OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 19 van 495 resultaten
interview
Advisering
25 oktober 2013
Jeroen Ansink
8-12 minuten leestijd
Sinds organisatiepsycholoog en grondlegger van de lerende organisatie Chris Agryris (90) toestemde met een interview voor de ‘Galerij der Groten’, is zijn gezondheid enorm achteruitgegaan. Hartproblemen hebben er toe geleid dat hij zijn ‘speedy thinking’, zoals hij het zelf noemt, heeft verloren. Toch heeft Argyris de voor hem gereserveerde plek ingeruimd – en wel door een ‘conversatie’ op afstand, een indirect gesprek.
recensie
Algemeen management
23 oktober 2013
Jeroen Ansink
4-5 minuten leestijd
In de advieswereld is het al jaren een gevleugelde uitspraak: ‘Je kunt niet ontslagen worden voor het inhuren van McKinsey.’ Het Amerikaanse consultancybureau geldt al bijna negentig jaar als hét orakel voor topbestuurders die worstelen met managementkwesties. Duff McDonald schreef een mooi en indringend boek over De firma.
nieuws
Leiderschap
16 oktober 2013
Jeroen Ansink
Soms is een boek zo tijdloos dat het na twintig jaar nog steeds actueel is. Leiden is loslaten van de Amerikaanse denker Peter Block (1940), dat vandaag (16 oktober) in een nieuwe uitgave is verschenen, is zo’n boek. Block poneert hierin een destijds revolutionaire visie die nog lang niet overal is doorgedrongen, namelijk dat niet controle, maar vertrouwen de sleutel is tot succesvol leiderschap. Sterke bestuurders moeten durven loslaten, om zo de geijkte managementstijl van commanderen om te buigen tot een visie van gedeeld leiderschap.
nieuws
Economie
14 oktober 2013
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
De Amerikaanse econoom Robert Shiller heeft samen met zijn collega’s Eugene Fama en Lars Peter Hansen de Prijs van de Zweedse Rijksbank voor Economische Wetenschappen ter nagedachtenis aan Alfred Nobel (de ‘Nobelprijs voor de Economie’) gewonnen. Dat heeft het Nobelprijs-comité in Stockholm vandaag bekendgemaakt. Het trio won de prijs voor hun onderzoek naar ‘de empirische analyse van activaprijzen’, dat ze los van elkaar deden.
nieuws
Internet en social media
14 oktober 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Jeff Bezos is misschien wel de meest succesvolle ondernemer van dit moment. De oprichter van internetwinkel Amazon kan zich meten met Walmart als retailer, met Apple als producent van e-readers en tablets, en met IBM als verschaffer van data-opslag. Met een vermogen van meer dan 27 miljard dollar is de 49-jarige Bezos, die bekendstaat om zijn bulderende lach, de op achttien na rijkste man ter wereld.
nieuws
Leiderschap
9 oktober 2013
Jeroen Ansink
Ooit vond hij Apple een van de meest fantastische bedrijven ter wereld. Maar na het lezen van de biografie van oprichter Steve Jobs (Steve Jobs de biografie van Walter Isaacson) besloot hedgefonds-miljardair Julian Robertson al zijn aandelen Apple te verkopen.
nieuws
Psychologie
8 oktober 2013
Jeroen Ansink
‘Denken is moeilijk. Nadenken over sommige problemen is zo moeilijk dat alleen al het denken over het denken eraan je hoofdpijn kan bezorgen.’ Zo begint de Amerikaanse filosoof Daniel C. Dennett (1942) zijn boek Gereedschapskist voor het denken dat zojuist in Nederlandse vertaling is verschenen.
interview
Algemeen management
4 oktober 2013
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
In De firma neemt de Amerikaanse journalist Duff McDonald ons mee achter de schermen van het legendarische adviesbureau McKinsey. Ondanks blunders en criminele werknemers ziet hij de toekomst van 's werelds machtigste consultancy zonnig in. ‘McKinseys grootste uitdaging is het managen van haar eigen groei.’
interview
Algemeen management
2 oktober 2013
Jeroen Ansink
8-11 minuten leestijd
Hij is 83, maar piekert er niet over om met pensioen te gaan. Als man achter de teamrollentheorie is Meredith Belbin dé expert op het gebied van samenwerking op de werkvloer. Gevormd door de Tweede Wereldoorlog wil hij van de wereld vooral een betere plek maken. ‘Het Rijnlandmodel is effectiever dan de Angelsaksische manier van managen.’
nieuws
Algemeen management
1 oktober 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
In het vandaag in de Verenigde Staten verschenen David and Goliath richt hij zich op de underdog: hoe kan het dat mensen die van jongs af aan hebben geworsteld met een moeilijke jeugd of een handicap uiteindelijk toch de top bereiken? De meningen over dit boek zijn verdeeld. Om het maar eufemistisch uit te drukken..
nieuws
Verandermanagement
27 september 2013
Jeroen Ansink
Ondernemingen die zaken doen in het buitenland zullen het ongetwijfeld aan den lijve hebben ondervonden: wat geldt als een goede eigenschap voor de ene cultuur, geldt niet zelden als een zwakte in een ander land. Amerikaanse bedrijven omhelzen een can-do mentaliteit die uitnodigt tot snelle actie. Aziatische bedrijven koersen juist op geduld.
nieuws
Psychologie
25 september 2013
Jeroen Ansink
In een tijd waarin we altijd bereikbaar zijn en continu worden afgeleid is het een toenemend probleem: hoe houden we onze Aandacht erbij? In zijn zojuist verschenen Aandacht geeft de Amerikaanse psycholoog en wetenschapsjournalist Daniel Goleman een praktisch handvest om beter om te gaan met de overkill aan prikkels en informatie in onze omgeving.
nieuws
18 september 2013
Jeroen Ansink
Burgeroorlogen, aanslagen, radicalisering, het gebruik van chemische wapens - valt er uberhaupt nog iets positiefs te melden uit het Midden-Oosten? Ja, zegt de Amerikaanse durfkapitalist Christopher Schroeder in Startup rising. Op het gebied van ondernemerschap maakt de Arabische wereld een ware bloeiperiode door.
nieuws
Economie
16 september 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Gisteren was het precies vijf jaar geleden dat zakenbank Lehman Brothers implodeerde waarmee een financiële crisis werd ingeluid die tot op de dag van vandaag voortduurt. Een goed moment om stil te staan bij de vraag wat de wereld sindsdien heeft bijgeleerd.
recensie
Internet en social media
13 september 2013
Jeroen Ansink
3-5 minuten leestijd
Web 2.0. Wordt geen dinosauriër. Engage or die! Het zijn zomaar wat kreten waarmee marketinggoeroes de afgelopen jaren het belang van sociale media hebben onderstreept. Hoewel de buzzwoorden van expert tot expert verschillen is de boodschap telkens dezelfde: dankzij nieuwe media als Youtube, Facebook, of Twitter kan iedereen rijk, beroemd of succesvol worden, terwijl bedrijven zonder een actieve aanwezigheid op het internet ten dode zijn opgeschreven.
nieuws
Algemeen management
10 september 2013
Jeroen Ansink
De naam boezemt zowel bewondering, angst, als afkeer in. Met een omzet van een slordige zeven miljard dollar per jaar is McKinsey het grootste en meest succesvolle adviesbedrijf ter wereld. Tegelijkertijd is het waarschijnlijk een van de grootste banenvernietigers aller tijden: waar McKinsey komt gaan steevast koppen rollen.
nieuws
Persoonlijke effectiviteit
9 september 2013
Jeroen Ansink
In werkverslaafd Amerika lijkt het onderwerp in populariteit te groeien: hoe vind je de juiste balans tussen werk en privé? Zo gaf Harvard-hoogleraar Clayton Christensen in zijn vorig jaar verschenen De succesfactor zijn lezers al de tools om optimale voldoening te halen uit hun carrière, persoonlijke relaties en het leven.
recensie
Internet en social media
9 september 2013
Jeroen Ansink
3-5 minuten leestijd
Web 2.0. Wordt geen dinosauriër. Engage or die! Het zijn zomaar wat kreten waarmee marketinggoeroes de afgelopen jaren het belang van sociale media hebben onderstreept. Hoewel de buzzwoorden van expert tot expert verschillen is de boodschap telkens dezelfde: dankzij nieuwe media als Youtube, Facebook, of Twitter kan iedereen rijk, beroemd of succesvol worden, terwijl bedrijven zonder een actieve aanwezigheid op het internet ten dode zijn opgeschreven.
interview
Leiderschap
9 september 2013
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Leiderschap is in een crisis geraakt, stelt Harvard-hoogleraar Barbara Kellerman in The End of Leadership. Topbestuurders zien hun macht afbrokkelen terwijl gewone mensen steeds mondiger worden. Het is niet duidelijk wat daarvoor in de plaats komt. ‘De eisen van volgers zijn vaak onrealistisch.’
recensie
Leiderschap
4 september 2013
Jeroen Ansink
3-5 minuten leestijd
Het zijn geen makkelijke tijden voor leiders, zegt Harvard-hoogleraar Barbara Kellerman in het uitstekende The end of leadership. Het vertrouwen van burgers in hun politici is lager dan ooit, topbestuurders worden om de haverklap weggezet als graaiers, artsen krijgen steeds vaker te maken met opstandige patiënten, en onderwijzers verliezen in toenemende mate het respect van hun leerlingen.