OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    1813051

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Dossier

    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 17 van 495 resultaten
    nieuws
    Algemeen management
    14 augustus 2014
    Jeroen Ansink
    1-2 minuten leestijd
    Wat is riskanter: een enorme investering in één gigantische productie, of het spreiden van de beschikbare middelen over een groot aantal kleine projecten? Het klinkt misschien contra-intuïtief, maar in de wereld van de entertainment blijkt het wedden op één paard het veiligst. Smash hits als de Harry Potter-films en Lady Gaga's Born this way zijn geen toeval, maar het resultaat van doelbewuste campagnes, waarbij kosten nog moeite worden gespaard om binnen zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk mensen te bereiken.
    interview
    Algemeen management
    13 augustus 2014
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Het denkvermogen in het bedrijfsleven schiet tekort, zegt Freakonomics-auteur Stephen Dubner in Think like a freak. Zelfs de grootste ondernermingen deinzen vaak terug om hun belissingen te staven met empirisch onderzoek. 'Veel bedrijven gedragen zich als een grotere versie van een gezin waarin vader de dienst uitmaakt.’
    interview
    Internet en social media
    10 juli 2014
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Het internet maakt ons tot een maatschappij van sociale denkers, zegt de Canadese journalist Clive Thompson in We worden steeds slimmer. Dankzij dat collectieve bewustzijn kunnen bedrijven zelfs de kennis in de hoofden van werknemers oogsten. ‘De Denker van Rodin heeft ons een slechte dienst bewezen.’
    nieuws
    Algemeen management
    3 juli 2014
    Jeroen Ansink
    1-2 minuten leestijd
    Van alle onzekere bedrijfsmodellen is de filmindustrie misschien wel de grilligste. Miljoenenflops als Ronin 47 met Keanu Reaves, Gigli met Jennifer Lopez en Ben Affleck, en The adventures of Pluto Nash met Eddie Murphy tonen pijnlijk aan dat zelfs de meest talentvolle teams uiteindelijk geen garantie zijn voor een hit. Eén filmproducent vormt echter de uitzondering op de regel: Pixar!
    interview
    Algemeen management
    20 juni 2014
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Het managen van groei is een chaotisch proces dat voor elk bedrijf weer anders is, zegt Stanford-hoogleraar Robert Sutton in Scaling up excellence. Toch zijn alle succesvolle opschalingen het gevolg van bepaalde principes die telkens weer terugkomen. ‘De beste schaalvergroters zijn organisaties waarbij iedereen weet welke dingen heilig zijn en welke dingen taboe.’
    nieuws
    Leiderschap
    12 juni 2014
    Jeroen Ansink
    1-2 minuten leestijd
    Wat is het verschil tussen het leger en het bedrijfsleven? In het leger worden medailles toegekend aan mensen die zichzelf opofferen. In het bedrijfsleven geven we bonussen aan mensen die anderen opofferen. Dat is althans de mening van de Britse denker Simon Sinek, bekend van de bestseller Begin met het Waarom. In zijn nieuwe boek Een voor allen, allen voor een maakt Sinek gehakt van de gangbare bedrijfscultuur die de leider op een voetstuk plaatst en de rest van de organisatie daaraan ondergeschikt maakt.
    interview
    Verandermanagement
    22 mei 2014
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Managers weten vaak niet hoe ze een effectieve strategische conversatie moeten voeren, zegt de Amerikaanse adviseur Lisa Kay Solomon in Moments of Impact. Bedrijven verliezen daardoor tijd en geld en komen soms tot rampzalige beslissingen. ‘Goede strategie is een open proces waarbij de hele organisatie betrokken is.’
    nieuws
    Werk en loopbaan
    20 mei 2014
    Jeroen Ansink
    1-2 minuten leestijd
    Vrouwen en topbanen, het blijft een lastige combinatie. Het plotselinge ontslag van New York Times-hoofdredactrice Jill Abramson maakte vorige week weer eens pijnlijk duidelijk hoe zeldzaam het is dat vrouwen het pluche bereiken – en hoe lastig het kan zijn om die positie vervolgens ook te behouden. Facebook-topvrouw Sheryl Sandberg stelt in haar bestseller Lean in dat vrouwen op weg naar boven voorzichtigjes moeten ‘inleunen’, maar die balans blijkt soms erg precair. Abramson zou ‘polariserend en grillig’ zijn, aldus haar (mannelijke) medewerkers.
    nieuws
    Persoonlijke effectiviteit
    13 mei 2014
    Jeroen Ansink
    1-2 minuten leestijd
    Zelfpromotie. De meeste mensen hebben er een hekel aan. Het etaleren van eigen kunnen gaat vaak gepaard met een waslijst aan dilemma’s. Wanneer is iets goed genoeg om met de buitenwereld te delen? Wie zit er eigenlijk op te wachten? En waar ligt de grens tussen enthousiaste zelfreclame en pedante op-de-borst-klopperij?
    interview
    Marketing
    4 april 2014
    Jeroen Ansink
    4-5 minuten leestijd
    Het gratis weggeven van digitale producten kan erg lucratief zijn, zegt Nicholas Lovell in De Curve. Bedrijven kunnen via freeloaders een vertrouwensband opbouwen met de superfan, die onevenredig veel geld over heeft voor een exclusief product. ‘Mensen betalen voor emotie.’
    recensie
    Leiderschap
    20 maart 2014
    Jeroen Ansink
    3-4 minuten leestijd
    Dankzij de gedragseconomie is ons besluitvormingsproces de afgelopen jaren een stuk begrijpelijker geworden. Cognitieve psychologen als Daniel Kahneman en Dan Ariely hebben aangetoond aan dat de mens niet de rationele speler is zoals de economische theorie die jarenlang afbeeldde, maar vol zit met cognitieve illusies die tot voorspelbare fouten kunnen leiden. Dit heeft belangrijke inzichten opgeleverd op het gebied van consumentengedrag, beleggingspatronen, en openbaar beleid. Maar kunnen deze lessen ook worden toegepast op strategische beslissingen?
    nieuws
    Verandermanagement
    12 maart 2014
    Jeroen Ansink
    1-2 minuten leestijd
    Het is misschien het meest actuele probleem in het bedrijfsleven: in een tijd waarin het concurrentielandschap sneller verandert dan ooit, wordt het voor organisaties steeds moeilijker om mee te kunnen komen. Volgens de Amerikaanse leiderschapexpert John Kotter heeft dit alles te maken met de hiërarchische stroperigheid waarmee ondernemingen hun strategie formuleren en implementeren.
    nieuws
    Internet en social media
    11 maart 2014
    Jeroen Ansink
    1-2 minuten leestijd
    Maakt het internet ons dommer of juist slimmer? Met het Atlantic Monthly-artikel Is Google Making Us Stupid? en het daaruit voortvloeiende boek Het Ondiepe ontketende de Amerikaanse IT-journalist Nicholas Carr enkele jaren geleden een wereldwijde discussie over de effecten van ons online gedrag.
    interview
    Leiderschap
    11 maart 2014
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    De inzichten van gedragseconomie werken niet bij strategische beslissingen, zegt Phil Rosenzweig in Left Brain, Right Stuff. Presteren in het bedrijfsleven is een grijs gebied waarbij leiders de balans moeten vinden tussen koele analyse en dadendrang. ‘Beslissingen vallen niet te trainen.’
    interview
    Internet en social media
    26 februari 2014
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Dominantie op de smartphone-markt is maar één aspect in het bikkelharde gevecht tussen tech-giganten Apple en Google, zegt de Amerikaanse Wired-journalist Fred Vogelstein in Titanenstrijd - Apple vs Google en de revolutie in de mediatechnologie. Met een gezamenlijk vermogen van 200 miljard dollar in cash staan er veel grotere belangen op het spel. ‘Het gaat in essentie om het bouwen van het televisienetwerk van de 21e eeuw.’
    nieuws
    Economie
    24 februari 2014
    Jeroen Ansink
    1-2 minuten leestijd
    De Amerikaan Douglas Rushkoff (Life Inc. en Program or be Programmed) is een van de meest interessante (en in het Nederlands nog onvertaalde) nieuwe mediadenkers van het moment. Hij schrijft sinds begin jaren negentig over het internet, muntte de term social currency en viral media en voorspelde al in 1997 het barsten van de dotcom-zeepbel.
    nieuws
    Algemeen management
    18 februari 2014
    Jeroen Ansink
    1-2 minuten leestijd
    Elk succesvol bedrijf krijgt er vroeg of laat mee te maken: groeipijnen. De noodzaak om op te schalen gaat vaak gepaard met een hele rij hoofdbrekens. De flexibele mentaliteit van de startup maakt plaats voor routine en bureaucratisering, met het stijgen van de omzet neemt ook het aantal klachten van klanten toe, nieuwe werknemers zijn doorgaans minder betrokken dan medewerkers van het eerste uur. Hoewel het probleem wijd verbreid is, heeft het onderwerp in de managementliteratuur tot nog toe maar weinig aandacht gekregen
    recensie
    Ondernemen
    13 februari 2014
    Jeroen Ansink
    2-3 minuten leestijd
    Drie jaar na het verschijnen heeft The Lean startup een heuse beweging ontketend. De boodschap dat het gros van de beginnersfouten in startups voorkomen kan worden, creëerde aanvankelijk een sensatie in Silicon Valley, maar heeft zich inmiddels ook uitgebreid tot andere sectoren. Inmiddels komen ondernemers van allerlei pluimage van Rotterdam tot aan Teheran regelmatig in meetups bij elkaar om ervaringen uit te wisselen. Lean is global geworden, en de onlangs verschenen Nederlandse vertaling komt wat dat betreft geen moment te vroeg.
    nieuws
    Persoonlijke effectiviteit
    13 februari 2014
    Jeroen Ansink
    Een plaatje zegt soms meer dan duizend woorden. Met die boodschap bindt de Amerikaanse bedrijfsadviseur Dan Roam al een tijdje de strijd aan met PowerPoint. Zo’n presentatie is in de meeste gevallen niet meer dan een beschrijving op basis van een aantal weinigzeggende bullets. Daardoor moeten standpunten soms tot in den treure worden toegelicht en duren vergaderingen vaak veel langer duren dan noodzakelijk.
    nieuws
    Organisatiekunde
    12 februari 2014
    Jeroen Ansink
    1-2 minuten leestijd
    The Innovator’s Dilemma van Clayton Christensen geldt sinds het verschijnen in 1997 als de gouden standaard voor het vernieuwingsbeleid van gevestigde bedrijven. In het boek waarschuwt de Harvard-hoogleraar voor ‘disruptieve innoveerders’: copycats met producten die weliswaar van mindere kwaliteit zijn dan het origineel, maar stukken goedkoper en daarmee bereikbaar voor de massa.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden