Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

De Mondriaan van Marketing -  Geestverruimende merkcommunicatie

Toen ik begon met het schrijven van ‘De Mondriaan van Marketing’, had ik één doel voor ogen: marketeers en creatieven helpen om de brave, voorspelbare communicatiepatronen te doorbreken. Want laten we eerlijk zijn, hoeveel communicatie blijft écht hangen?

Lisa van Noorden | 11 oktober 2024 | 3-5 minuten leestijd

Veel merkcommunicatie en campagnes klampen zich vast aan bekende formats en veilig spelen, terwijl de aandacht van het publiek juist schreeuwt om vernieuwing. Geestverruimende communicatie is de sleutel tot impact. Maar hoe kom je tot ideeën die opvallen én aanspreken?

In mijn boek introduceer ik daarom het Focus-Flow-Form-model. Dit model is gebaseerd op het creatieve proces dat een schilder doormaakt wanneer hij begint aan een doek. Want net als een kunstenaar begint effectieve merkcommunicatie met een duidelijke strategie (Focus), een periode van vrije verkenning (Flow) en uiteindelijk een concrete manifestatie in middelen en media (Form) om het concept tot leven te brengen. Deze drie fasen vormen de rode draad door het hele boek en wijzen je, net als Mondriaan, in één rechte lijn van strategie naar uitvoering.

Geestverruimende communicatie

Geestverruimende communicatie. Klinkt dat prikkelend? Het betekent simpelweg dat je mensen helpt om op een andere manier naar de wereld te kijken. En daar kunnen we als marketeers en campagnemakers veel leren van kunstenaars als Banksy, Tracy Emin, Yayoi Kusama en Salvador Dalí. Het boek biedt een leidraad om mensen op een verfrissende manier aan te spreken en communicatie te maken die echt blijft hangen.

Maak iets waar mensen van ópkijken

Veel communicatie komt niet verder dan rationele voordelen: de USP’s van een product, de praktische eigenschappen, het prijskaartje. Maar ook de soms vergezochte storytelling begint te vervelen. Daarmee raak je mensen niet. Om echt tot hen door te dringen, moet je tot hun verbeelding spreken. In het boek leer ik je stap voor stap hoe je doelgroepen kunt prikkelen met een aanpak die hen creatief aanspreekt. Ik geef je een heldere structuur om je creatieve proces in te gieten, met praktische handvatten voor jou en je team. Maar ook communicatietechnieken om je publiek te inspireren en aan het denken te zetten. Mensen verdrinken in een zee van informatie. Alleen een boodschap die ook verrijkt, vindt nog zijn weg naar binnen. Geestverruimende communicatie is de sleutel.

Voor wie is dit boek geschreven?

De Mondriaan van Marketing is geschreven voor iedereen die zich ooit gefrustreerd heeft gevoeld over hoe lastig het is om echt impact te maken.Voor ondernemers die hun merk voor het voetlicht willen krijgen, voor strategen die verder willen dan de gebaande paden en voor creatieven die het gevoel hebben dat hun briljante ideeën vaak verloren gaan in de realiteit van een commerciële omgeving. Als je je doelgroep niet alleen wilt informeren, maar ook echt wilt verwonderen, dan is dit boek voor jou.

Het Focus-Flow-Form-model

Het hart van het boek is het Focus-Flow-Form-model. Maar in plaats van het te zien als een strakke methode, gebruik je het als een leidraad om jezelf en je team uit te dagen. In de Focus-fase verken je wat je écht wilt zeggen en waarom het ertoe doet. Je vormt je visie. In de Flow-fase geef je creatieve vrijheid en ruimte aan ideeën. Daar bedenk je een geestverruimend concept. Pas in de laatste fase, Form, ga je dat concept concreet maken in een vorm die past bij de merkstrategie.

Door deze aanpak ontstaat er een creatieve mindset waarbij je steeds opnieuw leert kijken. Niet alleen naar je doelgroep, maar ook naar het merk en de boodschap die je wilt overbrengen. En dát is waar geestverruimende communicatie om draait: durven dromen, experimenteren en uiteindelijk met iets komen dat de kracht heeft om mensen te bewegen.

Toolbox vol praktische handvatten

Naast het model bevat het boek een uitgebreide creatieve toolbox: een praktische handleiding voor het opstellen van een briefing, een checklist om concepten te beoordelen, aanwijzingen voor het opzetten van een succesvolle brainstorm, en gerichte creatieve denktechnieken die je helpen om keer op keer onderscheidende ideeën te bedenken. Deze toolbox maakt het boek niet alleen inspirerend, maar ook praktisch toepasbaar voor iedereen die impact wil maken met communicatie.

Ik hoop dat De Mondriaan van Marketing je inspireert om met een nieuwe blik naar je eigen merkcommunicatie en campagnes te kijken en de dapperheid te vinden om af te wijken van het conventionele pad. Communiceer als een kunstenaar: alsof je niets te verliezen hebt.

Over Lisa van Noorden

Lisa van Noorden traint professionals in creatief communiceren en is zelf kunstenaar. Zij werkt als creatief strateeg en coach met de meest bekende organisaties en merken. Meer dan 15 jaar kennis en ervaring zijn samengebracht in haar boek ‘De Mondriaan van Marketing’.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden