Ongeacht welke uitdaging je wacht, kan het proces dat in ‘Thinking in new boxes, een nieuw paradigma voor creativiteit’ van Luc de Brabandere en Alan Ivy wordt beschreven je interpretatie veranderen van wat er om je heen gebeurt en je helpen om je problemen op te lossen. Aan de hand van een groot aantal voorbeelden van toonaangevende bedrijven, zoals NASA, Ford, Netflix, LaPoste, wordt in dit boek door de beide Boston Consulting Group-consultants Luc de Brabandere en Alan Ivy een aanstekelijk inzicht verschaft in de manier waarop bedrijven voor een radicaal andere benadering kunnen kiezen. De vijfstappen-aanpak bestaat uit: 1) twijfel aan alles, 2) bewijs het mogelijke, 3) divergeer, 4) convergeer en 5) evalueer constant. Je hersenen hebben modellen of boxes nodig om te denken. De sleutel tot praktisch creatief zijn, tot verandering in onzekere tijden, is allereerst je bestaande boxes veel beter te begrijpen en daarna het aanpakken van een situatie of een probleem door het ontwikkelen van meerdere nieuwe boxes. Bijvoorbeeld: kijk eens naar de volgende drie uitspraken: alle auto’s hebben vier wielen. De Toyota Corolla heeft vier wielen. Daarom is de Toyota Corolla een auto. De meeste mensen zullen zeggen dat dit een goede redenering is, omdat de derde uitspraak duidelijk waar is. Maar de logica waar ze op vertrouwen is onjuist. Kijk maar. De volgende drie uitspraken gaan uit van dezelfde logica. Alle bloemen hebben water nodig. Mijn hond heeft water nodig. Dus is mijn hond een bloem. Mensen zijn geneigd om dit soort logica te accepteren als de conclusie in hun bestaande kennis past. Waar het om gaat, volgends de beide auteurs, is om mensen en bedrijven uit hun ‘vaste denken’ te halen. Generali verzekeringen is een voorbeeld. Het werd opgericht in 1831, als ‘wederzijdse hulp gemeenschappen’ voor hoofdzakelijk zeereizen en zeetransport. Tegenwoordig heeft de verzekeringsgigant in meer dan 60 landen 85.000 employés en wereldwijd 70 miljoen cliënten. In 2007 wilde het bedrijf de internetstrategie herzien. Beide schrijvers werden te hulp geroepen. Wat zij, via het vijfstappenplan, deden was de oude perceptie van Generali, hun oude box, te verschuiven van ‘we zijn een gevestigde verzekeringsmaatschappij’ naar de nieuwe box ‘we zijn een briljant nieuw e-bedrijf dat actief is in verzekeringen’. Door deze verschuiving was Generali bereid en instaat om significante geldmiddelen in het implementeren van de nieuwe internetstrategie te investeren. Nu is de website volledig vernieuwd met een scala aan nieuwe producten en diensten, gebruiksvriendelijke schermen, realtime optimalisatie en onderzoek. Er is een platform voor kleine en gemiddelde tussenhandelaren voor toegang tot nieuwe diensten, een marktplaats voor virtuele tussenhandel, een platform voor groepen om hun eigen risicoprofiel te updaten en een platform om dekking van individuen en groepen te consolideren. In sommige gevallen werden deze toegevoegde mogelijkheden en manieren om cliënten online te benaderen en te helpen beschouwd als spelverandering binnen de verzekeringswereld. ‘Thinking in new boxes’ is een inspirerend boek dat de theorie voorziet van veel sprekende voorbeelden. Edison bijvoorbeeld. Vóór Edison moest je om licht te hebben een vuur aansteken , was in een kandelaar of olie in een lantaarn doen. Na veel ronden divergentie (bedenken van nieuwe manieren om naar dingen te kijken) en convergentie ( de nieuwe aanpak selecteren en die uittesten) testte Edison platina en allerlei andere mogelijk metalen gloeidraden, voordat hij tenslotte met een koolstofversie kwam die tot 40 uur kon branden. Toen hem werd gevraagd of hij dat als een falen zag en of hij niet beter op kon geven, gaf hij zijn beroemde antwoord: ‘Waarom zou ik opgeven? Ik ken nu meer dan negenduizend manieren waarop een elektrische gloeilamp niet werkt, dus succes komt binnen handbereik’. Thinking in new boxes, dus. Een ontzettend inspirerend boek dus met puike voorbeelden uit hun eigen praktijk. Eigenlijk is het voor iedere individuele Nederlander goed om te lezen. Het drukt je met je neus op de feiten van het ‘vaste denken’ en het laat zien hoe je dat kunt veranderen. Prima boek, inspirerende voorbeelden en nog te snappen ook. Van harte aanbevolen.
Recensie
Thinking in new boxes
Misschien ben je ondernemer die een nieuw idee wil introduceren of een architect die een schitterend bouwwerk bedenkt. Of ben je een ingenieur die een nieuw softwareprogramma wil realiseren, een politicus die een revolutionaire verandering wil doorvoeren of een manager die zijn bedrijf door een van de meest hachelijke economieën van de moderne tijd wil loodsen?
Arie Buvens
|
12 november 2014