Dave Kerpen is een bekend auteur. Hij schreef eerder de boeken ‘Likeable Social Media’ (2011), ‘Likeable Business’ (2012 en ‘Likeable Leadership’ (2013). Zijn eerste titel staat op de gerenommeerde lijst van de New York Time bestsellers.
The Art of People begint met een bondig betoog voor het belang van menselijk contact. Het leest als een open deur en nadien wordt het boek snel relevanter. De elf delen die volgen, behandelen ieder een vaardigheid. Het lezen van, verbinden met, beïnvloeden en inspireren van mensen zijn enkele voorbeelden. Ieder deel bestaat op zijn beurt uit vier tot zes hoofdstukken met een omvang van enkele pagina’s. Per hoofdstuk wordt een ervaring van de auteur gegeven en volgt een tip om de vaardigheid in de praktijk te brengen. Elk hoofdstuk sluit af met een stappenplan van drie concrete ‘First Action Steps to Take’ waarmee de tip toegepast kan worden. In totaal komen in 53 hoofdstukken evenzoveel concrete tips aan de orde. Ter illustratie: de zesde vaardigheid heet ‘Changing People’s Mind’ en heeft vier hoofdstukken met de titels ‘It’s Better To Be Happy Than To Be Right’, ‘Always Manage Up’, ‘Go Beyond the Humblebrag’ en ‘Make Time Your Friend’.
Naast de opzet is de heldere schrijfstijl een kracht van het boek. Het feit dat elke tip wordt omkleed met praktijkervaring én afsluit met drie actiegerichte adviezen voor de lezer, helpt het voorstellingsvermogen van de lezer en vergroot de toepasbaarheid van dit boek. Daarbij geeft de verscheidenheid aan tips voor iedere lezer wel een aanknopingspunt om zijn vaardigheden te verbeteren. Wetenschappelijk is het boek van Kerpen niet, al worden soms verwijzingen gemaakt naar bekende wetenschappelijke studies of citaten gegeven van hoogleraren die een specifieke boodschap onderschrijven.
Wie veel met mensen werkt -en dat geldt toch voor de meesten van ons- heeft met The Art of People goed toepasbare hulpgids in handen van een gezaghebbende auteur.