OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    2279066

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 10 van 198 resultaten
    recensie
    Strategisch management
    22 oktober 2007
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Creativiteit vormt de basis voor innovatie in een organisatie. We doen er echter vaak weinig aan om creativiteit te stimuleren en te benutten. In zijn boek 'Concurreren met creativiteit' beschrijft Jeff Gaspersz hoe we hier verandering in kunnen brengen. 'Creativiteit is het proces waardoor ideeën ontstaan,' zo luidt de definitie van Gaspersz, en zonder ideeën geen innovatie. Ideeën zijn het goud in de organisatie, maar wie delft dat goud? Dit boek heeft als doel van u een goedzoeker te maken.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    17 oktober 2007
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Wat maakt dat sommige mensen interessante gesprekspartners zijn? Waar we graag mee praten en die een indruk achterlaten? Het heeft niets met uiterlijk of kleding te maken, de aspecten waar we vaak zoveel aandacht aan besteden, zo stelt Edward De Bono in zijn boek 'Gym voor je geest'. We hebben hier te maken met sprankelende persoonlijkheden, ofwel mensen met een aantrekkelijke geest. Niet iedereen heeft het in zich fotomodel te worden, maar aantrekkelijk(er) van geest kunnen we allemaal worden. Het boek van De Bono helpt je geest te verfraaien.
    recensie
    Verandermanagement
    14 september 2007
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    'Wij willen een financiële Senseo.' Deze opdracht krijgt de net opgerichte innovatieafdeling 'Venturing' van de directie van ING Retail NL mee. Een klapper dus, dat is waar de groep naar op zoek gaat. Geen klein succes, maar een grote incrementele verandering. Bovendien luidt de stelling van de afdeling: een innovatie is pas een innovatie als de klant er wat van merkt. Een geïmplementeerde innovatie dus. Geen gemakkelijke opgave voor de nieuwe afdeling. De ervaringen zijn opgetekend in het boek 'Ideeën genoeg. Slagvaardig innoveren in de dienstverlening' van Wichert van Engelen.
    recensie
    Internet en social media
    14 augustus 2007
    Carla Verwijs
    Jenny Preece ken ik als auteur van een aantal goede boeken over 'usability' en 'user-interface design'. Het verbaasde me dan ook te zien dat zij een boek had geschreven over 'online communities', en nog meer dat ze in dat boek schrijft dat ze al vanaf 1996 doceert over dit onderwerp. Hoe kan me dat zijn ontgaan?! In elk geval had ik met het uitkomen van de herdruk van haar Engelstalige boek 'Online Communities' de kans te lezen hoe Preece tegen dit onderwerp aankijkt. Vanuit haar achtergrond is het dan weer niet verbazingwekkend dat dit boek geschreven is voor ontwerpers van 'communities' en verder voor iedereen die in dit onderwerp is geïnteresseerd.
    recensie
    Marketing
    17 juli 2007
    Carla Verwijs
    3-4 minuten leestijd
    Communicatie bestaat voor een groot deel uit non-verbale communicatie en slechts voor een klein deel uit informatie die we direct en verbaal willen overbrengen, zo lezen we vaak. We besteden dan ook veel aandacht aan de manier waarop we over willen komen bij ons publiek. 
    recensie
    Algemeen management
    19 juni 2007
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Ons werk en onze werkomgeving gaan de komende jaren drastisch veranderen. Dat gebeurt deels vanzelf, als we de technologische ontwikkelingen volgen. Maar nog belangrijker is dat we onze mentaliteit aanpassen. Hier moet nog een grote stap gemaakt worden, zo lezen we in het boek 'Het nieuwe werken' van Dik Bijl. De auteur is werkzaam bij Microsoft en schreef dit boek voor managers om een discussie op gang te brengen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    17 mei 2007
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Op uw bureau ligt een paar stapels documenten. Ergens daartussen ligt het rapport waar u commentaar op zou geven. Maar waar is het? Een collega komt binnen. Snel legt u een paar stapels papier op elkaar, om zo plaats te maken voor het kopje koffie van de collega. “Een clean desk policy zou hier ook wel ingevoerd kunnen worden”, schertst uw collega. Vanmiddag maar eens opruimen, denkt u. Het lijkt echter wel of u elke dag kunt opruimen, er komt gewoon geen eind aan de rommel.
    recensie
    Advisering
    20 maart 2007
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Hoe zit het eigenlijk met uw kennis, of dat van de medewerkers in uw bedrijf? Hoe onderscheidt die kennis zich van de concurrentie? Zien uw klanten dat ook zo? En welke kennisstrategie hanteert u om de concurrentiepositie te versterken? Lastige vragen? Mogelijk, maar professionele dienstverleners moeten steeds ondernemender met kennis omgaan, zo betoogt Marcel 't Hart in zijn boek 'Professionals & kennisconcurrentie'. 
    recensie
    Strategisch management
    20 maart 2007
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Het wil maar niet lukken met innovatie in Nederland. De noodklok is zelfs geluid: Nederland is uit de top-10 van competitieve landen! Bedenk dat ons land ooit een derde plek innam. En als we niet uitkijken, zakken we nog verder. Om het tij te keren, werd het Innovatieplatform in het leven geroepen, onder voorzitterschap van de premier, om innovatie in Nederland te stimuleren. 
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    9 november 2006
    Carla Verwijs
    3-4 minuten leestijd
    Na het succes van 'Intuïtie' van Malcolm Gladwell, is zijn eerste boek in Nederland opnieuw uitgegeven onder een andere titel. 'Het beslissende moment' is de vertaling van 'The Tipping Point', het boek waarmee journalist en columnist Gladwell in de VS al zoveel succes boekte.
    recensie
    Algemeen management
    27 juli 2006
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Als mijn onderneming zich vestigt in een land waar mensenrechten worden geschonden, ben ik daar dan indirect ook voor verantwoordelijk? Kan ik dit cadeau aannemen, en wanneer is het een steekpenning? Moet ik deze beslissing laten leiden door de wens van de aandeelhouders of door die van de medewerkers? Als mijn onderneming zich vestigt in een land waar een heel andere cultuur heerst, moeten we die dan overnemen of hanteren we onze eigen normen? Het boek 'Bedrijfsethiek: een goede zaak', onder redactie van Ronald Jeurissen, staat vol met dit soort dilemma's. Dilemma's die tot nadenken stemmen.
    recensie
    Organisatiekunde
    1 juni 2006
    Carla Verwijs
    3-4 minuten leestijd
    Een collega komt bij u met een probleem. 'Laat maar', zegt u. 'Ik doe het zelf wel, dat gaat sneller.' Dat doet u één keer, en nog een keer, maar de collega staat binnen de kortste keren weer aan uw bureau, met weer eenzelfde soort probleem. Andere collega's hebben gehoord dat u problemen zo snel oplost. Zij komen nu ook geregeld langs. En u heeft het al zo druk... 
    recensie
    Algemeen management
    23 maart 2006
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Waarom lukt het Fransen niet om zelfmoord te plegen? Omdat ze het pistool boven het hoofd houden. Dit grapje tekent het beeld dat de meeste Nederlanders van Fransen hebben: ze zijn arrogant. De auteurs van 'Waarom de Fransen zo Frans zijn' proberen verder te kijken dan dit beeld; ze willen de Fransen begrijpen. In een caleidoscoop aan onderwerpen belichten ze de Franse mentaliteit, de structuren van het land en Frankrijk binnen Europa.
    recensie
    Organisatiekunde
    24 januari 2006
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    De titel 'Meesterschap; doet me erg denken aan een oude reclameslogan van een bierbrouwer 'Vakmanschap is meesterschap'. Leonard en Swap laten zien dat dit niet het hele verhaal is: Er is meer nodig dan goed in je vak zijn (vakmanschap) om van meesterschap te kunnen spreken. Meesterschap verkrijgen is in elk geval hard werken en veel verschillende ervaringen opdoen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    29 november 2005
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Zodra het boek 'Blink' van Malcolm Gladwell uitkwam, stond het in de Verenigde Staten hoog in de boekenverkooplijsten. Blink is nu ook in het Nederlands verschenen onder de titel 'Intuïtie'. In een aantal weblogs kunnen we lezen dat Gladwell een echte storyteller is, die niet alleen in zijn boeken aantrekkelijke verhalen vertelt, ook op het podium weet hij de toehoorder te boeien. Van de oorspronkelijke, Engelse editie, is overigens ook een luisterboek verschenen, door Gladwell zelf ingesproken. Hij heeft een prettige stem om naar te luisteren.
    recensie
    Reclame en verkoop
    23 oktober 2005
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Kennismanagement heeft in de loop van de jaren een aantal verschuivingen doorgemaakt. Begonnen in de IT-hoek, lag de nadruk op het zo goed mogelijk vastleggen en toegankelijk maken van kennis binnen de organisatie. Daardoor wordt een bedrijf minder afhankelijk van de kenniseigenaren, die mogelijk de organisatie verlaten. 
    recensie
    Algemeen management
    2 mei 2005
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Het inmiddels zeer bekende boek van Joep Schrijvers 'Hoe word ik een rat' vraagt om een reactie, moeten de auteurs van 'Hoe vang ik een rat?' hebben gedacht. Ratten zijn slechts angsthazen, zo argumenteren ze.
    recensie
    Advisering
    10 februari 2005
    Carla Verwijs
    Het eerste dat opvalt aan 'Managen met de boerenverstandfactor' is de dikte, of liever de dunheid van het boekje. Dat is aantrekkelijk: allerlei managementonderwerpen komen kort en bondig aan de orde. De schematische overzichten zijn handig, net als de samenvattingen aan het eind van elk hoofdstuk ('Even recapituleren') en de acties.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden