OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 887 van 19.560 resultaten
recensie
Algemeen management
19 september 2008
Bertrand Weegenaar
3-4 minuten leestijd
Thomas Friedman voegt in zijn nieuwste boek Hot, Flat and Crowded twee thema's toe aan zijn eerdere succesverhaal (De aarde is plat): de aarde raakt oververhit en overbevolkt. Het boek is primair een oproep aan Amerika om de leiding te nemen in een groene revolutie. Zonder dat leiderschap zal Amerika vervallen in een 'bananenrepubliek'. Gelet op de huidige financiële crisis is de vraag of Friedman's oproep op tijd komt. Milieuvervuiling is nauwelijks een thema van de huidige presidentskandidaten.
recensie
Strategisch management
19 september 2008
Hans Strikwerda
7-10 minuten leestijd
Naast bekende strategen als Ansoff, Porter, Prahalad & Hamel is er Richard D’Aveni, hoogleraar aan de Amerikaanse Tuck School of Business van Darmouth University. Hetzelfde niveau, maar helaas minder bekend. D’Aveni is vooral bekend geworden door zijn boek Hypercompetition uit 1994, in het Nederlands verschenen onder de titel Hyperconcurrentie. In 2001 verscheen zijn tweede boek: Strategic Supremacy. Wat maakt D’Aveni anders dan de andere bekende strategen? Dat is zijn centrale stelling die luidt dat er voor ondernemingen geen voor de langere termijn houdbare strategische voordelen bestaan.
column
Persoonlijke effectiviteit
18 september 2008
Michel Hoetmer
2-3 minuten leestijd
Oeps. Dat was even schrikken! Ik dacht altijd van mezelf dat ik een weldenkend mens was. U kent ze wel, van die typetjes die heel bewust bezig zijn met hun werk. Dat beeld ligt aan gruzelementen na het lezen van het boek Het slimme onbewuste van Ap Dijksterhuis.
recensie
Algemeen management
18 september 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Het boek Oh, wat zijn we creatief! van consultant Peter ten Hoopen en FD-journalist Marleen Janssen Groesbeek bevat weinig verrassingen, maar blijkbaar moeten we sommige boodschappen vaak horen om het tot ons te laten doordringen.
nieuws
Werk en loopbaan
18 september 2008
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Een gevaarlijke bezigheid, humoristen interviewen. Voor je het weet steken ze je aan met hun grappen en ben je na je lachbui vergeten welke vraag je hebt gesteld. Toch maar een poging gewaagd bij de presentatie van Koning van de koffieautomaat.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
17 september 2008
Peter Vermeulen
2-3 minuten leestijd
Met een boek over notuleren duikt u niet meteen lekker weg op de bank. Om u als potentiële koper toch te interesseren, heeft de auteur Henriëtte Houët voor de zekerheid gekozen voor de titel 'Notuleren met gemak'. Helaas komen we er niet meer onderuit dat vele instanties alles willen vastleggen en worden er - vaak door secretariaten - vele uren besteed aan notuleren en het uitwerken ervan.
recensie
Organisatiekunde
17 september 2008
Henk Hogeweg
Hij was één van de eerste organisatieadviseurs die het belang inzagen van chaos- en complexiteitstheorie in de organisatiekunde. Zijn grafisch model voor de dynamiek van de zelfordening wordt onder Nederlandse chaosdenkers zeer gewaardeerd en kan mijn inziens gezien worden als een basismodel voor de uitleg van groei en organisatieontwikkeling. Met 'Op zoek naar synergie' voegt Rob Zuijderhoudt een standaardwerk toe aan de chaos- en complexiteitsbibliotheek.
nieuws
Projectmanagement
17 september 2008
Pierre de Winter
4-6 minuten leestijd
De Amsterdamse Zuidas, het prestigieuze vastgoedproject aan de zuidelijke ringweg van de stad, ligt onder vuur. Aan project-auteur Jeroen Gietema de vraag of dat terecht is.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
16 september 2008
Frans van Schijndel
2-3 minuten leestijd
Met zijn prachtige boek 'Mens' probeert Eric Bartels ons wakker te schudden zodat we verlicht kunnen worden. Door onze materiële behoeften staan we onvoldoende open voor innovatieve inzichten. Om u te overtuigen, wordt er van alles bij gehaald. Soms sprak het me erg aan, maar het kon me ook enorm irriteren door de vele herhalingen.
recensie
Organisatiekunde
16 september 2008
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
'Handreikingen voor ondernemende managers.' Nog nooit ben ik het zo eens geweest met een titel. Rudy Kor, Gert Wijnen en Mathieu Weggeman zijn er in geslaagd een heus naslagwerk te schrijven over organisaties, managen, veranderen en alles wat je daar omheen kunt verzinnen. 'Meesterlijk organiseren' telt ruim vierhonderd pagina's maar dat heb je tijdens het lezen niet in de gaten. In zestien hoofdstukken voeren de auteurs u langs de belangrijkste theorie, aangevuld met de nodige praktijkvoorbeelden.
recensie
Non-profit
16 september 2008
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Het zijn geen leuke tijden voor de ondernemers in de vastgoedsector, zegt Lenny Vulperhorst in zijn boek Hebzucht in vastgoed. ‘De fraude van de topfiguren van een aantal toonaangevende vastgoedfondsen hangt als een zware mist boven de bedrijfstak’, schrijft hij. Die kan alleen verdreven worden door een hardere aanpak van justitie, een beter intern toezicht en een principiële houding van de 'good guys' die onder geen beding nog zaken moeten doen met de 'bad guys'.
interview
Organisatiekunde
15 september 2008
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Natuurlijk zal een organisatie er alles aan gelegen zijn om een crisis te voorkomen, maar dat neemt niet weg dat een crisis ook kansen biedt. De kans bijvoorbeeld om te leren en de organisatie sterker te maken. Dat is de strekking van het boek Crisis in de hand van Jurriaan Cals en Els Visser van organisatieadviesbureau De Limes en Ruud Plomp van Thin Green Line. ‘Het idee dat je alles tevoren kunt regelen, is een illusie.’
recensie
Strategisch management
15 september 2008
Friso van Abbema
3-4 minuten leestijd
Met 'Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology' (2003) heeft Harvard professor Henry Chesbrough het nieuwe paradigma voor het organiseren van innovatie beschreven. Innovatie is lastig maar cruciaal voor ondernemingen om te overleven.
achtergrond
15 september 2008
Dick Pels
5-7 minuten leestijd
‘Vertrouwen’ is het studiethema dat de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) voor de komende jaren heeft gekozen. Dat thema is passend, want het vertrouwen lijkt zoek te zijn, niet alleen in de relatie tussen burgers en openbaar bestuur, maar ook tussen overheden onderling. ‘Gebrek aan vertrouwen’ is ook het grote pijnpunt wanneer we het hebben over de benarde positie van de professionals in de publieke sector.
column
15 september 2008
Yousri Mandour
3-5 minuten leestijd
Onlangs las ik een interessant artikel van Frans Verhagen (in Intermediair) die zijn visie gaf op de internetstrategie van Barack Obama. De campagne van deze presidentskandidaat zet het internet in met drie verschillende doelen: hulp bij het organiseren van supporters, geld binnenhalen en ‘het vertellen van het campagneverhaal’. En Obama doet dit vooralsnog met verve.
recensie
13 september 2008
Steven de Jong
9-13 minuten leestijd
De enige keuze die een kraker in de jaren tachtig hoefde te maken was: ben je tegen kernenergie, apartheid of militarisme? Eenmaal de keus gemaakt, was het vrij schieten. Nooit vroeg Wijnand Duyvendak zich af wat de uiterste consequentie van zijn handelen zou zijn.
recensie
Verandermanagement
12 september 2008
Harry Rorije
2-3 minuten leestijd
In het boek 'Anders veranderen' geeft Willem Verhoeven aan dat de tegenvallende resultaten van veel veranderprocessen samenhangen met de opvattingen van managers over de manier van leidinggeven. Managers en consultants zitten volgens Verhoeven in een veranderingsparadox; ze zitten vast in hun streven om veranderingen te beheersen en te controleren en denken nog veel in modellen, methoden en technieken.
recensie
Personeelsmanagement
12 september 2008
Annelies Bakelaar
Als een sollicitant kijkt naar mooie arbeidsmarktcampagnes van bijvoorbeeld UMC Utrecht, realiseert hij zich vaak niet de complexe wereld achter deze campagne. Er komt enorm veel bij kijken, denk alleen al aan de nieuwe strategie die moet worden ontwikkeld, de samenwerking die dit intern binnen de eigen organisatie met zich meebrengt, de onmisbare koppeling met de corporate communicatie enzovoorts. 'De wereld achter de arbeidsmarktcampagne' belicht met name de relatie tussen de afdelingen P&O en communicatie. Geen stappenplan, maar wel een boek dat veel inzicht geeft.
recensie
Marketing
12 september 2008
Mariska Fennema
Edgar Keehnen is al jaren bezig met vijftigplusmarketing. Met dit nieuwe boek doet hij opnieuw een poging om de focus van de reclame-industrie op het traditionele gezin met jonge kinderen te verplaatsen naar de doelgroep vijftigplus. Bij mij is hij hier zeker in geslaagd door zijn klantinzichten en aansprekende cases.
recensie
Algemeen management
12 september 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Dertien managementgoeroes interviewde Rick Nieman voor RTL-Z. Nu is er ook een boek, De goeroe-methode. En het moet gezegd: het boek is beter dan de film.