Een klimaat van psychologische en sociale veiligheid in teams en organisaties leidt tot betere resultaten, betere ideeën, inclusie en meer werkgeluk. Maar hoe doe je dat in jouw organisatie of team? Hoe zorg je voor een klimaat waarin iedereen het aandurft om fouten te bespreken, feedback te geven en grensoverschrijdend gedrag te melden? En hoe zorg je tegelijkertijd voor een positieve sfeer waarin iedereen het gevoel heeft erbij te horen?
In vier colleges ontwikkel je de kennis en vaardigheden over het werken aan sociale en psychologische veiligheid in jouw organisatie en team.
Organisatie: Boom Management Academy. Dit congres is een productie van Boom Management Academy, onderdeel van Koninklijke Boom uitgevers. Uw aanmelding wordt bevestigd en gefactureerd door Koninklijke Boom uitgevers.
Met onder andere...
Caroline Koetsenruijter
Joriene Beks
Alie Kuiper
Over deze collegereeks
Je krijgt antwoord op deze en andere vragen:
Wat is sociale onveiligheid en hoe verlopen de processen?
Hoe krijg je psychologische veiligheid werkend in jouw team?
Hoe beïnvloedt (jouw) leiderschap de psychologische veiligheid?
Hoe inventariseer je de risico’s binnen jouw organisatie op ongewenst gedrag?
Hoe doe je op een zorgvuldige manier onderzoek naar onveilig gedrag?
Voor wie? Deze unieke collegereeks is speciaal ontwikkeld voor directeuren, CEO's, managers, hr-managers, teamleiders en andere betrokkenen die (mede)verantwoordelijkheid zijn voor de psychologische en sociale veiligheid in de organisatie of in teams. Die een veilige werkplek willen realiseren en behouden.
Boekenpakket bij deze collegereeks
Caroline Koetsenruijter
Giftig gedoe op de werkplek
26,95
29
Hans van der Loo
Veldgids Psychologische veiligheid
23,50
Programma
Alle college's zijn op maandag
17 maartRisico’s, wettelijke kaders en taken en verantwoordelijkheden
- Wat zijn de risico’s binnen jouw organisatie op ongewenste omgangsvormen?
- Wat zijn de wettelijke en andere kaders?
- Hoe liggen de taken en verantwoordelijkheden: wie doet wat?
- Wat zijn kritische succesfactoren en afbreukrisico’s?
Dit eerste college gaat van start met een inventarisatie van de risico’s binnen organisaties op ongewenst gedrag en omgangsvormen op de werkplek. Je gaat aan de slag met het kijken naar de risico’s in jouw organisatie.
Van welke wettelijke en andere kaders moet jouw organisatie op de hoogte zijn bij de aanpak van ongewenst gedrag? Is er speciaal beleid ontwikkeld binnen jouw organisatie? Is dat beleid voldoende effectief en conform wettelijke richtlijnen om ongewenst gedrag én omgangsvormen daadwerkelijk aan te pakken?
24 maartProblematiek rondom sociale veiligheid en oplossingsrichtingen
- Heeft werkend Nederland te maken met agressie en wat doet externe agressie met intern gedrag?
- Wat is sociale onveiligheid op de werkplek en hoe verlopen processen van sociale onveiligheid?
- Hoe maak je de (reuze)sprong naar een sociaal veilig werkklimaat?
Welke problematiek speelt er rond sociale veiligheid op de werkplek waarover binnen organisaties maar moeizaam gesproken wordt. Hoe sociaal veilig is jouw organisatie? Waar staan jouw team en organisatie op de veiligheidscultuurladder en hoe kom je van ontkenning naar safety by design?
Met de inzichten uit dit college zet je sociale veiligheid in jouw organisatie op de kaart en kun je een veilige werkplek echt dichterbij halen. Je verlaat dit college met een helder beeld van wat sociale veiligheid inhoudt en beschikt over oplossingsrichtingen om interne en externe agressie te voorkomen.
31 maartPsychologische veiligheid werkend krijgen in jouw team
- Wat is psychologische veiligheid?
- Hoe beïnvloedt (je met jouw) leiderschap de psychologische veiligheid?
- Hoe krijg je psychologische veiligheid werkend in je team?
Psychologische veiligheid is een belangrijk middel om samen met je team beter te presteren. En een noodzakelijke randvoorwaarde om een inclusief klimaat tot een succes te maken. Psychologische veiligheid betekent niet dat je altijd maar lief moet zijn voor elkaar of dat je achterover kunt leunen.
Als de psychologische veiligheid er wél is in een team dan voelt iedereen zich thuis, worden meningen en fouten gedeeld en levert iedereen vanaf dag 1 een bijdrage aan het grotere geheel. In een psychologisch veilig team wordt de status quo uitgedaagd, dagen teamleden elkaar uit en voelt iedereen zich verantwoordelijk voor de veerkracht van het team.
Tijdens dit college ga je 'doenken': denken en doen. Want dat je weet hoe het werkt, betekent nog niet dat je het werkend kunt krijgen.
7 aprilValkuilen en dilemma's: hoe ga je goed om met meldingen en klachten
- Aan welke eisen moet een zorgvuldig onderzoek naar signalen of klachten over ongewenst gedrag voldoen en wat zijn de knelpunten?
- Welke belangen spelen er bij een melding en hoe ga je daarmee om?
- Wat kun je wel en moet je vooral niet doen?
Het sluitstuk van een effectief beleid tegen ongewenste omgangsvormen is de zorgvuldige behandeling van klachten, meldingen of signalen. Hierdoor worden de belangen van alle betrokkenen gewaarborgd, wordt de impact van het incident verkleind en wordt voorkomen dat reputaties onnodig en soms onherstelbaar worden beschadigd. Het spreekt zo voor zich maar waarom gaat het dan zo vaak mis?
In dit college deelt Mirjam haar ervaringen en hoor je hoe een goede meldstructuur en zorgvuldig (klacht)onderzoek eruit moeten zien. Ook neemt ze je mee bij de dilemma’s en de valkuilen waar je onherroepelijk voor komt te staan na een melding of klacht.
Sprekers
Caroline Koetsenruijter
Caroline Koetsenruijter is adviseur en trainer op het gebied van sociale veiligheid voor professionals. Het is haar missie dat alle werkenden in Nederland veilig en zonder agressie hun belangrijke taken kunnen verrichten. Sinds 2007 is zij directeur van Instituut KCB. Caroline en haar team geven trainingen rondom conflicthantering en bemiddeling.
Joriene Beks
Joriene Beks is bedrijfskundige en auteur van de bestsellers Psychologische Veiligheid, Zo vorm je vrijmoedige teams en Veldgids Psychologische Veiligheid. Haar nieuwste boek heet "Veilig voelen, veilig zijn".
Alie Kuiper
Alie Kuiper is bedrijfskundige en gespecialiseerd in de aanpak van ongewenste omgangsvormen op het werk. Zij adviseert organisaties over beleid op dit terrein en is vanuit Nederland betrokken bij de ontwikkeling van ISO 45003: een managementsysteem voor de aanpak van psychosociale risico’s op het werk.
Mirjam Decoz
Mirjam Decoz is juridisch expert en advocaat op het gebied van grensoverschrijdend gedrag. Ze is voorzitter van klachtencommissies en adviseert en begeleidt organisaties op strategisch en juridisch niveau. Mirjam is voorzitter van de commissie die bij Ajax een cultuurverandering in werking zet en recent heeft ze bij het Meldpunt Mores een nieuw bestuur samengesteld.
Praktische informatie
Locatie
Colour Kitchen
Pr. Christinalaan 1
3554 JL Utrecht
Data colleges Maandagmiddag 17, 24, 31 maart en 7 april 2025
Tijden 15.00 uur ontvangst | 15.30 uur start programma | 19.00 uur einde programma | Inclusief dinerbuffet
Let op: het eerste college start eerder: 14:30 ontvangst, start om 15:00 met een kick-off en kennismaking
Voorwaarden
Organisatie De collegreeks 'Psychologische veiligheid in teams en organisaties' wordt georganiseerd door Boom Management Academy (onderdeel van Koninklijke Boom uitgevers). De factuur ontvang je van Koninklijke Boom uitgevers.
Kosten en korting Prijs p.p. € 1695, exclusief btw, inclusief de boeken Giftig gedoe op de werkplek en de Veldgids Psychologische veiligheid.
Deelnemerscertificaat Na afloop ontvang je een deelnamecertificaat van Boom Management Academy.
Annuleren Bent u bij nader inzien helaas verhinderd dan kunt u tot een maand voor aanvang van het event kosteloos annuleren. Vanaf vier tot twee weken voor aanvang van het event betaalt u 25% van de deelname kosten. Pas daarna bent u het volledige bedrag verschuldigd. Uiteraard kunt u zich altijd gratis laten vervangen door een collega. Let op: annuleren kan uitsluitend schriftelijk/per mail.
Verder verwijzen wij u naar de algemene voorwaarden van Koninklijke Boom uitgevers.
Wat doet u als u iets hoort waar u het absoluut niet mee eens bent? Hoe blijft u dan geconcentreerd en geduldig luisteren? Wanneer gebruikt u welke luistertechniek? Hoe gaat u om met emoties en onbewuste vooroordelen? Hoe stimuleert u het luisteren naar elkaar? Meer
Hoe kun je als leidinggevende echt verschil maken? Een wereld helpen creëren in plaats van frustreren? Op de werkvloer, in de samenleving. Dichtbij en ver weg. Meer
Het is een open deur, maar samenwerken wordt steeds belangrijker en gevarieerder. Psychologische kennis is een absolute must voor managers. Wetenschappelijk getoetst, toegankelijk gebracht door absolute toppsychologen. Meer