Meer en meer raakt de TedTALK presentatievorm ingeburgerd. Al was het omdat miljoenen mensen de presentaties online gezien hebben. En met TedX’en tienduizenden het in levende lijve kunnen zien. In april zijn alleen al in Nederland TEDxNijmegen, TEDxAlmere, TEDxDenBosch, TEDxDelftSalon, TEDxWaternet en TEDxLelystad.
Het zou me niet verbazen als bedrijven intern deze vorm al toepassen. Jeremy Donovan geeft met zijn boek How to deliver a TED Talk (‘Secrets of the World’s Most Inspiring Presentations’) een serie richtlijnen voor TedTALK sprekers. TED, de organisatie, geeft sprekers een beperkte set van tien richtlijnen. Een rode stip om op te staan en 18 minuten.
Een TedTALK kent twee belangrijke componenten: de inhoud en de uitvoering. De inhoud is een bijzonder verhaal. Een verhaal met een boodschap. Het onderwerp past verder in een thema. Ted zelf staat voor ‘Technology, Education & Design’. In de TedX variant kan het thema meer gedifferentieerd zijn. Als spreker weet je dat wel. De uitvoering is vervuld met passie, uit het hoofd (licht ondersteunt met beelden indien gewenst) en 18 minuten lang (er zijn echter inmiddels varianten met 3,6,9 enzovoort minuten).
De tips van Donovan in een alinea: concentreer je talk rondom één idee dat jou of mensen heeft geraakt of veranderd. Richt het verhaal op het publiek en onderbouw met feiten en verhalen. Begin, indien mogelijk, met een persoonlijk verhaal. Het opbouwen van het verhaal is een ander onderwerp. Donovan gaat hier slechts summier op in. (Meer informatie is bijvoorbeeld te halen uit Echte leiders hebben een goed verhaal van Astrid Schutte.) Wel veel aandacht wel voor de presentatie. Daar sta je dan. Voor jou en het publiek: houd het luchtig. Gebruik humor. Dat helpt. Gebruik je handen en zorg dat je gezichtsuitdrukkingen aansluiten bij de emoties in je verhaal. Achtergrondbeelden helpen. En leidt het publiek af van steeds naar jou als spreker kijken. Gebruik hiervoor krachtige beelden! Angst! Alle voorbereidingen ten spijt, de meeste mensen spreken niet graag in het openbaar. Een goede voorbereiding blijft het halve werk maar bedenk altijd: de mensen komen als geïnteresseerde vrienden naar je luisteren en willen dat jij succes hebt. Tot slot: bereid een introductie voor om je aan te kondigen. Dit aankondigen wordt door een organisator gedaan. Maar wat hij wel of niet verteld kan je hele zorgvuldige voorbereiding om zeep helpen.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.