Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Communicatie en media Draagvlak al geregeld?
Draagvlak al geregeld?
Monica Wigman

Monica Wigman (1967) werkte tien jaar voor een hoogleraar veranderkunde en specialiseerde zich in die tijd in verandercommunicatie. Sinds 1998 werkt ze als intern communicatieadviseur voor ministeries, hogescholen, uitvoeringsorganisaties en ziekenhuizen aan cultuurverandering, reorganisaties, digitaliseringsprojecten en ander complexe verandervraagstukken.

Meer over Monica Wigman
Maak verandertrajecten klein, haalbaar, concreet en realistisch   Kim Buitenhuis 19 februari 2024 Aangezien er geen hapklare succesformule voor verandercommunicatie is en veranderen sowieso continu verandert, is een boek vol handige tips, modellen, praktijkvoorbeelden en checklists geen overbodige luxe. Gelukkig besloot Monica Wigman twaalf jaar na haar succesvolle debuut ‘Regel jij het draagvlak?’ haar boek te herschrijven, met ‘Draagvlak al geregeld?’ als resultaat. Lees het volledige artikel
Monica Wigman

Draagvlak al geregeld?

een praktisch handboek over verandercommunicatie

Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789081778480
8 stemmen
Voormalig top 100Totaal 35 dagen
Verkooppositie 833Hoogste positie: 41
Verwachte levertijd ongeveer 4 werkdagen
39,95
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Recensies Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Veranderen in organisaties is altijd weerbarstig en ook altijd weer anders. De vraag is anders, de mensen zijn anders, de context is anders. Ook veranderen verandert continu. Er is dan ook geen hapklare succesformule voor verandercommunicatie die altijd werkt. In dit boek vind je tips, modellen, voorbeelden, illustraties en checklists om je te helpen de beste aanpak te bedenken voor jouw veranderopgave.

Dit is een boek voor (beginnend en ervaren) communicatieprofessionals die een handig naslagwerk zoeken voor inspiratie, of de modellen willen opzoeken die ze wel al kennen maar misschien vergeten zijn. Mogelijk ook interessant voor HR-managers, HBO-opleidingen en managers die meer willen weten over verandercommunicatie.

Het boek is een volledig herschreven versie van het boek 'Regel jij het draagvlak?' uit 2011. Verbeterd, aangevuld met nieuwe inzichten en inspirerende voorbeelden en passend bij de actualiteit van het veranderen van nu.

Met bijdragen van Huib Koeleman, Erik Reijnders, Ilse van Ravenstein en Cara Koesoemo Joedo.

Trefwoorden

verandercommunicatie   communicatie   veranderen   interne communicatie   draagvlak   verandermanagement   interactie   betrokkenheid   weerstand tegen verandering   organisatieverandering   veranderstrategie   luisteren   gedragsverandering   betekenisgeving   veranderverhaal   reorganisatie   cultuurverandering   verandermodellen   communicatieplan   organisatiecultuur   communicatiestrategie   digitalisering   vuca-wereld   reflectie   patronen   leidinggevenden   strategie   systemisch denken   interventies   complexiteit  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789081778480
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:204
Uitgever:De Communicatiepraktijk
Druk:1
Verschijningsdatum:6-12-2023
Hoofdrubriek:Communicatie en media, Verandermanagement

Expertrecensies (2)

recensie
Draagvlak al geregeld? - ‘Tot de rand gevulde gereedschapskist’
Bert Thiel | 12 februari 2024
‘Draagvlak al geregeld?’ is de geheel herziene versie van ‘Regel jij het draagvlak?’ uit 2011. Bert Thiel las en recenseerde het origineel destijds, en was enthousiast. We vroegen hem deze nieuwe editie ook te bekijken.
Lees verder
recensie
Draagvlak al geregeld? - ‘Bomvol bruikbare informatie’
Nico Jong | 3 januari 2024
Zelf noemt Monica Wigman ‘Draagvlak al geregeld?’ een herschreven versie van haar vorige boek. Maar eigenlijk is het een compleet nieuw boek en een mooie aanvulling op ‘Regel jij het draagvlak?’ van twaalf jaar geleden. Opnieuw zijn opzet en vormgeving fris en luchtig. Ook is het weer een serieus boek om rekening mee te houden. Haar ervaring en haar zoektocht naar goede onderbouwing zorgen daarvoor.
Lees verder

Lezersrecensies

4.9 van de 5
8 stemmen
7
1
0
0
0
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (1)

interview
Maak verandertrajecten klein, haalbaar, concreet en realistisch  
Kim Buitenhuis 19 februari 2024 Aangezien er geen hapklare succesformule voor verandercommunicatie is en veranderen sowieso continu verandert, is een boek vol handige tips, modellen, praktijkvoorbeelden en checklists geen overbodige luxe. Gelukkig besloot Monica Wigman twaalf jaar na haar succesvolle debuut ‘Regel jij het draagvlak?’ haar boek te herschrijven, met ‘Draagvlak al geregeld?’ als resultaat.
Artikel lezen

Over Monica Wigman

Monica Wigman (1967) werkte tien jaar voor een hoogleraar veranderkunde en specialiseerde zich in die tijd in verandercommunicatie. Sinds 1998 werkt ze als intern communicatieadviseur voor ministeries, hogescholen, uitvoeringsorganisaties en ziekenhuizen aan cultuurverandering, reorganisaties, digitaliseringsprojecten en ander complexe verandervraagstukken. Ook geeft ze regelmatig workshops en trainingen aan communicatieadviseurs. In 2011 verscheen haar eerste boek Regel jij het draagvlak? waarin ze haar ervaring en kennis op praktische en handzame manier samenbracht.

Andere boeken door Monica Wigman

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

De basisgedachten van dit boek 12
Intermezzo: Hoe verdien je draagvlak? 16

Deel 1 - Over veranderen 18
1.1 Veranderen is continu en complex 19
1.2 De interne wereld verandert net zo hard 21
1.3 De veranderstrategie verandert ook 24
1.4 Houvast voor aanpak 28
1.4.1 Denken en doen tegelijkertijd
1.4.2 Klein en concreet maken
1.4.3 Op zoek naar patronen
1.4.4 Multi, inter- en transdisciplinair kijken
1.5 Relatie veranderstrategie en communicatie 37
Praktisch: Alles verandert - de wereld is VUCA, Trends 40
Column: Cara Koesoemo Joedo 44
Intermezzo: Ode aan de olifant! 46

Deel 2 - Waar gaat het eigenlijk over? 48
2.1 Verzamelen van informatie: om wat voor soort 49
Verandering gaat het?
A. Reorganisatie
B. Andere manier van werken
C. Digitalisering/systeemverandering
D. Nieuwe visie/strategie
E. Cultuurverandering
F. Gedrag
G. Maatschappelijk thema
2.2 Verzamelen van informatie: Wat is de verandering? 67
2.3 Verzamelen van informatie: wat betekent de verandering? 75
2.4 Verzamelen van informatie: hoe zijn de onderlinge relaties? 76
2.5 Vertalen: het formuleren van het veranderverhaal 77
2.6 Vertalen: wat betekent deze analyse voor de aanpak? 79
Praktisch: Werksessie, essagehouse-sessie, Apreciative Inquiry 82
Column: Huib Koeleman 88
Intermezzo: Taal is zeg maar echt een ding 90

Deel 3 - Hoe pakken we het aan? 94
3.1 Verbinding tussen doel en aanpak 95
3.1.1 Informeren, zodat mensen iets weten, begrijpen en accepteren.
3.1.2 Bespreken, zodat mensen begrijpen, verwerken, vertalen, afwegen, bijdragen.
3.1.3 Activeren zodat mensen met oplossingen komen.
3.1.4 Interventies die mensen helpen om zaken anders te doen.
3.2 Hè fijn, een model! 103
A. Quirke
B. EAST
C. Poiesz
D. McKinsey
3.3 Wie zijn de spelers in de verandering? 111
3.4 De rol van leidinggevenden 115
3.5 Betrekken: vuistregels en valkuilen 120
3.6 Luisteren 131
3.6.1 Redenen om te luisteren
3.6.2 Vormen van luisteren
3.6.3 Wie luistert er?
3.6.4 Tools om te luisteren
3.7 Ander geluid (voorheen weerstand) 142
3.7.1 Bestaat weerstand?
3.7.2 Hoe uit weerstand zich?
3.7.3 Weerstand door falende communicatie
3.7.4 Voorbij de ijsberg
Praktisch: Kijk ook eens naar/verdiep je eens in 152
Column Ilse van Ravenstein 154
Intermezzo: Echt gebeurd! 156

Deel 4 - De plan en/of de gids 158
4.1 Ik maak (nooit meer) een plan 159
4.1.1 De standaard elementen van een communicatieplan
4.1.2 Waarom zou je eigenlijk een plan maken?
4.1.3 De vorm van het plan
4.2 Omschrijving van het vraagstuk 162
4.2.1 Wat is de vraag?
4.2.2 Reflectie op de vraag.
4.2.3 De veranderopgave
4.3 Vertaling naar communicatie 164
4.3.1 Wat is de rol van communicatie bij deze veranderopgave?
4.3.2 Wat is de communicatieopgave en wat zijn de communicatiedoelen?
4.3.3 Het veranderverhaal
4.3.4 De spelers (de doelgroepen)
4.4 De aanpak 168
4.4.1. Wat is de strategie?
4.4.2 Wat is het plan van aanpak?
4.4.3 Wie doet wat?
4.5 Creatieve magie 171
4.6 Draagvlak voor je strategie 173
4.7 Wat is jouw rol? 178
4.8 Bevorderen van de kwaliteit van de interactie 184
4.9 Reflective practioner 185
4.10 Zet ook eens een punt! 186
Praktisch: De Plangenerator 188
Column: Erik Reijnders 190
Intermezzo: Tegeltjeswijsheden 192

Modellenparade 194

Alle handige modellen uit het boek handzaam bij elkaar,
met nog een paar extra klassiekers als bonus.
Eindnoten 206

Aanbevolen live events...

donderdag 02-10-2025

Strategisch veranderen en samenwerken bij maatschappelijke opgaven

Collegereeks

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Strategisch communicatie frame II
    Betteke van Ruler
    Strategisch communicatie frame II
    € 23,95
  • De gelabelde
    Dilara Bilgic
    De gelabelde
    € 24,99
  • Het ABC van motivatie in onderwijs
    Maarten Vansteenkiste
    Het ABC van motivatie in onderwijs
    € 35,99
  • Creativiteit komt niet uit een boekje
    Esther van der Storm
    Creativiteit komt niet uit een boekje
    € 29,95
  • Rotterdam
    Arjen Van Veelen
    Rotterdam
    € 25,00
  • How To Research Trends - Revised Edition
    Els Dragt
    How To Research Trends - Revised Edition
    € 29,99

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Draagvlak al geregeld?

        Draagvlak al geregeld?
        Monica Wigman
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Draagvlak al geregeld?

        Verwijder uw beoordeling