Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Leiderschap bij verandering

Van een wel heel onverwachte persoon kreeg ik het advies om het boek van John Kotter eens te lezen. Van mijn dominee. Dat is niet direct iemand van wie je veel veranderingen verwacht. Toch heeft hij een kerk veranderd. Nu zijn er in zijn kerk wèl heel veel leiders nodig. En blijven ze groeien en veranderen. Met empowerment en visie ontwikkelen, met bouwen en vertellen, met vieren en verankeren. Ik zie de resultaten en help graag mee. En daarom vertrouw ik erop dat ik u een goed advies geef als ik dit boek ook aanbeveel.

Renze J. Klamer | 16 augustus 2004 | 2-4 minuten leestijd

John Kotter is een autoriteit op het gebied van leiderschap en organisaties. Hij schreef een boek over de redenen waarom het intelligente en betrokken mensen heel vaak niet lukt om een verandering door te voeren. Ingaan op de inhoud van het boek is ingaan op de door Kotter geformuleerde fouten. Effectief leiderschap transformeert de fout in een attentiepunt.

- Te veel zelfgenoegzaamheid toelaten. 'We zijn er al.'; ''t Ging toch altijd al goed.' 'Maak je niet druk.' zijn dan vaak gehoorde uitspraken. Door een hoog urgentiebesef te creëren heeft de leider direct invloed op het resultaat.

- Onvoldoende leidende coalitie. Omdat belangrijke spelers geen rol in de verandering (willen) spelen, maar ook niet 'verwijderd' worden, blijft het veranderingsproces steken. Creativiteit en betrokkenheid zijn de bron van een goede leidende coalitie

- De kracht van visie onderschatten. Het plaatje ontbreekt. Natuurlijk heeft men een visie geformuleerd, een geweldige volzin is het. Maar er blijkt geen 'droom' bij te zijn. Het is niet helder, niet duidelijk voor iedereen. Terwijl het wel de drijvende kracht is van de verandering.

- De visie niet vaak genoeg uiten. Ooit is de visie wel op papier gezet. En, oh ja, hij staat ook op de web-site. Maar niemand kent de visie. En toch is het de reden van de verandering. Dat Clara ergens anders moet gaan werken omdat dat in lijn is met de visie, heeft Clara nog nooit gehoord, laat staan begrepen. Gemiste kans.

- Toestaan dat obstakels belangrijk worden. De overkant van de sloot is geschetst. Het is echt geweldig om daar te zijn! De visie is echt duidelijk. Dan is de sloot niet belangrijk meer. Een brug, een nat pak of een stok zijn obstakels en onhandig maar geen belemmeringen die mij tegenhouden. Leiderschap initieert empowerment. Het vergroot het inzicht en de inzet.

- Geen korte termijn successen creëren. Mensen vieren graag succes. Ook nu. Anders is de verandering zo moeilijk vol te houden. Geen 'tussenfeestje' vieren omdat 'alleen het resultaat telt' is de doodsteek van veel veranderingen.

- Te vroeg juichen. Om politieke redenen wordt vaak een gejuich aangeheven terwijl nog niet iedereen 'over' is. Frustratie alom: diegene die er al zijn zien dat anderen niet komen; anderen hoeven plotseling niet meer.

- Verandering verankeren in de cultuur. Als de bedrijfscultuur niet mee verandert, blijven oude systemen van kracht. 'De database is er, maar de vertrouwde spreadsheet houden we toch ook nog maar een tijdje aan.'

Kotter stelt dat organisaties in de eenentwintigste eeuw veranderen moeten. Ze moeten meer risico's aangaan en meer en sneller reageren op buitengewone kansen. Er moet dus grootser en vaker veranderd worden. En dat kan alleen met goede leiders.

Uit het boek van Kotter komt een grote noodzaak voor leiders naar voren. Zij zijn in staat urgentiebesef te creëren; teamwork toe te passen; visies te bedenken en te communiceren. Zij vinden het prachtig anderen te stimuleren en aan hen taken te delegeren zonder verstikkende onderlinge afhankelijkheid. Daarbij passen ze de organisatie aan het doel aan. Ik hoop echt dat u een leider bent. Al is het alleen maar omdat verandering met leiderschap leuk is en energie geeft en ... lukt.

Over Renze J. Klamer
Renze J. Klamer, management consultant bij Sentle b.v. (www.sentle.nl). Kogge 01-04, 8242 AH Lelystad, 0320 23 128 0, klamer@sentle.nl

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden