Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Marketing made simple - Hoe een simpel marketingplan je bedrijf laat groeien

Bij veel bedrijven, met name in het MKB, krijgt marketing onvoldoende aandacht. Vaak omdat ondernemers niet goed weten hoe ze het moeten aanpakken, wat hun marketingplannen opleveren en hoe ze er een budget voor moeten opstellen.

Daan Schmidt | 24 juni 2024 | 2-3 minuten leestijd

Niet voor niets wordt er gezegd: ‘de helft van je marketingbudget is weggegooid geld; je weet alleen niet welke helft.’ Dat is niet alleen verspilling, het is simpelweg verkeerde bedrijfsvoering, stellen auteurs Donald Miller en J.J. Peterson in Marketing made simple, dat ik voor de Nederlandse markt bewerkte.

Uitvoering

De meeste marketingplannen hebben de beste intenties of ideeën over communicatie, maar ze falen in de uitvoering. Mensen krijgen het gewoon niet voor elkaar. Omdat de uitvoering zo’n cruciaal element voor succes is, gaat Marketing Made Simple helemaal daarover: de uitvoering. Het is geschreven om je te helpen de klus te klaren. De enige voorwaarde is dat je er echt mee aan de slag gaat. Het gewoon gaat doen. Meer niet. Waarom durf ik dat zo stellig te beweren?

Ik neem je even mee. Op 17 juni 2021 verscheen deel 1 van dit boek; StoryBrand. Deel 1, omdat in dat boek de basis wordt gelegd voor een heldere boodschap. Wanneer je die eenmaal hebt, kun je met Marketing Made Simple de implementatie op een eenvoudige manier voltooien. En in de implementatie zit de sleutel. Doen dus.

Marketing verbeterd

Zowel zzp’ers als kleine en grote bedrijven hebben gezien en ervaren hoe hun sales en marketing verbeterd zijn. Hoe hun omzet gegroeid is. Hoe hun bedrijven en organisaties gegroeid zijn. Een van onze opdrachtgevers had nog nooit klanten via hun website gekregen terwijl ze al negentien jaar bestaan. Ze geloofden ook niet dat dat kon. In hun branche werkte dat niet zo, was hun stellige overtuiging.

Nu krijgen ze met grote regelmaat wel nieuwe klanten via hun website. Toen ze ook nog de e-mails gingen sturen die in dit boek staan, was het hek van de dam. € 100.000,- extra omzet door de eerste zes e-mails. Vervolgens ging de conversie van hun Google Ads van 5% (al behoorlijk goed in hun branche van detachering) naar 10% en vervolgens naar 15%. Matthijs Visscher van Aatop ICTvertelt dit verhaal in de StoryBrandpodcast. Zoek het maar eens op en luister naar zijn verhaal.

Verhalen

Zo zijn er talloze verhalen die wij praktisch wekelijks mogen ontvangen. Wat ons team dan iedere keer weer opvalt, is dat deze bedrijven en organisaties niet specialer zijn dan anderen. Of mooiere websites hebben of betere mensen. Of meer budget. Niets van dit alles. Er is slechts één gemene deler. En dat is de keuze om StoryBrand niet een beetje te implementeren of halfbakken te doen. In plaats daarvan komen de overweldigende resultaten keer op keer van partijen die werkelijk niets aan het toeval overlaten en de materie ter harte nemen en volledig implementeren. Wat betekent dit voor jou als lezer?

Als je je website StoryBrand-proof maakt, doe het dan goed. Want dan pluk je er ook de vruchten van. En als je gaat e-mailen, doe het dan op zo’n manier dat je ideale klant ook echt blij wordt van jouw mails en de waarde die ze brengen.

Je hoeft niet alles tegelijkertijd te doen. Maar wat je doet, doe dat goed. Dan zul je versteld staan van waar je over een paar maanden bent. Ik kijk nu al uit naar je berichten.

Over Donald Miller

Donald Miller is de CEO van Business Made Simple.com, een online platform dat zakelijke professionals alles leert wat ze moeten weten om een bedrijf te laten groeien en hun persoonlijke waarde op de open markt te vergroten. Hij schreef verschillende bestsellers en maakt podcasts.

Over Daan Schmidt

Daan Schmidt is de oprichter van StoryBrand Nederland en mede-eigenaar van Buzzlytics. Hij heeft honderden bedrijven geholpen om hun boodschap helder te krijgen zodat hun omzet groeit.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden