Het managementmodel waarmee Alex Klein ondernemers helpt om hun eigen bedrijf onder de loep te nemen heet Ster van Succes. Het bestaat uit de volgende vakgebieden: onderscheidend vermogen en klantvoordeel, marketing en communicatie, personeel, erkenning door klanten, financiën en ontwikkeling.
De inleiding van 'De ster van succes' belooft niet veel goeds, want die staat bol van bekende feiten en algemene opmerkingen die niet aanmoedigen tot verder lezen. De lezer die doorzet, wordt wel beloond, want schrijver Alex Klein geeft tal van praktische tips en goede voorbeelden wanneer iets werkt en wanneer niet. In plaats van het standaard medewerkerstevredenheidsonderzoek stelt hij bijvoorbeeld voor om een emmer vol water in de kantine te zetten. Als de medewerkers onverschillig langslopen en niet informeren wat die emmer daar doet, zegt dat voldoende over hun betrokkenheid. Overigens is dit een van de weinige onorthodoxe experimenten in het boek.
Klein, docent bedrijfskunde en marketing aan de Nyenrode Business Universiteit, vertelt vooral over zijn eigen goede en slechte ervaringen als consument. Een enkele keer is dit storend, want de lezer hoeft niet per se te weten hoe vaak hij in Den Haag winkelt en hoe de winkelstraat er daar uitziet. De meeste voorbeelden zijn gelukkig wel 'to the point' en vooral bedoeld als illustratie wat bedrijven goed of juist helemaal verkeerd doen in de ogen van de consument.
Veel situaties zijn ook voor de minder kritische consument herkenbaar. Zoals een chagrijnige verkoper. De motivatie van het personeel in tijden van crisis is belangrijker dan veel bedrijven denken. Ongemotiveerd personeel kost geld en uit onderzoek blijkt dat slechts dertien procent van de Nederlandse medewerkers echt gemotiveerd is. Er is dus heel wat ruimte voor verbetering op dat vlak, maar ook als het bijvoorbeeld om marketing en onderscheidingsvermogen gaat.
Dit boek is zeker voor beginnende ondernemers een aanrader. Gevestigde ondernemers hebben er vooral wat aan als hun zaak last heeft van de economische crisis. Daarbij zijn de checklists achter elk hoofdstuk best handig voor vragen als: hoe omschrijf je klanttevredenheid, hoeveel rente betaal je aan de bank, gebruik je testimonials van tevreden klanten als reclame-uiting, hoe meet je de toegevoegde waarde van medewerkers, wat doe je om uit te vinden wat de klant wil, welke manier van marketing is het meest effectief? Etcetera. Achter elk hoofdstuk is er ook ruimte voor het maken van aantekeningen wat het praktische aspect van de gelezen tekst benadrukt.
Na het laatste hoofdstuk vuurt Klein nog een heleboel vragen op u af, die bedoeld zijn om te achterhalen hoe het staat met bijvoorbeeld de visie, de flexibiliteit, het imago en het wij-gevoel. Al met al voldoende stof tot nadenken. Dat Klein geen ingewikkeld managementjargon gebruikt, maar alles heel simpel en duidelijk beschrijft, is een groot pluspunt van het boek. Dat maakt het voor een grote groep ondernemers interessant en goed leesbaar.