Mick Verbrugge heeft gewerkt in de fusie en overname praktijk. Hierbij heeft hij directeur-grootaandeelhouders (DGA) mogen begeleiden bij de verkoop van zijn/haar bedrijf. Wat hem opviel, was dat ook al had de DGA diverse cursussen gevolgd op dit gebied, hij/zij toch vragen stelde over waar staan we nu / wat gaat er gebeuren.
Meer over Mick VerbruggeFrankie's visie op het verkopen van je bedrijf
Een gids op te komen tot de maximale waarde van je bedrijf en hoe deze waarde te verzilveren!
Gebonden Nederlands 2022 1e druk 9789081638197Samenvatting
Het verkopen van je bedrijf is over het algemeen iets dat je eenmalig doet. Je hebt dus in principe maar één kans om het goed te doen. Dit boek geeft inzicht in welke stappen er dienen te worden genomen gedurende een verkooptraject van je bedrijf en wat bij ieder van die stappen moet gebeuren.
Dit boek helpt de “bedrijfseigenaar” bij: beter voorbereid te zijn; inzicht te krijgen in welke fasen worden onderscheiden in een verkoopproces; beter begrijpen hoe adviseurs de waarde van je bedrijf bepalen; weten welke soorten contracten er gedurende het verkoopproces worden overeengekomen; hoe biedingen te vergelijken; de “eigen” rol in het verkoopspel kennen; inclusief praktijktips en – voorbeelden.
Mick Verbrugge heeft gewerkt in de fusie en overname praktijk. Hierbij heeft hij directeur grootaandeelhouders (DGA) mogen begeleiden bij de verkoop van zijn/haar bedrijf. Wat hem opviel, was dat ook al had de DGA diverse cursussen gevolgd op dit gebied, hij/zij toch vragen stelde over waar staan we nu / wat gaat er gebeuren. Met dit boek wil hij hen hierin ondersteunen als een soort naslag werk.
De fasen zijn voorbereiding,
-benaderen,
-onderhandelen,
-boekenonderzoek en de periode na verkoop.
Bij iedere fase worden de relevante onderwerpen behandeld en voorzien van praktijktips.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
Het verkoopproces
Deel I Voorbereiding
1.1 Wie spelen een rol bij het verkoopproces
1.2 De corporate finance adviseur
1.3 Sleutelpersonen aan je binden
1.4 De te verwachten waarde
1.5 De voor te bereiden documenten
1.6 De kandidaat-kopers
1.7 De benaderwijze van kandidaat-kopers
1.8 De concurrent is de ideale kandidaat-koper
Deel II Benaderen
2.1 Het benaderen van kandidaat-kopers
2.2 De geheimhoudingsverklaring
2.3 Interesse kandidaat-koper?
2.4 Het bedrijfsbezoek/de managementpresentatie
2.5 Toesturen aanvullende informatie
2.6 Het najagen van indicatieve biedingen
2.7 Niemand (in eerste instantie) geïnteresseerd
Deel III Onderhandelen
3.1 Beoordelen bieding(en)
3.2 De concept ‘letter of intent’
3.3 Onderhandelingstechnieken
3.4 Het onderhandelingsverloop
3.5 Onderhandelingen zijn stuk gelopen
Deel IV Due diligence
4.1 Wie nu wel en wie nu (nog) niet informeren
4.2 Inrichten van de dataroom
4.3 Boekenonderzoek en due diligence rapport
4.4 De concept koopovereenkomst
4.5 Finale onderhandelingen en overdracht
Deel V Het leven na de overdracht
5.1 Je nieuwe identiteit
5.2 Je nieuwe rol als ‘hoofd incasso’
Bijlagen
Bijlage 1 Definities
Bijlage 2 Voorbeeld Geheimhoudingsverklaring
Bijlage 3 Voorbeeld Letter of Intent
Bijlage 4 Voorbeeld dataroom regelement
Bijlage 5 Voorbeeld Koopovereenkomst
Bijlage 6 Voorbeeld bijlage garanties
Bijlage 7 Voorbeeld Managementovereenkomst
Bronnen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan