OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 2 van 135 resultaten
recensie
Algemeen management
12 mei 2011
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Het boek Bullshitmanagement is een felle aanval tegen de schijnwerkelijkheid waarin managers organisaties onder dompelen in een poging ze te beheersen. De belangrijkste boodschap van Jos Verveen: management werkt niet of werkt zelfs alleen maar averechts.
interview
Organisatiekunde
3 mei 2011
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Over de lerende organisatie is de afgelopen jaren veel gezegd en geschreven. Maar hoe krijg je een organisatie waarin medewerkers continu leren? Estinea, een zorgonderneming in het Oosten van het land, ging met zelfsturend leren aan de slag en doet van haar ervaringen verslag in het boek Wat je wordt, bepaal je zelf. Een van de auteurs, Hans Bax, licht toe.
interview
Projectmanagement
20 april 2011
Ben Kuiken
4-6 minuten leestijd
Waarom doen we dit eigenlijk? van Michiel van der Molen is een boek over de businesscase als succesfactor voor projecten. En dan bedoelt de auteur niet het lijvige document waarin het project tot in detail staat beschreven, maar een heldere oneliner over het waarom van het project. ‘Een document van twintig pagina’s kun je niet uitdragen.’
interview
Leiderschap
1 april 2011
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Nieuw leiderschap: er wordt veel over gezegd en geschreven. Maar wat is het eigenlijk? En waarom is het nu meer nodig dan ooit? Met de managementfabel Wol proberen Cassandra Vugts en Joop Weesie de essentie van nieuw leiderschap te duiden en de lezer te doordringen van het belang ervan. MBM sprak beide auteurs.
interview
31 maart 2011
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Gedeelde passie organiseren! Dat is volgens de auteurs van het boek P&O als businesspartner. Het managen van geluk de nieuwe taak van de personeelsmanager. Hij is ‘als weinig anderen in de positie om de toestand van gedeelde inspiratie, van gelukkig samenwerken, dichterbij te brengen’. MBM sprak Rolf Baarda, een van de auteurs van deze interessante uitspraak.
interview
Personeelsmanagement
23 maart 2011
Ben Kuiken
4-6 minuten leestijd
Iedere Nederlander kent de frustratie van het sjoelen, wanneer de stenen zich ophopen voor de poortjes en het enige dat nog zin lijkt te hebben, rammen is. Organisatieadviseur Maarten de Winter gebruikt dit beeld in zijn boek Het sjoelbaksyndroom om de almaar toenemende werkdruk in bedrijven te beschrijven. En ook daar geldt: rammen heeft geen zin.
interview
Non-profit
16 maart 2011
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Het openbaar bestuur ligt onder vuur. Niet alleen wil het kabinet miljarden bezuinigen op ambtenaren en overheidsdiensten, ook is de burger steeds veeleisender over de dienstverlening. Hoe daarmee om te gaan? Adviseur Michiel Louweret denkt het antwoord te weten en schreef hierover het boek Met publiek elan. Ben Kuiken sprak de auteur.
interview
Internet en social media
23 februari 2011
Ben Kuiken
3-5 minuten leestijd
Social media zijn hot! Wie nu nog niet op Twitter, Facebook of LinkedIn, zit, telt niet meer mee. Maar wat kun je als bedrijf eigenlijk met social media? Kun je er bijvoorbeeld geld mee verdienen? En zo ja, hoe doe je dat dan? Guerrilla-marketingexpert Cor Hospes schreef het vrolijke en praktische boekje Geld verdienen met sociale media.
interview
Organisatiekunde
18 februari 2011
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Wie overspoeld wordt door informatie en daardoor bijvoorbeeld hoofd- en bijzaken niet meer weet te scheiden, kan baat hebben bij het zogenaamde ‘mindmappen’. Niet alleen geeft een mindmap meer overzicht en inzicht maar het leidt volgens Hans Buskes ook tot sneller en succesvoller zakendoen. M&L vroeg de auteur van Meer inzicht en overzicht met mindmappen om een korte maar overzichtelijke uitleg.
interview
Persoonlijke effectiviteit
9 februari 2011
Ben Kuiken
5-6 minuten leestijd
Op school hebben we het niet geleerd, en het zit ook al niet in onze cultuur: spreken in het openbaar. Toch heeft ons land een aantal Meestersprekers voortgebracht waar elke beginnende spreker van kan leren. Van Hans Wiegel en Hedy d’Ancona tot Ben Tiggelaar en Jos Burgers: allemaal delen ze hun lessen met ons in het boek Meestersprekers. Een gesprek met een van de auteurs, Farah Nobbe.
interview
Psychologie
20 januari 2011
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Hoe word je gelukkig? Hoe zorg je voor een gedragen besluit? Of: hoe werken mensen effectief samen? Op deze en andere vragen biedt de psychologie steeds meer antwoorden. In het boek Groot psychologisch modellenboek verzamelden Anthon van der Horst en Marcel Wanrooy 51 psychologische modellen waarmee de manager deze antwoorden kan toepassen in zijn dagelijkse praktijk. Een gesprek over charisma, geluk en het gevaar van hokjes.
interview
Communicatie en media
17 januari 2011
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Het merendeel van de veranderprocessen mislukt omdat er te weinig aandacht wordt besteed aan de implementatie en communicatie ervan. Dit is de stelling van Lambert Pater en Marielle Schuurman in het boek Communicatie en implementatie. Zij geven vijftig tips om van theorie naar praktijk te komen. Een gesprek met een van de auteurs, Marielle Schuurman.
interview
Organisatiekunde
14 januari 2011
Ben Kuiken
5-6 minuten leestijd
Niet winst of omvang, maar betekenis is het nieuwe kapitaal van organisaties. Dit stelt ‘betekenisdenker’ Kaj Morel in zijn boek Identiteitsmarketing. De organisatie van de toekomst weet medewerkers te inspireren met een missie die verschil maakt.
interview
Algemeen management
28 december 2010
Ben Kuiken
9-12 minuten leestijd
Creëer een cultuur van vrijheid en gelijkheid en maak werkelijk gebruik van de kennis en de creativiteit van je medewerkers: dit is het hartstochtelijke pleidooi van Freedom Inc., een boek van Brian M. Carney en Isaac Getz. De Amerikaanse journalist en de Franse professor gingen op zoek naar bedrijven die hun medewerkers hebben bevrijd en die daarvan geweldig profiteren in de vorm van een hogere productiviteit, meer winst en een onstuimige groei. M&L stapte in de snelle trein Parijs en vroeg Carney en Getz naar het geheim.
interview
Organisatiekunde
28 december 2010
Ben Kuiken
4-6 minuten leestijd
Wat is de impact van de nieuwe generatie medewerkers en nieuwe technologieën op organisaties? Met deze vraag stuurde de Stichting Management Studies Ruurd Baane, Patrick Houtkamp en Marcel Knotter van HR-adviesbureau Bright & Company op pad. Het resultaat is een nuchter boek over ‘het nieuwe werken’, getiteld Het nieuwe werken ontrafeld. M&L spreekt met Ruurd Baane over het misschien wel meest gehypte thema van dit moment. Baane: ‘Organisaties die hier niet mee aan de slag gaan, missen uiteindelijk de boot.’
interview
Strategisch management
1 december 2010
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Elke manager heeft plannen en ambities. Om die plannen gerealiseerd te krijgen, moet hij anderen ervan overtuigen en ze mee krijgen in de uitvoering ervan. Bij deze implementatie gaat het vaak mis, constateert adviseur Wilma van ‘t Kruijs. Zij ontwikkelde de hoofd-, hart- en handenaanpak en schreef daarover het boek Verdraaid ‘t werkt!
recensie
Persoonlijke effectiviteit
25 november 2010
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Slimmer werken met het kantoor in je tas van Gerald Essers is een praktische gids voor de nomad worker, de nieuwe werker die kan werken waar en wanneer hij wil. Want het is niet alleen maar feest, die nieuw verworven vrijheid.
recensie
Organisatiekunde
16 november 2010
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Dagelijks doen duizenden managers hun uiterste best om de resultaten van de organisatie te verbeteren. Zij slagen daar vaak niet in. Volgens ex-directeur van de NS, Nol Groot, is het een illusie te denken dat je de organisatie kunt sturen of modelleren. In het boek Zelforganisatie en leiderschap legt hij uit hoe managers de organisatie toch vooruit kunnen helpen.
recensie
Leiderschap
15 november 2010
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Wat heeft de baas met het merk dat zijn bedrijf voert? Bemoeit hij zich net als Freddy Heineken vroeger met iedere reclamecampagne en zelfs met de kleur van het logo, of laat hij dat liever aan zijn mensen over? Communicatieadviseur Lodewijk van der Peet was er nieuwsgierig naar en interviewde 25 bazen van bekende merken. Dat levert een leuk en onderhoudend boekje op: Merkwaardige bazen.
recensie
Reclame en verkoop
13 oktober 2010
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Verkopers hebben het moeilijk. Potentiële klanten stellen hun orders uit, maar de targets zijn nauwelijks naar beneden bijgesteld. Gelukkig is er voor hen nu het boek Verkopen met tegenwind van verkooptrainer Frank van Leer.