

Kristof Van Rossem is Master in de religiewetenschappen en de filosofie. Hij werkt al meer dan 20 jaar zelfstandig trainer in dialoog en reflectie in profit- en non-profitorganisaties, in binnen- en buitenland. Hij werkt als lector aan de KU Leuven en als docent bedrijfsethiek aan de Odisee Hogeschool in Brussel.
Meer over Kristof Van RossemHet filosofisch gesprek
De basis
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789401467773Samenvatting
Tien gouden tips voor de succesvolle vragensteller.
Een filosofisch gesprek vraagt aandacht, tijd, luisterbereidheid en alertheid van geest. Het vereist het voortdurende besef van het bestaan van verschillende perspectieven. Het kunnen leiden en evalueren van een socratisch gesprek is misschien wel een van de belangrijkste vaardigheden in het werkleven van vandaag.
Dit boek brengt je tot de kern van een goed filosofisch gesprek. Je leert hoe je de juiste vragen stelt en hoe je het gesprek kan evalueren. Wil je meteen praktisch aan de slag, dan vind je er oefeningen in kritisch denken, spreken, luisteren en in gericht vragen stellen. Welke communicatiestijl je ook hanteert en met welke leeftijd of doelgroep je ook werkt, in dit boek vind je een ideaal vertrekpunt.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1
De kenmerken
Filosoferen is als opruimen
Is dat een filosofisch gesprek?
Hoofdstuk 2
De partituur
Hoofdstuk 3
De houding
Luisteren
Flexibel zijn: vallen en opstaan
De vorming van de persoon: introspectie en genieten
Hoofdstuk 4
De techniek
Het marsmannetje aan de bar
Populaire aanvechtbare redeneringen
Doorvragen
Muizenissen
We hebben allemaal vooronderstellingen (en dat is er nog een)
Hoofdstuk 5
De uitvoering
De basis
De vijf bewegingen
Hoofdstuk 6
De structuur
Vooraf: de doelstellingen kiezen
De structuur van het gesprek
De impuls
De startvraag
Het onderzoek
De evaluatie
Hoofdstuk 7
Het doel
De vooroordelen van de filosofen
Waarheid zoeken of gelijk krijgen?
What shall we do with the drunken Tony?
Een nar worden?
Eindnoten
Dankwoord
Bibliografie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan