En die zijn zeker waargemaakt; ook na ruim 35 (!) jaar is het onderwerp nog steeds actueel. Het is treurig dat nog steeds in veel bedrijven mensen niet weten wat ze moeten doen, omdat hun manager niet de moeite neemt om het hun zo te vertellen dat ze het begrijpen. ‘Hoe kun je bowlen als je niet weet waar de kegels staan?’ Wat managers wel doen is hun mensen ‘afstraffen’ tijdens een jaarlijkse evaluatie als ze niet het juiste doen.
Het boek is in de vorm van allegorie geschreven en eigenlijk moet ik boekje zeggen, want je hebt het echt in maximaal twee uur uitgelezen. Het is uitermate doorwrocht en het lijkt een simpel boekje, maar de onderliggende materie is complex (zie daarvoor de verantwoording achterin het boek).
Maar terug naar het verhaal. Een jongeman is dus op zoek naar een effectieve manager en tijdens deze zoektocht komt er inderdaad een effectieve manager op zijn pad, die de one minute manager wordt genoemd. Deze manager geeft aan dat mensen en resultaten hand in hand gaan en dat mensen die denken dat ze het goed doen, betere resultaten boeken. En dit kan je op een heel effectieve manier bereiken; namelijk in one minute!
Het geheim van deze effectieve manager bestaat uit drie onderdelen. Het eerste is de one minute doelstelling die de basis vormt. Per doelstelling wordt er samen met de manager in maximaal één A4 vastgelegd wat er gedaan moet worden. Dit wordt alleen gedaan voor cruciale doelstelling; je hebt er dan maximaal 5 à 6 stuks.
Het tweede geheim is het one minute compliment. Zodra de manager ziet dat mensen iets goeds doen om hun doelstellingen te bereiken dan geeft hij hen een compliment, maar dit doet hij alleen als je nieuw bent en als je een nieuwe taak hebt. Daarna zijn er andere meetmiddelen.
Het laatste geheim is de one minute reprimande. Die krijg je als je een fout maakt in werk wat je zou moeten beheersen. Hij valt de mensen nooit persoonlijk aan, maar wijst hen op verkeerde gedragspatronen. En voor wie nieuwsgierig is hoe het afloopt met de pientere jongeman; ook hij wordt een one minute manager die door zijn mensen op handen wordt gedragen.
Over Sonja de Bruin
Sonja de Bruin is oprichter en eigenaar van Themis Consultancy. Themis Consultancy verleent diensten op het gebied van Quality Assurance en Process Improvement aan bedrijven die zich bezighouden met software- en/of systeemontwikkeling.