OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    1813051

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Dossier

    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 22 van 495 resultaten
    interview
    Strategisch management
    4 mei 2012
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    De gemiddelde levenscyclus van een onderneming bedraagt nog maar vijftien jaar, zegt de Zwitserse McKinsey-directeur Claudio Feser In Serial Innovators. Groeiende bedrijven ontwikkelen rigiditeiten die in het huidige ondernemingsklimaat steeds sneller worden afgestraft. Dat gebrek aan vernieuwingskracht kan met een aantal simpele ingrepen verholpen worden. ‘Bedrijven moeten zich openstellen voor nieuwe ervaringen.’
    interview
    Algemeen management
    3 mei 2012
    Jeroen Ansink
    11-15 minuten leestijd
    Dit jaar wordt hij zeventig en viert zijn boek Excellente ondernemingen zijn dertigjarig jubileum. Tom Peters blikt terug op zijn 40-jarige carrière als consultant en managementlegende. Gevormd door de marine, McKinsey en Silicon Valley is hij altijd ‘oprecht pissig’ gebleven. ‘Ik denk dat ik de passie in het bedrijfsleven heb teruggebracht.’
    interview
    Algemeen management
    18 april 2012
    Jeroen Ansink
    12-18 minuten leestijd
    Managementdenkers schieten op wetenschappelijk gebied tekort, zegt Gary Hamel. Daardoor hebben ze te weinig maatschappelijke relevantie en lopen ze het gevaar om nieuwe ontwikkelingen mis te lopen. ‘We hebben genoeg Newtons, maar te weinig Edisons.’
    interview
    Algemeen management
    4 april 2012
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Het bedrijfsleven staat een slagveld te wachten, voorspelt de Amerikaanse journalist William Taylor in Practically Radical. Omdat technologische doorbraken, mondialisering en overcapaciteit het mondiale speelveld dramatisch hebben veranderd, zijn ondernemingen die zichzelf niet opnieuw kunnen uitvinden ten dode opgeschreven. ‘Het is niet meer voldoende om in alle opzichten redelijk goed te zijn. The middle of the road is the road to nowhere geworden.’
    nieuws
    Algemeen management
    10 februari 2012
    Jeroen Ansink
    1-2 minuten leestijd
    Zijn erfgoed wil hij het niet noemen, want ‘dat klinkt zo arrogant’. Maar het materiaal dat Tom Peters het komende jaar op zijn nieuwe website www.excellencenow.com gaat zetten omvat wel degelijk het hele spectrum aan kennis die de 69-jarige expert op het gebied van organisatorische excellentie in zijn leven heeft opgedaan. ‘Dit is een poging om alles waar ik mee bezig ben geweest op één centrale plek te organiseren,’ licht de Amerikaanse auteur van Excellente ondernemingen vanuit zijn overwinteringsplek in Nieuw-Zeeland toe. ‘Ik heb de afgelopen 35 jaar meer dan 2500 presentaties in 67 landen gegeven, en ik wil die ervaring graag delen met de wereld.’
    interview
    Psychologie
    30 januari 2012
    Jeroen Ansink
    5-6 minuten leestijd
    Mensen zijn vatbaar voor talloze cognitieve illusies, zegt Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman in Ons feilbare denken. Een beter begrip van het proces daarachter kan het besluitvormingsproces binnen organisaties verbeteren. ‘Ik wil de kwaliteit van onze kritiek op elkaar verbeteren.’
    nieuws
    21 december 2011
    Jeroen Ansink
    2-3 minuten leestijd
    Kampt Amerika naast een recessie ook met een identiteitscrisis? In de Verenigde Staten stapelen de boeken over het verval van het land van de toekomst zich in ieder geval op.
    interview
    Advisering
    30 november 2011
    Jeroen Ansink
    12-17 minuten leestijd
    Gevormd door de Korea-oorlog en de werkvloer van de Digital Equipment Corporation. Als mede-oprichter van de sociale psychologie is emeritus MIT-hoogleraar Edgar Schein een van 's werelds meest toonaangevende experts op het gebied van bedrijfsculturen. ‘Cultuurveranderingen slagen pas als bedrijven het mes op de keel hebben.’
    recensie
    Organisatiekunde
    24 november 2011
    Jeroen Ansink
    5-6 minuten leestijd
    In Great by Choice onderzoeken businessgoeroe Jim Collins en Stanford-professor Morten Hansen waarom sommige bedrijven in extreme omstandigheden gedijen en sommige niet. Dat heeft geleid tot een uitstekend boek dat maar liefst vijf managementmythes doorprikt.
    interview
    Leiderschap
    15 november 2011
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    De meeste problemen hoeven niet te worden benaderd met een vecht- of vluchtreflex, zegt de Amerikaanse managementgoeroe Stephen R. Covey in Het 3de alternatief. Er is bijna altijd een oplossing te verzinnen die voor beide partijen beter uitpakt. Zo'n derde alternatief is te bereiken met synergie, empathie en bescheidenheid. ‘Het is prima om het met elkaar oneens te zijn.’
    interview
    Algemeen management
    9 november 2011
    Jeroen Ansink
    7-10 minuten leestijd
    De structuur van ondernemingen is vaak zo ingewikkeld dat ze onmogelijk nog door één persoon kan worden overzien, zegt de Amerikaanse chirurg, hoogleraar en journalist Atul Gawande in Het checklist-manifest. Een simpele lijst met controlepunten kan dat probleem verhelpen. ‘Een goede checklist dicteert niet, maar leidt tot een betere communicatie.’
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    31 oktober 2011
    Jeroen Ansink
    3-5 minuten leestijd
    Veranderen is een vaardigheid die door iedereen kan worden aangeleerd, zeggen de Amerikaanse consultants Joseph Grenny, David Maxfield, Kerry Patterson, Ron McMillan en Al Switzler in Change Anything. De eerste stap: vergeet het idee dat succes afhankelijk is van wilskracht.
    recensie
    Leiderschap
    28 oktober 2011
    Jeroen Ansink
    5-7 minuten leestijd
    Met Steve Jobs de biografie heeft Walter Isaacson vooral een biografie geschreven over de producten van Apple. De man erachter blijft echter een mysterie.
    interview
    Marketing
    27 oktober 2011
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Ondanks het explosieve gebruik van sociale media hebben veel bedrijven nog steeds last van koudwatervrees, zegt Josh Bernoff, marktonderzoeker bij het Amerikaanse Forrester. Met het boek Groundswell biedt hij een systematische manier waarop ondernemingen optimaal kunnen profiteren van de stemmen op het internet. ‘Sociale media gaan uiteindelijk om relaties, niet om technologie.’
    nieuws
    Leiderschap
    24 oktober 2011
    Jeroen Ansink
    2-3 minuten leestijd
    Wijlen Apple-oprichter Steve Jobs mag met zijn producten dan honderden miljoenen consumenten hebben geïnspireerd, als zakelijk leider schoot hij zwaar tekort. Dat concludeert auteur Walter Isaacson in de biografie Steve Jobs de biografie die vanaf vandaag verkrijgbaar is.
    interview
    Marketing
    21 oktober 2011
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Bedrijven moeten hun klanten niet alleen tevreden stellen maar in verrukking brengen, zegt de Amerikaanse ondernemer, durfinvesteerder en voormalig ‘chief evangelist’ van computerbedrijf Apple Guy Kawasaki in Enchantment dat aanstonds in Nederlandse vertaling verschijnt onder de titel Betovering. Innemendheid, vertrouwenswekkendheid, en een fantastisch product zijn daarbij de sleutelwoorden. ‘Nobodies zijn de nieuwe somebodies.’
    nieuws
    19 oktober 2011
    Jeroen Ansink
    1-2 minuten leestijd
    In alle commotie rondom de burgerprotesten van Occupy Wall Street zou je haast over het hoofd zien dat ook het Amerikaanse bedrijfsleven zich zorgen maakt. Zo hebben al meer dan honderdvijftig CEO’s gehoor gegeven aan de oproep van Starbucks-directeur Howard Schultz om geen campagnebijdragen meer te geven totdat Washington het algemeen belang boven partijpolitieke navelstaarderij stelt.
    recensie
    Leiderschap
    14 oktober 2011
    Jeroen Ansink
    4-5 minuten leestijd
    Problemen hoeven niet langer meer opgelost te worden met een vlucht- of vechtreactie, belooft de Amerikaanse managementgoeroe Stephen R. Covey. In Het 3de alternatief beschrijft hij hoe schijnbaar conflicterende belangen tot een win-win resultaat kunnen leiden. Dat leidt tot een inspirerend, maar soms wat overoptimistisch betoog.
    interview
    Algemeen management
    29 september 2011
    Jeroen Ansink
    12-17 minuten leestijd
    Ze wordt beschouwd als de moeder van empowerment en de grondlegster van het tokenisme. Maar de werkelijke onderzoeksthema's van Rosabeth Moss Kanter (68) zijn cultuur en transformatie. "Soms heb ik het gevoel dat ik keer op keer dezelfde boeken schrijf."
    interview
    Organisatiekunde
    29 september 2011
    Jeroen Ansink
    10-15 minuten leestijd
    Toekomstplannen van bedrijven hebben vaak een averechts effect, zeggen de Amerikaanse hoogleraren Karl Weick en Kathleen Sutcliffe in Management van het onverwachte. Organisaties doen er beter aan om zich een cultuur van opmerkzaamheid aan te meten, waarbij de negatieve gevolgen van het onverwachte kunnen worden ingedamd. ‘Bijna niemand beseft hoeveel werk het kost om niets te laten gebeuren.’

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden