OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 20 van 495 resultaten
interview
Economie
4 september 2013
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Sociale media hebben geen nieuw tijdperk ingeluid, zegt BJ Mendelson in Social media is bullshit. De marketingregels van weleer zijn nog steeds van kracht, en er is niets nieuws onder de zon. ‘Twitter-volgers, pageviews en Faceboek-vrienden hebben geen enkele zin als ze zich niet vertalen in meer omzet.’
interview
Algemeen management
8 juli 2013
Jeroen Ansink
13-18 minuten leestijd
Een realist in een wereld van dromers. Stanford-hoogleraar Jeffrey Pfeffer is een observator die common sense onderbouwt met harde feiten. ‘Ik beschrijf de wereld zoals die is, niet zoals we zouden willen dat zij is.’
interview
Persoonlijke effectiviteit
2 juli 2013
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Van laatbloeier werd hij een van de belangrijkste innovatie-experts ter wereld. Harvard-professor Clayton Christensen beïnvloedde en inspireerde generaties topmanagers, van Andy Grove tot Steve Jobs. Een gesprek over het stellen van vragen, leiderschap en de invloed van het Mormoonse geloof. ‘Onze kerk is een fantastische managementschool.’
interview
Persoonlijke effectiviteit
27 juni 2013
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Managers nemen schrikbarend vaak slechte beslissingen, zegt de Amerikaanse auteur Dan Heath in Beslist (Decisive). In het boek biedt hij een systematische benadering om de psychologische valkuilen in het besluitvormingsproces te vermijden. ‘In plaats van jezelf te overtuigen dat jouw idee het beste is, kun je het ook testen in de echte wereld.’
interview
Persoonlijke effectiviteit
12 juni 2013
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Vergaderingen kunnen stukken efficiënter dankzij het gebruik van tekeningen, zegt de Amerikaanse consultant Dan Roam in Op de achterkant van een servet. Dat is niet stom of kinderachtig: ‘Doe je verhaal aan de hand van een beschrijving van je illustraties. Je krijgt dan een veel dynamischere presentatiestijl.’
nieuws
10 juni 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
‘Er is een speciale plek in de hel voor vrouwen die andere vrouwen niet helpen.’ Zo verwoordde voormalig Amerikaans minister van Buitenlandse Zaken Madeleine Albright in 2006 haar frustratie over wat zij ervoer als een gebrek aan vrouwelijke solidariteit.
nieuws
Mens en maatschappij
5 juni 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Donald Rumsfeld staat bekend als een van de meest controversiële Amerikaanse Ministers van Defensie aller tijden. Zijn oorlogen in Irak en Afganistan worden alom gezien als een fiasco, en de ondervragingstechnieken in het leger werden onder zijn verantwoordelijkheid zo ver opgerekt dat ze de grenzen van marteling naderden. Wat heeft zo iemand te onderwijzen over leiderschap?
interview
Algemeen management
25 mei 2013
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Hij zoekt de provocatie en weet zich gesteund door Nobelprijswinnaars. De Britse managementdenker Edward de Bono houdt zich al bijna vijftig jaar bezig met wat hij omschrijft als ‘software voor het brein’. ‘Gebrekkig denken is ons grootste probleem.’
interview
Marketing
21 mei 2013
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Rages zijn geen toevalstreffers, zegt de Amerikaanse marketingdeskundige Jonah Berger in Buzz. Wie weet waarom mensen informatie delen, kan de effectiviteit van een marketingcampagne dramatisch verhogen. ‘Elk product heeft het in zich om opmerkelijk of emotioneel te zijn.’
recensie
Strategisch management
15 mei 2013
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
In Fooled by Randomness (2001) en The Black Swan (2007) toonde de Libanese denker Nassim Nicholas Taleb aan hoe slecht we zijn in het toepassen van data om de toekomst te voorspellen. Of het nu gaat om de Eerste Wereldoorlog, elf september of de internetzeepbel, keer op keer laten we ons verrassen door onverwachte mega-gebeurtenissen die we pas achteraf kunnen verklaren, als de schade al is veroorzaakt.
nieuws
Internet en social media
13 mei 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Het kan toeval zijn of een blijk van een hernieuwd optimisme, maar in de Verenigde Staten komen opvallend veel managementboeken uit die hun blik naar voren richten. De toekomst is een hot item.
nieuws
IT-management / ICT
10 mei 2013
Jeroen Ansink
Het boek All In (Engels) van Adrian Gostick en Chester Elton heeft een Axiom Business Book Award gewonnen. De Axiom Business Book Awards zijn in 2008 in het leven geroepen om Amerika’s meest opmerkelijke managementboeken voor een groot voetlicht te krijgen. Het boek werd eerste in de categorie bedrijfscultuur.
nieuws
Strategisch management
10 mei 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Multinationals onderhouden doorgaans een moeizame relatie met de natuur. Veel topbestuurders onderschrijven het ethische argument voor milieubescherming, maar haken af zodra de discussie over de kosten gaat.
nieuws
Internet en social media
3 mei 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Aan boeken over hoe internetgigant Google de wereld wil veranderen geen gebrek. Punt was alleen dat die altijd vanuit het perspectief van een buitenstaander zijn geschreven. Daar kwam deze week verandering in. In The New Digital Age kijkt voormalig Google-topman Eric Schmidt samen met whizzkid Jared Cohen in een kristallen bol om hún visie op de toekomst te ontvouwen.
nieuws
Psychologie
29 april 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Met Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus introduceerde de Amerikaanse relatie-adviseur John Gray twintig jaar geleden een aanstekelijke metafoor voor wat iedereen eigenlijk al wist: mannen en vrouwen komen van totaal verschillende planeten.
interview
Internet en social media
25 april 2013
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Een futuroloog wil hij zich niet noemen, maar ontwikkelingen ziet hij al ver van tevoren aankomen. De Canadese managementdenker Don Tapscott houdt zich zijn carrière lang al bezig met het beschrijven van de toekomst. ‘Mijn trainingsfilosofie bestaat uit drie woorden: iedereen moet twitteren.’
nieuws
Werk en loopbaan
23 april 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Oprah Winfrey noemt het al 'het nieuwe manifest van de werkende vrouw'. Lean in - Vrouwen werk en de weg naar succes van Facebook-topvrouw Sheryl Sandberg is kort na het verschijnen een ware sensatie in de Verenigde Staten, en zal de komende jaren ongetwijfeld een inspiratiebron voor menig carrièrevrouw blijven.
interview
Persoonlijke effectiviteit
4 april 2013
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het beeld van de leurende verkoper die met geniepige trucs zijn producten aan de man brengt, is achterhaald, zegt de Amerikaanse managementdenker Daniel Pink in Verkocht. Technologische ontwikkelingen en een onstuimig ondernemingsklimaat hebben de basisprincipes van sales fundamenteel veranderd. ‘Verkopers zijn er niet meer om problemen op te lossen, maar om ze te vinden.’
interview
Persoonlijke effectiviteit
26 maart 2013
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het evenwicht tussen ons verbale en visuele brein is uit balans, zegt de Amerikaanse consultant Dan Roam in Bla Bla Bla - Wat te doen als woorden niet werken. We praten zo veel dat we ten onrechte zijn gaan denken dat we de wereld ook begrijpen. Zonder visuele ondersteuning missen we echter vaak het overzicht. ‘Het is onmogelijk om de Griekse schuldencrisis uit te leggen met alleen woorden.’
interview
Algemeen management
26 februari 2013
Jeroen Ansink
11-16 minuten leestijd
In zijn kantoor aan de voet van de Rocky Mountains in Utah haalt Stephen M.R. Covey (1962) herinneringen op aan zijn vader. De legendarische managementgoeroe naar wie hij vernoemd is mag dan een jaar geleden zijn overleden, zijn gedachtegoed draagt hij nog elke dag met zich mee. Een gesprek met Stephen M.R. Covey.