We lazen er ruim 200, van leiderschap tot marketing en van technologie tot duurzaamheid. We keken met een scherpe en kritische blik naar de zeven beoordelingscriteria: praktisch, actualiteit, originaliteit, leesbaarheid, bestendigheid, onderbouwing en verzorging. We ontdekten interessante ontwikkelingen, zoals jurylid Mirella hieronder laat zien. Vonden oude wijn in nieuwe zakken en gelukkig ook verfrissend nieuws. En daar zaten we dan, in een relaxte vergaderruimte in hartje Utrecht. Klaar om onze keuzes onder de loep te nemen en te zorgen dat we de 50 beste boeken van het jaar uitkozen. Het zijn er 54 geworden. Vaak eensgezind, soms was er nog wat overtuigingskracht nodig. We deelden inzichten, maakten statements en kwamen er uit. Naar volle tevredenheid en met veel enthousiasme.
Dikke pluim voor de auteurs en uitgevers die zichzelf terugvinden in deze longlist!
Feest van pluriformiteit
De longlist is klaar! Tegen de stapel aankijkend valt op hoe divers de boeken zijn qua formaat, kleur, dikte, lettertype, illustraties en gebruikte materialen. Er is dit jaar zelfs een kaft van rood schuurpapier bij. Noem het beroepsdeformatie (Mirella Visser schreef een boek over diversiteit: De zijderoute naar de top red.), maar dit feest van pluriformiteit roept bij mij de vraag op: hoe staat het met de m/v diversiteit in het land van succesvolle managementboekenschrijvers?
Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat de kwaliteit van beslissingen toeneemt wanneer verschillende standpunten van mensen met verschillende achtergronden worden meegewogen. Teveel van hetzelfde, of dat nou mannen of vrouwen zijn, leidt al gauw tot tunnelvisie. In de jury van het Managementboek van het Jaar zit dat wel goed. Al jaren bestaat deze uit 3 vrouwen en 3 mannen, en de afgelopen jaren werd de jury geleid door een vrouw. Die evenwichtige jurysamenstelling zou daarom geen negatieve factor kunnen zijn in de mate waarin boeken van vrouwelijke auteurs zouden doordringen tot de longlist. Tot zover de wetenschap. Mijn onwetenschappelijke onderzoek van de longlists van de afgelopen 4 jaar leverde verrassende inzichten op.
Vrouwen schrijven geen managementboeken. Slechts een op de 6 boeken op de longlist werd door een of meerdere vrouwen geschreven. Gemengde m/v teams namen gemiddeld zo’n 15% voor hun rekening, maar mannen (alleen of met mannelijke collega’s) zijn goed voor bijna 70% van de boeken.
Vrouwen houden er bovendien minder van om in hun eentje een managementboek te schrijven dan mannen. De afgelopen vier jaar prijkten er gemiddeld slechts 7 boeken van vrouwelijke soloauteurs op de longlist. Mannelijke solisten waren goed voor gemiddeld 29 boeken. Op de lange longlist van 2015 was bijna 80% geschreven door mannen, waarbij de gemengde teams nog niet eens waren meegeteld.
Schrijven mannen en vrouwen over andere managementonderwerpen? Alleen in 2017 was sprake van oververtegenwoordiging van vrouwelijke auteurs op het onderwerp duurzaamheid. ICT-boeken worden inderdaad bijna uitsluitend door mannen geschreven. Daarentegen schrijven vrouwen en mannen nagenoeg even vaak over HR, communicatie en PR en leiderschap. De jury is m/v gebalanceerd. Nu het aanbod nog.
Vrouwelijke auteurs, laat van je horen!
Daniëlle de Jonge en Mirella Visser zijn respectievelijk juryvoorzitter en jurylid voor het Managementboek van het Jaar 2018.
De longlist vindt u op deze pagina.
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.