Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Handboek AI voor marketing en groei

Marketing in een tijdperk van kunstmatige intelligentie

Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789463563178
Verkooppositie 1198Hoogste positie: 143
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

'Het hybride handboek behandelt de inzet van AI en digitale marketing, de optimalisatie van de klantbeleving, contentcreatie en data-analyse om zo efficiënter te groeien!'

Na big data, machine learning, algoritmisch structureren en automatisch leren draait het anno 2023 om kunstmatige intelligentie en de mogelijkheid machines mensachtige vaardigheden te laten vertonen. Het management- en leerboek 'Handboek AI voor marketing en groei' draait om de kansen van AI op het gebied van redeneren, dataverwerking, analyseren, educatie en creatie.

Het praktische boek focust op het "wat" en "hoe": hoe laten we AI de complexe alledaagse taken uitvoeren om werk te vergemakkelijken? Het hybride boek behandelt de inzet van AI bij de creatie en bewerking van content, het opzetten van een digitalemarketingmix, het gebruik van AI om de klantbeleving te verbeteren en data-analyse om efficiënter te groeien.

- Een hybride handboek over AI met veel digitale bijlagen op de website www.handboek.ai
- Focus op "wat" en "hoe", kortom een praktijkgericht boek
- AI in combinatie met marketing, klantbeleving, analyses, redenering, planning, educatie en creatie.

Specificaties

ISBN13:9789463563178
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:320
Druk:1
Verschijningsdatum:29-9-2023
ISSN:

Expertrecensies (2)

recensie
Handboek AI voor Marketing en groei - ‘Nuttig voor veel mensen, met diverse functies’
Simone Blokhuis | 21 maart 2024
‘Handboek AI voor Marketing en groei’ van Patrick Petersen RDM MA MSc, is écht een handboek. Petersen heeft zijn hele ziel en zaligheid erin gestopt om lezers te enthousiasmeren om vooral aan de slag te gaan met zijn meest recente boek.
Lees verder
recensie
Handboek AI voor marketing & groei - Goede introductie tot AI en marketing
Hans Kardol | 31 januari 2024
Deze review is de eerste met behulp van Chat GPT gemaakte review voor Managementboek. De lezer – Hans Kardol – schreef een langere review waarna Chat GPT de opdracht kreeg deze terug te brengen in lengte. 
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Interviews en artikelen (3)

nieuws
Marketingthema's: Back to basics en groene claims
Karin de Zwaan 31 oktober 2024 De genomineerden voor de PIM Marketingliteratuurprijs 2024 behandelen essentiële thema’s en bieden vernieuwende inzichten voor marketeers. In aanloop naar de uitreiking op 14 november geven de genomineerden hun blik op 2025.
nieuws
PIM Marketingliteratuurprijs 2024: de nominaties zijn bekend!
Karin de Zwaan 11 oktober 2024 Zet 14 november 2024 alvast in je agenda, want de Marketingliteratuurprijs komt er weer aan! Dit jaarlijks hoogtepunt, georganiseerd door Platform Innovatie in Marketing (PIM), is dé plek waar de meest toonaangevende marketingdenkers samenkomen. Vandaag zijn de genomineerden bekend gemaakt door PIM.
preview
Handboek AI voor marketing en groei - Marketing in een tijdperk van kunstmatige intelligentie
Patrick Petersen 3 oktober 2023 Als ervaren marketingtech-enthousiasteling en nerd hebben de snelle ontwikkelingen van AI mij zeer geïnspireerd. Terugkijkend naar 2016, deed ik onderzoek aan de London Business School & Finance. Mijn focus lag op de combinatie van klantreisanalyse, interpretatie van deep learning en mixed reality. Nu zijn AI-gedreven tools overal te vinden en kun je on the fly onderzoek doen.

Over Patrick Petersen

Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht. Petersen voltooide recentelijk masterstudies aan de London School of Business and Finance en de Geneva Business School, die hem brachten tot de integratiemodellen van doel-gerichte digitale engagement, de inzet van augmented en virtual reality en de moderne contentstrategie. Deze inzichten hebben hem tevens tot bestseller auteur gemaakt. Hij deelt graag zijn inzichten op gebied van groeien en innoveren van de marketingmix van de toekomst. Petersen is door Bureau Meltwater verkozen tot de nummer 1 contentmarketeer en top 10 marketinginfluencer. De veelzijdige Petersen komt uit een ondernemers- en acteursfamilie en is een ver verleden actief geweest als acteur in onder andere Flodder, ZwartBoek en Jackie Chan’s Who am I.

Andere boeken door Patrick Petersen

Inhoudsopgave

Dankwoord 8

Voorwoord door Bob van Duuren 9

Over het gebruik van het boek 10

1 Big data, machine learning, sociale impact en praktische AI 17
1.1 Het AI-landschap vol data, ritme en lessen 18
Een transformatie vol dilemma’s 19
Intelligente eisen en richtlijnen 25
De dagelijkse praktijk van een algoritme 31
1.2 Een geschiedenis van intelligente definities 34
Ethische parallel 36
Geschiedenis: de intelligente jaren vijftig en zestig 37
ELIZA ‘66 38
Geschiedenis: de AI-winter op het witte doek 40
Van AI in spelbeleving naar meer klantbeleving 45
Geschiedenis: de Deep Blue van de jaren negentig 49
Geschiedenis: de smart AI vanaf het jaar 2000 tot nu 51
Robots, Blue Brain en slimme assistenten 53
1.3 De sociale impact van AI 60
AI kent een gebrek aan gezond verstand 60
De mogelijkheden van AI in de diverse sectoren 64
Marketing in het tijdperk van kunstmatige intelligentie 65
Opdrachten 68

2 AI en effectieve digitale marketing 69
2.1 De revolutie van digitale marketing en AI 71
De impact van AI op de klantbeleving 73
Het marktplaatsmodel en de technologie 75
2.2 AI en klantenanalyse: de virtuele persona 84
Een levendige persona ontwikkelen met AI 88
Een datagestuurde persona ontwikkelen met AI 95
Onthulling marketingstrategieën van concurrentie 99
2.3 AI, de persona en de klantreis 101
De uitgewerkte fasen uit de klantreis 103
AI, de gebruikerservaring en loyaliteit 107
Met AI beoordelingen analyseren en voorspellen 109
2.4 AI en de middelen uit de digitalemarketingmix 114
AI en marketing: groeivoorspelling en churn 115
AI en zoekmachinemarketing 116
Sociale media 118
Contentcreatie en klantenservice 119
Opdrachten 120

3 AI-volwassenheidsscan en groeien met AI en BI 121
3.1 AI-volwassenheidsscan en de AI-mentaliteit 125
De AI-volwassenheidsscan samenstellen 129
3.2 AI-volwassenheidsmodel: manieren om te groeien 137
AI-volwassenheidsmodel case met Randstad 139
3.3 Voorspellen en leren 142
Data-analyse met Google Sheets, AI en API’s 143
AI-intelligentie en voorspelling 151
3.4 Voorspellen met grotere datasets 154
Opdrachten 159

4 Generatieve AI: afbeeldingen en video’s opwekken 161
Auteursrecht en zoekmachineindexering 163
4.1 Hoe het genereren van content werkt 165
Stablediffusionmodellen toepassen 169
4.2 De structuur van AI-artprompts 172
Productfotografie en fictieve campagnes 177
Logo’s en storyboards met DALL-E 182
4.3 Video’s genereren met AI 187
Social video’s generen met Invideo studio 190
Opdrachten 194

5 Generatieve AI: genereren van tekst 196
5.1 Transformermodel en zelfaandacht 197
5.2 ChatGPT versus Google Bard 199
Diverse toepassingen 201
5.3 ChatGPT-teksten voor AI-marketing 206
5.4 Van chat naar GPT-4 met marketingteksten 217
5.5 Google Bard en marketingteksten 225
5.6 Expertcase ondernemer Laurens van Wesep 230
Opdrachten 232

6 Klantenservice, klantbeleving en conversational AI 233
Chatbots en Virtuele Assistenten 235
6.1 Stappenplan conversational AI 236
6.2 Eisen en wetgeving rondom conversational AI 240
De klant bepaalt, niet de techniek 241
Impact op medewerkers 241
Data en wetgeving 242
Ethiek, klantdata en profielen 243
6.3 Spraakassistenten 244
6.4 AI-chat in elkaar zetten 249
6.5 GPT voor klantenservice en -beleving 264
Opdrachten 268

7 AI in het onderwijs 269
UNESCO 271
7.1 AI beïnvloedt werkvormen in het onderwijs 273
ChatGPT voor de opzet van werkvormen 275
7.2 Inspiratie voor nieuwe les- en leerstijlen 278
7.3 Een virtuele assistent 291
7.4 Expertcase met Hans Hoornstra 296
Opdrachten 300

Index 301

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Handboek AI voor marketing en groei