Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Waar ben jij eigenlijk van? -Professionele identiteit voor ervaren coaches & consultants

Geld verdienen met iets dat je graag doet, maakt een mens succesvol. Maar diepe voldoening ervaren in je werk omdat je jezelf erin kwijt kunt, dát voelt pas echt succesvol. En dat is niet voorbehouden aan enkele uitverkorenen. Ook jij kunt dat voor jezelf realiseren. 

Kiki Verbeek | 20 september 2021 | 2-3 minuten leestijd

De afgelopen tien jaar heb ik honderden coaches, consultants, interim-managers, therapeuten, trainers en andere procesbegeleiders mogen helpen bij het neerzetten van hun professionele identiteit. Grip krijgen op je professionele identiteit is een taai proces. Hoe vind je een vorm voor jouw inhoud? Hoe vind je de woorden die jouw lading dekken? Hoe breng je de lijnen in je leven bij elkaar? En hoe presenteer je dit allemaal?

Je onderwerp - jezelf dus - is zó dichtbij en het verlangen naar het expliciet maken van de kern van je zaak is vaak zó groot dat er emotioneel veel op het spel staat. Om van de praktische, zakelijke vertaling van die kern nog maar niet te spreken. Maar als het lukt, is het de kroon op je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Je maakt jezelf zichtbaar, je bent herkenbaar voor je doelgroep en je krijgt een natuurlijke aantrekkingskracht. Een professionele identiteit die staat.

Ikzelf ben tien jaar bezig geweest grip te krijgen op mijn professionele identiteit, zonder dat ik wist wat er aan de hand was, zonder dat ik wist dat het zo heette. Het was een pittige zoektocht. Deze tijd was nodig om mijn eigen puzzel te vertalen naar een herkenbaar persoonlijk profiel. Nu ben ik in staat onder woorden te brengen wat mij toen te doen stond: een concrete vorm vinden voor mijn inhoud en mezelf daarin zichtbaar maken.

Het vinden van een vorm voor je inhoud: hoe abstract deze kwestie ook klinkt, de praktijk ervan is zeer concreet. Je kunt als coach of consultant namelijk alleen ontdekken waar jij van bent als je midden in de wereld staat. Het zijn de daden náást de woorden die het verschil maken, evenals de concrete resultaten die je boekt. Een marketing- of acquisitiestrategie zal alleen voor je werken als je het fundament van je onderneming stevig in jezelf hebt verankerd. Ga éérst aan de slag met je basis. Daarna is het zichtbaar maken van jezelf een vanzelfsprekende volgende stap. Vandaar dit boek.

Toen mijn eigen kwartjes vielen, ik mijn eigen versnipperde boeltje strak trok en ik ineens de lijn zag in alles wat ik deed, dacht ik dat ik klaar was. Rond. Op de plaats van bestemming. Eindelijk focus. Maar dit bleek pas het begin: het grote ordenen kon beginnen. Mijn rode draad heb ik nu te pakken en ik breng de hele mikmak in kaart: de ervaringen die ik heb, de ideeën die in me borrelen, de initiatieven die ik neem, de feedback die ik krijg, mijn natuurlijke interesses, waar ik me graag voor inspan, wat mij moeiteloos afgaat, wat als vanzelf op mijn pad lijkt te komen, de mensen die ik leuk vind, de plekken waar ik graag kom. Dit heeft allemaal met elkaar te maken.

Iedereen die erin slaagt zijn kwaliteiten tot volle bloei te laten komen in zijn werk, ziet er bijzonder uit in de ogen van anderen. Floreren maakt een mens aantrekkelijk. Als jij jouw kwaliteit, jouw talent, jouw gave in je werk kunt inzetten, kunt uitvergroten en je daarop kunt profileren, ben je er al. 

Over Kiki Verbeek

Kiki Verbeek is neerlandicus, filosoof en theatermaker. Vanuit haar onderneming en weblog Glashelder Verhaal begeleidt ze ervaren coaches en consultants bij het neerzetten van hun professionele identiteit.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden