlingen, KIVA en de nieuwste inzichten op het gebied van mentoraat krijgen in deze druk uitgebreid aandacht.
Wat niet veranderd is, is dat dit boek een praktische kijk geeft op de rol van de mentor, de spil in de begeleiding. Meer en meer realiseren scholen zich dat het voor leerlingen belangrijk is om een laagdrempelige functionaris aan een kleine groep (mentorklas) te koppelen. Deze mentoren begeleiden leerlingen op het gebied van studievoortgang, veiligheid, sociaal-emotionele ontwikkeling en plezier op school. Merkwaardig genoeg bestaat er voor het 'vak' mentor geen opleiding. Het is alsof je het vanzelf weet en doet. Zonder gerichte scholing en/of oefening staan er zo ieder jaar duizenden mentoren voor een uitermate belangrijke taak in de school.
Dit handboek is een mooi basisboek, waarmee mentoren kennis en inzicht kunnen verwerven in de drie belangrijkste deelaspecten van het mentoraat: het begeleiden van de groep, het voeren van gesprekken en het bespreken van leerlingen met collega’s en ouders. Dit handboek geeft de mentor praktische handvatten voor eenvoudige en complexe vraagstukken. Daarmee is het een boek vol kennis en vaardigheden voor elke mentor in het voortgezet onderwijs in Nederland. Een boek dat zijn weg al gevonden heeft in het VO maar het deze herziene versie opnieuw een inspiratiebron zal zijn voor mentoren.
We hopen opnieuw veel mentoren enthousiast te maken en te houden voor dit belangrijke vak. De auteurs van dit boek, Maya Bakker en Ivo Mijland, hebben er met al hun ervaring voor gezorgd dat het handboek weer helemaal up-to-date is.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
DEEL I BASIS VAN DE MENTOR
1 Mentor, een vak apart
2 De dynamische driehoek
3 Loyaliteit
4 De balans van geven en ontvangen
DEEL II DE MENTOR AAN HET WERK
5 Gespreksvoering
6 Gesprekken met collega’s
7 Gesprekken met ouders/de ouderavond
8 Erkennen, verwerpen en negeren
9 Hoe maak je van de klas een groep?
10 Het mentoruur en de begeleidingsles
11 Omgaan met verschillen
DEEL III DE MENTOR ALS SPECIALIST
12 Faalangst
13 Pesten op school
14 ADHD
15 Dyslexie
16 Sociale vaardigheden
17 Hoogbegaafdheid
18 Hoogsensitieve leerlingen
19 Rouw en verdriet
20 Omgaan met social media
21 Passend Onderwijs
Nawoord
Literatuuroverzicht
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan