De subtitel merkmanagement op de cover van de vijfde editie van Brand Design vervangt dan ook geheel terecht het woord merkidentiteit van de vierde editie. Studenten van opleidingen marketing, communicatie en vormgeving gebruiken al jaren voorgaande edities van dit zeer toegankelijke marketingboek. In deze nieuwe editie zijn actualiteiten toegevoegd, zoals de golden circle van Simon Sinek. En event-, experience-, affiliate-, ambush marketing.
Hoewel zeer beknopt weergegeven, zijn deze ontwikkelingen hier op hun plaats. Dat geldt in mindere mate voor Big Data, waarin geen relevante inhoud naar voren wordt gebracht voor merkdesign. Een welkome toevoeging zou wat mij betreft het belang van het merk voor de aanschaf in diverse generaties kopers zijn geweest. Hoe acteren jongeren in het merkkeuzeproces en welke invloed hebben bijvoorbeeld crises hierop?
Ook de controverse met private labels tijdens de aankoopfase had verder uitgediept kunnen worden. Ruud Boer kiest er namelijk wel voor om in deze editie de klantreis te benadrukken in het volledig nieuwe hoofdstuk Brand Activation. Het Customer Brand Journey-model levert een prettig model op waarin merk en Service Design gecombineerd kunnen worden uitgewerkt. Aan de hand van Boers duidelijke modellen, kun je jezelf met dit boek inleven in de opbouw en onderdelen van bestaande merken.
Boer spreekt uit ervaring en deelt de cases van zijn bedrijf met de lezer op heldere en inspirerende wijze. En daar blijft het niet bij. Dit boek is een ware encyclopedie over het fenomeen ‘merk’ (de inhoud) en ‘merkvormgeving’ (het uiterlijk). Werkelijk alle aspecten die van toepassing zijn op het merk, komen aan bod. Een naslagwerk dat ieder reclamebureau en iedere marketeer in de kast moet hebben staan.
Over Jeanine Dijkhuis
Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.