De drie belangrijkste principes zijn 'stabilitas', 'coversio morum' en 'obedientia'. Stabilitas staat voor commitment: het niet weglopen van dat waaraan je je hebt verbonden en wat hier en nu een appèl op je doet. Coversio morum is het permanente en dagelijks opnieuw op te pakken proces om je houding en levensstijl stukje bij beetje te verbeteren. Obedientia ten slotte is de kunst van het aandachtig luisteren en van harte en daadwerkelijk respons geven.
Verder wordt er ingegaan op specifieke invullingen van luisteren dan wel aandacht geven, zoals 'gastvrijheid' (bijvoorbeeld de manier waarmee je omgaat met telefoongesprekken en gesprekken op recepties), besluitvormend overleg, mopperen en investeren in jezelf. Daarnaast wordt uitgebreid stilgestaan bij de innerlijke houding die de leider dient te hebben.
Deze houding van 'liefdevol ouderschap' is geheel en van harte gericht op het stimuleren van de persoonlijke groei van de medewerker.
Het laatste hoofdstuk staat stil bij wat wij nu tijdmanagement zouden noemen. Het leven en werken in een vast (maar niet rigide) ritme is daarbij een belangrijk uitgangspunt. Vervolgens wordt de kunst van het beginnen en de kunst van het ophouden besproken. Ook wordt aangegeven hoe te handelen als je iets 'onmogelijks' wordt opgedragen.
Ik ben katholiek opgevoed, maar heb nooit belangstelling gehad voor het kloosterleven. Het sprak me niet aan en ik vond het volledig uit de tijd. Bovendien heb ik als economisch opgeleide manager ook weinig opgehad met het begrip spiritualiteit. Wat ik er over las en hoorde, vond ik vaak onnavolgbare esoterische kletspraat of zelfs stuitende onzin. Bovendien vond ik zogenaamde 'spirituele'mensen vaak buiten de realiteit leven en bovendien irritant.
Toch heb ik dit boekje in één keer uitgelezen en met plezier. Het bleek zelfs een inspirerende ervaring. Hoe kan dat zo? Over leiderschap is ongelofelijk veel geschreven. Je kunt gemakkelijk honderd eisen formuleren (competenties, karaktereigenschappen, vaardigheden, inzichten, enzovoort) waaraan een moderne leider moet voldoen. Lees bijvoorbeeld 'De 8e eigenschap' van Stephen Covey, en je verzuipt volledig! Dit boekje sprak me zo aan omdat het je terugbrengt naar de essentie van leiderschap.
Natuurlijk kun je de leefregel van Benedictus snel veroordelen als 'niets nieuws onder de zon', of 'veel open deuren'. Het zijn inderdaad eenvoudige en geen vernieuwende regels, maar daarmee zijn ze niet simpel om werkelijk naar te leven. Van harte commitment geven, aandachtig luisteren en genoegen nemen met kleine (verbeter)stapjes is voor de meeste van ons nog lang geen gemeengoed. Zeker in deze tijd van de 24-uurs-economie, internet, koopzondagen, GSM en flitskapitaal. Het in je leven brengen van deze eenvoudige regels kan je heel veel opleveren. Zowel materieel (in termen van effectiviteit of kwaliteit) als immaterieel (in termen van bijvoorbeeld innerlijke rust, minder conflicten, of waardering). Ook nu nog, 1500 jaar later.
Volgens Benedictus zit spiritualiteit in het met volle aandacht de dingen doen (ook de kleine, alledaagse dingen). Dat is een spiritualiteit die ik niet alleen kan begrijpen en navoelen, maar ook nog in mijn leven kan brengen. Wat Derkse vertelt over timemanagement is heel eenvoudig, goed toepasbaar maar wederom niet eenvoudig om gedisciplineerd vol te houden. Mijn advies: stap even uit de waan van de dag en doe je voordeel met Benedictus.
Over Frans van Schijndel
Frans van Schijndel heeft als mede-eigenaar het ICT bedrijf Kender Thijssen grootgemaakt. Na dertien jaar hield hij het als directeur voor gezien en richtte hij Het Laar, centrum voor werk en persoonlijke ontwikkeling op. Hij heeft een groot aantal managers gecoacht en is van mening dat leidinggevenden hun medewerkers op een betere manier kunnen motiveren.