Greveling was ooit directeur bij de Nederlandse adviespoot van IBM, stapte daarna voor twee jaar over naar Twynstra Gudde en richtte vijfeenhalf jaar geleden zijn eigen managementadviesbureau voor strategieontwikkeling en –implementatie Fit-ality op. Hij kent dus het klappen van de zweep.
Het plan om dit boek te schrijven koesterde hij al wat langer. Het was hem al een tijdlang een doorn in het oog dat strategiesessies bij bedrijven vaak leidden tot zulke statische bedrijfsmodellen, slechts gericht op financiële successen en dan ook nog eens op zo kort mogelijke termijn. Onder het motto ‘strategie’ wordt vaak niet meer bedacht dan een koe om te melken zonder de vraag te stellen wat het bedrijf is, wat het in de wereld wil zetten en hoe het dat zodanig kan doen dat het voor afnemers, geldschieters, werknemers en andere betrokkenen nu en straks een aantrekkelijke partij is om producten of diensten van te kopen, in te investeren of voor te werken.
Die ergernis heeft hij nu om weten te zetten in het boek Aantrekkingskracht, waarin hij pleit voor een holistische kijk op bedrijven en zes andere ‘kernvaardigheden voor succesvolle strategieontwikkeling’. En met de term ‘aantrekkingskracht’ heeft-ie maar meteen een aantal andere in de zakelijke context toch vrij nieuwe begrippen als ‘fitheid’ en ‘gezondheid’ aangeboord, waarmee hij de schijn wekt ons mee te willen nemen naar de sportschool.
Toch is het allemaal niet zo vreselijk nieuw als Greveling ons wil doen geloven. Holistisch naar bedrijven kijken hebben al meer auteurs ons proberen te leren. En een kernvaardigheid als ‘maak consistente strategische keuzes in samenhang met elkaar’, verdient ook geen prijs voor de managementvernieuwing van het jaar.
Desalniettemin weet Greveling in de 190 pagina’s die hij zichzelf heeft, zijn model voor strategiebepaling zeer aannemelijk te maken. Als gezegd, hij is niet van de straat en een consultant mag wat mij betreft liever uitblinken in degelijkheid en integriteit dan in originaliteit. En vragen als ‘welke toegevoegde waarde biedt uw onderneming aan afnemers’ of ‘welke zingeving biedt uw onderneming aan medewerkers’ zijn misschien niet nieuw, maar het zijn wel de juiste vragen.
Al met al een degelijk, maar minder revolutionair boek dan de titel belooft dus. En bijgevolg weinig bezwaren ertegen, behalve één: had de auteur zijn termen - ‘Aantrekkingskracht’, ‘fitheid’ en ‘gezondheid’ niet even duidelijk kunnen definiëren? Dat had het fundament van zijn visie wel wat steviger gemaakt.
Over Pierre de Winter
Pierre de Winter is freelance journalist.