Joep Schrijvers doet onderzoek naar westerse advies- en lesboeken voor vorsten, bestuurders en managers van Homerus tot Covey. Hij is schrijver van succesvolle, kritische boeken en artikelen over management, mens en maatschappij.
Meer over Joep SchrijversCombinatiepakket Joep Schrijvers: Hoe word ik een rat? + Hoe raak je ze kwijt?
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2017 1e druk 9789463190695Samenvatting
Hoe raak je ze kwijt?
Fraude, corruptie, machtsmisbruik en gesjoemel komen in de samenleving meer voor dan ons lief is. In zijn boek 'Hoe word ik een rat?' deed Joep Schrijvers het repertoire van de ‘rat’ uit de doeken. Daarin ging het over het politieke spel dat in kantoren van hoog tot laag – door managers én medewerkers – wordt gespeeld. In zijn nieuwe boek richt hij zijn pijlen op leiders en managers die hun macht in de hoogste versnelling misbruiken, maar spaart hij ook de volgers, medewerkers, niet.
Waarom worden sommige leiders en managers corrupt en wreed, en blijven andere de mildheid en redelijkheid zelve? Hebben zij last van dominante alfa-genen, een verstoorde jeugd, ongetemde driften, maken zij denkfouten of zijn ze verslaafd aan hun succes?
Waarom slikken wij ons commentaar in als we de baas, de leider, verkeerde dingen zien doen? Hoe ongehoorzaam zijn we als dat echt moet? Als puntje bij paaltje komt mopperen boze burgers, medewerkers, klanten, studenten, patiënten, huurders en aandeelhouders als pruilende peuters op al het onrecht dat hun wordt aangedaan.
Toezichthouders dragen mede schuld aan de ontsporing van onze leiders en managers. Te veel nevenfuncties, geen verstand van zaken, inteelt en onkritisch groepsdenken, dubbele petten en een groot gebrek aan moed. Toezichthouden is meer dan een gezellig tijdverdrijf. Ook zijn er allerlei culturen en structuren die slechte leiders en managers niet corrigeren en zelfs voortbrengen.
Gelukkig kunnen we aan de hand van dit boek ontsporing in een vroegtijdig stadium herkennen en er iets aan doen! Er wordt een aantal technieken besproken die beginnen met welwillende en constructieve maatregelen – het aspirientje bij beginnende hoofdpijn – en eindigen met grootschalig vreedzaam verzet – de intensive cure.
De vraag is niet: Hoe krijg je goede leiders? De vraag moet zijn: Hoe komen we van slechte leiders af?!
Hoe word ik een rat?
Konkelen, streken uithalen, samenzweren zijn in een organisatie een alledaagse bezigheid. Wie spant met wie samen? Wie zijn er 'twee handen' op een buik? Wie manipuleert wie, waartoe en hoe? Mensen die vertrouwen op de formele verhoudingen, op het 'nette' spel, komen bedrogen uit. Beslissingen komen niet alleen tot stand door rationele afwegingen van voor- en tegenargumenten. Nee, het andere spel, het ondergrondse politieke machtsspel, is minstens even belangrijk.
In dit boek geeft Joep Schrijvers inzicht in het politieke gedoe in bedrijven. Hij beschrijft op ironische en zeer toegankelijke wijze de meest voorkomende gore streken. Hij spoort de lezer aan om 'politieker' te worden. Welke belangen streven mensen na? Over welke machtsbronnen kun je eenvoudig beschikken? Wat is je eigen niveau van 'rattigheid'? Hoe vind je de psychologische zwakheden van je tegenstrevers? Hoe speel je hoog spel? Op dit soort praktische vragen gaat de auteur in deze negatieve deugdenleer uitvoerig in. Ook opponeert hij tegen de 'verbraving' in organisaties. Veel medewerkers worden met managementtheorieën om de oren geslagen en aangespoord tot ontwikkeling, synergie, bezieling en meesterschap, terwijl hun ervaring daar haaks op staat: de ervaring van graaien, naaien en piepelen.
'Hoe word ik een rat?' is een uitzonderlijk boek, niet alleen door de stellingnamen, de anekdotes, het schaamteloze maar vooral ook door zijn stijl.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Welkom in het riool
2. De auditie
3. In de arena
4. Bronnen van macht
5. Streken en zetten
6. Het grote spel
7. Surfen naar de traditie
8. Epiloog
Literatuur
Register
Hoe raak je ze kwijt?
Voorwoord
1. Wanneer je een slechte leider bent
De zakkenvuller
De narcist
De machiavellist
De wegkijker
De contactgestoorde
De Messias
De incompetente manager
Enkele voorbeelden in Nederland
2. Waarom leiders ontsporen
Stoornissen leiders
Te brave volgelingen
Falend toezicht
Slechte omgevingen
3. Leiderschapsindustrie medeschuldig
Suikerziekte in de leiderschapsindustrie
Oorzaken gesuikerde leiderschapsmythen
4. Ontsporing herkennen
Slechte leiderschapsvaardigheden
Gestoorde persoonlijkheden
Ontsporing in leefstijl
Charismatische ontsporing
Relationele ontsporing
Ontsporingen in kritiek
Machtsmisbruik
5. Goede raad voor volgelingen
Democratisch wegsturen
Betrokken bijsturen
Vreedzaam verzet
Duiken om te overleven
Tijd om te vertrekken
6. Werk voor toezichthouders
Belang van toezichthouders
Aanpak van vroege toezichthouders
Type toezichthouders
Betrouwbare toezichthouders
Professionalisering toezicht
En als het tóch nog mis gaat?
Checklist: Kun je toezicht overlaten aan toezichthouders?
7. Omgevingen verbeteren
Een verbijsterende gebeurtenis
Checks and balances
Bureaucratie herwaarderen
Stoppen met leiders
Functionele culturen bevorderen
Cultuurverandering
DNB: pionieren met gedrag en cultuur
8. En de kalashnikov dan?
Drie situaties
Rechtvaardiging tirannenmoord
De diagnose
De laatste mogelijkheid
Repercussies
Lone wolves
Slechte leiders of ontspoorde representanten
Schuldige volgers
Langs de lijnen van de traditie
9. Anti-verloederingsprincipes
Neem je rust
Ken en beheers je emoties
Blijf nuchter en redelijk
Let op divanneigingen en zonnekoninggedrag
Ontwikkel een supportsystem
Stel een gevarieerde hofhouding samen
Leer!
Zorg voor goede checks and balances
Implementeer correcte beloningsprikkels
Beperk de ambtstermijn
Bewaak grens privé- en zakelijke belangen
Ga goed met mensen om
Wees trouw aan het hoogste goed
Blijf sceptisch en cynisch
Coda
Dankwoord
Appendix: checklist slecht leiderschap
Noten
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan