Het was bijzonder om het boek opnieuw zin voor zin door mijn handen te laten gaan. Er was genoeg voortschrijdend inzicht om uit te putten: in de tussentijd schreef ik 49 blogs en De functie van frictie.
Ik vind het leuk om je mee te nemen met de belangrijkste veranderingen in de derde editie van Hoe krijg je ze mee?
Verstand en gevoel
Hoe krijg je ze mee? gaat over de vraag hoe je omgaat met de verschillende reacties die verandering bij mensen losmaakt. Ik beschrijf er in het boek vier: ontkenning, weerstand, reflectie en verbinding. Bij elke reactie heb ik aangevuld hoe ze zich verhouden tot onze innerlijke stemmen gevoel en verstand.
Verandering als film
In de vorige edities gebruikte ik de metafoor van de reis om verandering in al zijn variaties te kunnen ontrafelen. Ik ben overgestapt op een andere metafoor waarmee ik in De functie van frictie goede ervaringen heb opgedaan: de film. Zo kon ik nog beter recht doen aan de essentie van veranderen in vloeibare en turbulente tijden: het bewegen van situatie naar situatie.
Organisatie, gedrag en prestaties
In hoofdstukken 2 en 3 maak ik een onderscheid tussen de organisatieverandering als middel en de prestatieverbetering als doel. Het gebruiken van de filmmetafoor had als bijeffect dat ook gedrag een visuele plek kreeg. Gedrag is immers wat je in de film ziet. Zo kwamen organisatie, gedrag en prestaties als de drie ‘lagen’ in elk veranderverhaal nog prominenter naar voren.
Ook kon ik zo het onderscheid tussen houding en gedrag een plek geven. En waarschuwen voor de valkuil dat het veranderverhaal blijft hangen in woorden over houding in plaats van over gedrag, met onnodige weerstand tot gevolg.
Omgaan met weerstand
Ik heb de afgelopen jaren veel geblogd en geschreven over weerstand, negativiteit en frictie. Waar het hart van vol is loopt de pen blijkbaar van over… Het onderscheid tussen het erkennen en ombuigen van weerstand heb ik verder uitgewerkt, net als het omgaan met weerstand in groepen en het berusten in weerstand die onoverkomelijk is.
En de rest
Naast deze aanpassingen voegde ik ook inzichten toe over leeg gedrag, evidence based veranderen, belangen, ongevraagd adviseren, kaders, sancties, aanspreken, grensoverschrijdend gedrag en informele leiders. Ik nam een toegift op over het beoordelen van een verandering die door iemand anders is bedacht. Het overzicht van alle aanpassingen kun je lezen in de vaste toegift ‘the making of’.
Niet alleen de inhoud van het boek is veranderd. Het boek kreeg een visuele make-over door de geweldige illustraties van Patty Koot. Ook ben ik blij met de nieuwe kleuren van de omslag, met een nog sterkere nadruk op het woord ‘hoe’. Dat woord typeert immers de essentie van het boek. Want als we erkennen dat een verandering pas geslaagd is als mensen zich eraan verbinden, en dat die verbinding de voorwaarde is voor blijvende gedragsverandering, is de essentiële vraag die we in elke situatie te beantwoorden hebben: hoe doe je dat? Wat kun jij doen om verbinding te stimuleren? In de wetenschap dat anderen jou net zo goed willen meekrijgen.
Want verandering ontstaat in het gesprek dat we erover voeren.
Over Annemarie Mars
Annemarie Mars is veranderkundig adviseur en spreker. Ze is de auteur van onder andere ‘Hoe krijg je ze mee?’ en ‘De functie van frictie’.