OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
32 resultaten
recensie
Economie
4 mei 2016
Marius van Rijswijk
3-4 minuten leestijd
Het boek ‘Dit kan niet waar zijn’ van Joris Luydendijk is hét boek dat je als bestuurder, leidinggevende, manager en medewerker moet hebben gelezen. Niet alleen leest het makkelijk en vermakelijk weg, het is daarnaast doordrenkt van de psychologische en sociologische valkuilen waarmee iedereen op de werkvloer dagelijks te maken kan krijgen. Na het lezen van het boek realiseer je je dat het allemaal helaas toch waar is.
recensie
Algemeen management
13 februari 2014
Marius van Rijswijk
Het boek Compliance & management' is een interessant boek. De ondertitel 'Inzichten voor een integere bedrijfsvoering vanuit business spiritualiteit, maatschappelijk verantwoord ondernemen, ethiek en management' geeft kernachtig weer waar het boek over gaat. Naar mijn persoonlijke smaak heeft het echter niets met spiritualiteit te maken, maar dat terzijde. De auteurs geven ieder, vanuit hun eigen discipline, een andere kijk op compliance. Zij zoeken daarbij verbinding met o.a. maatschappelijk verantwoord ondernemen, ethiek, reputatiemanagement en human resource management.
recensie
Financieel management
12 maart 2012
Marius van Rijswijk
Het boek 'Handboek Compliance Professional' van het Nederlands Compliance Instituut (NCI) is het standaardwerk voor iedere compliance professional. Het NCI omschrijft hun boek als volgt; 'Het bestrijkt het volledige veld dat de compliance officer in de financiële sector tot zijn of haar domein kan rekenen.' In mijn optiek doen zij zichzelf met deze beschrijving te kort.
recensie
Financieel management
12 december 2011
Marius van Rijswijk
Het boek 'The Science of Compliance' van Henriette Gelinck heeft als ondertitel; 'Hoe om te gaan met wet- en regelgeving'. Het tracht de tegenstelling te verkennen tussen sancties en handhaving van wet- en regelgeving enerzijds en het kwaliteitsdenken anderzijds.
recensie
Algemeen management
17 november 2011
Marius van Rijswijk
3-4 minuten leestijd
Het boek 'Iedereen CEO' is een aanrader. De ondertitel 'Netwerkleiderschap en de nieuwe organisatie' geeft in een kern weer waar het boek over gaat. Enerzijds schets Menno Lanting dat 'leiderschap' door sociale media drastisch aan het veranderen is. 'De manager' verdwijnt. Anderzijds maakt Lanting duidelijk dat organisaties zoals we die nu kennen, met de herkenbare machtsstructuur, door diezelfde sociale media zullen verdwijnen.
recensie
Algemeen management
15 september 2011
Marius van Rijswijk
2-3 minuten leestijd
Het boek 'Excellente ondernemingen' dateert van 1982, maar is zeker nog actueel. De auteurs, destijds werkzaam bij McKinsey, doen verslag van een onderzoek dat ze hebben uitgevoerd bij Amerikaanse organisaties. Tom Peters en Robert Waterman onderzochten het waarom van excellente ondernemingen. Ze hebben vanaf het moment dat hun boek uitkwam veel kritiek gekregen over de wetenschappelijke onderbouwing van hun conclusies. In mijn optiek is het echter een bron van inspiratie voor managers die proberen de doelstellingen van hun bedrijf beter te realiseren.
recensie
Algemeen management
19 juli 2011
Marius van Rijswijk
''Bullshit management' rekent af met de wijdverspreide overtuiging dat investeren in management zin heeft', zo schrijft de auteur. Jos Verveen beschrijft waarom organisaties terug moeten naar de essentie van hun bestaan. Management, managementtechnieken en -modellen vormen eerder belemmeringen binnen organisaties dan dat zij effectief zijn. Managers zijn al helemaal niet nodig. Stop op management en neem het heft weer in eigen handen, dat is het ongenuanceerde adagium van de auteur.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
31 mei 2011
Marius van Rijswijk
2-4 minuten leestijd
Allereerst: dit moet u gelezen hebben! 'Ik ben oké jij bent een sukkel' gaat over - zoals de auteur het zelf beschrijft - omdenken in zakelijke en persoonlijke relaties. Het boek geeft inzicht in hoe we, in eigenlijk elke situatie, geneigd zijn volgens een vast patroon te reageren terwijl dat niet altijd de meest effectieve manier van reageren is. Het boek geeft nieuwe inzichten in hoe we situaties kunnen 'omdenken' oftewel hoe we anders kunnen reageren, waardoor we de situatie effectief ten positieve kunnen keren.
recensie
Organisatiekunde
13 mei 2011
Marius van Rijswijk
2-3 minuten leestijd
'Procesmanagement en de SqEME-benadering' gaat over procesmanagement in een nieuw jasje. Daar waar het klassieke denken voorbij gaat aan het feit dat organisaties open systemen zijn en deel uitmaken van complexe netwerkstructuren, gaat SqEME verder. Het boek geeft nieuwe inzichten in hoe processen binnen organisaties in kaart kunnen worden gebracht. De auteurs, Jos van Oosten, René van Velzen, Peter de Klein, Theo Snijders en Teun Hardjono, hebben het boek opgedragen aan de grondlegger van wat nu het SqEME gedachtegoed is, Ren Hilverdink.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
25 januari 2011
Marius van Rijswijk
3-4 minuten leestijd
Iedereen maakt het wel eens mee, je presenteert een goed en nieuw idee tijdens de MT-vergadering. Je bent er erg enthousiast over en bent benieuwd naar de reacties van de andere MT-leden. En dan... begint je collega met de opmerking 'Ik speel even advocaat van de duivel' en vervolgens krijg je een hoop tegenargumenten waarom jouw idee eigenlijk niet zo goed is en welke negatieve kanten het heeft. Het boek 'Zes denkende hoofddeksels' van Edward de Bono geeft zes 'advocaten van de duivel', maar dan met ieder zo hun eigen kenmerken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
2 november 2010
Marius van Rijswijk
2-3 minuten leestijd
Een boze agent, een vervelende verkoper, de autoritaire manager of luidruchtige collega. Conflicten zijn aan de orde van de dag. Ze zijn eigenlijk onvermijdelijk. Het boek 'Grrr - Conflictbeheersing in 75 lessen' van Aernoud Bourdrez geeft 75 strategieën om conflicten te voorkomen of op te lossen. Dit boek is eigenlijk voor iedereen geschikt. Immers, we hebben allemaal, zakelijk dan wel privé, wel eens met conflicten te maken.
recensie
Psychologie
19 mei 2010
Marius van Rijswijk
2-3 minuten leestijd
Als leidinggevende heb je met aansturing van groepen, ofwel teams, te maken en wil je gedrag binnen een groep wellicht verklaren of beïnvloeden. In 'Handboek groepsdynamica' behandelt Jan Remmerswaal helder en overzichtelijk de hoofdthema's van de groepsdynamica. Dit boek is uitermate geschikt voor diegene die een verdieping willen van hun kennis op het gebied van het gedrag van mensen in groepen.
recensie
Leiderschap
19 mei 2010
Marius van Rijswijk
Als leidinggevende, manager of coach kunt u betrokken zijn bij een veranderingsproces. Om mislukking te voorkomen is het essentieel om aandacht te besteden aan veranderingen in houding, gedrag en opvattingen van mensen. Een echt veranderingsproces kent alleen maar een begin, laten Marijke Lingsma en Aty Boers zien. 'Help! Ik leid een verandering' biedt basisinzichten met checklists, reminders, tips en achtergrondinformatie.
recensie
Leiderschap
19 mei 2010
Marius van Rijswijk
Als beginnend leidinggevende kun je wel wat basisingrediënten en handvatten over leiderschap gebruiken. Je wilt persoonlijk groeien, je emotionele intelligentie en zelfbewustzijn blijven ontwikkelen. Leiderschap begint met persoonlijk leiderschap, laten Marijke Lingsma en Aty Boers zien. Maar hoe doe je dat? 'Help! Ik geef leiding' biedt basisinzichten met checklists, reminders, tips en achtergrondinformatie.
recensie
Leiderschap
16 maart 2010
Marius van Rijswijk
Als leidinggevende wil je wellicht meer je medewerkers coachen dan ze daadwerkelijk opdrachten geven, sturen en beïnvloeden. Je wilt dat medewerkers met wat hulp meer uit zichzelf halen. Coachen is dan een manier om leiding te geven, laten Marijke Lingsma en Aty Boers zien. Maar hoe doe je dat? 'Help! Ik geef coachend leiding' biedt basisinzichten met checklists, reminders, tips en achtergrondinformatie.
recensie
Coaching en trainen
16 maart 2010
Marius van Rijswijk
Uit onderzoek blijkt dat 25% van de managers het lastig vindt om goede omschrijvingen en afspraken op papier te zetten. Ook leert de ervaring dat competentiemanagement alleen succesvol is als dit ontwikkelgericht wordt toegepast in plaats van mechanisch en beoordelend. Marijke Lingsma en Aty Boers beogen met 'Help! Ik coach op competenties' een instrumentarium te bieden om beter te leren coachen op competenties.
recensie
Coaching en trainen
15 maart 2010
Marius van Rijswijk
Als leidinggevende wil je wellicht meer je medewerkers coachen dan ze daadwerkelijk opdrachten geven, sturen en beïnvloeden. Je wilt dat medewerkers met wat hulp meer uit zichzelf halen. Coachen is dan een manier om leiding te geven. Maar hoe doe je dat? In 'Help! Ik ga coachen' bieden Marijke Lingsma en Aty Boers basisinzichten met checklists, reminders, tips en achtergrondinformatie. 'Help! Ik ga coachen' is onderdeel van de serie Help! Coaching Bibliotheek.
recensie
Coaching en trainen
15 maart 2010
Marius van Rijswijk
Dit boekje geeft basisbeginselen, tips en checklists over het onderwerp coachen van conflicten. 'Help! Ik coach conflicten' van Marijke Lingsma en Aty Boers is onderdeel van de serie Help! Coaching Bibliotheek. Het boekje is geschikt als 'opfriscursus' of als eerste oriëntatie en voor leidinggevenden bevat het handige inzichten.
recensie
Psychologie
11 maart 2010
Marius van Rijswijk
2-3 minuten leestijd
Als leidinggevende heb je met gedrag te maken en wil je gedrag ook soms kunnen beïnvloeden. Het boek 'Psychologie in hoofdlijnen' van Jacques Soonius geeft een breed en helder overzicht van de verschillende deelgebieden binnen de psychologie. Dit boek is uitermate geschikt voor diegene die een eerste verkenning willen in de psychologie.
recensie
Leiderschap
25 september 2009
Marius van Rijswijk
Het boek 'McManager; praktische psychologie voor de werkorganisatie' is geschreven door Hans Peter King. Het geeft op een psychologische manier een heldere analyse van wat ons beweegt en blokkeert in de zogenaamde werkorganisatie. Doordat de auteur inzicht geeft in een aantal psychologische aspecten, leren we hoe we onszelf en de samenwerking met anderen kunnen verbeteren. De auteur is psychotherapeut, managementcoach en trainer. Tevens heeft hij een eigen bureau dat zich bezighoudt met teambegeleiding, organisatieadvies, training en opleiding voor managers en professionals.