
Lees verder
Dr. Martin Simon is adviseur op het gebied van strategie en organisatie en heeft meer dan 25 jaar leiding gegeven aan een management adviesbureau.
Meer over Martin SimonDr. Martin Simon ontwikkelde in de loop van dertig jaar adviespraktijk een vernieuwde visie op topmanagement. De kenmerken van markt, concurrentie en organisatie zijn in zijn ogen afgeleid van de strategische functie van een organisatie. Met deze invalshoek vond hij een oplossingsrichting voor veel voorkomende probleemsituaties bij zowel bedrijfsleven als overheid.
In 1989 promoveerde hij op dit onderwerp. Nu deelt hij zijn verder uitgewerkte en getoetste visie met een breder publiek. Hij schetst een denkraam (de functietypologie) en past dat toe op verschillende praktijksituaties, zoals de biermarkt, het bankwezen en het fenomeen ZBO (zelfstandig bestuursorgaan).
In een aantal kortere essays beschrijft Simon bovendien zijn ervaringen met interim managers, zijn mening over adviesbureaus, zijn observaties betreffende het verband tussen de religieuze achtergrond van het management en de cultuur binnen een bedrijf en een aantal andere prikkelende onderwerpen.
Een verrassend en inspirerend boek, dat managers een spiegel voorhoudt en aanzet tot nadenken over de eigen situatie.