Verhalen om niet te verdwalen is een co-creatie met input van niet alleen de schrijvers, maar juist ook van diverse anderen die passen in deze ‘reis van de held en de veranderklok’. Het is een boek waarin onderzoek en psychologie, beproefde modellen en ‘gevoelige’ ervaringen, hoofd en hart, rationaliteit en emotie samenkomen. Een boek dat helemaal past in de veranderende- en de herijkende samenleving, prima dus in deze transformatieperiode. Een fraaie uitgave met een lekker dikke omslag. Een roofvogel kijkt ons aan. Mooi en krachtig maar niet echt vriendelijk, het begin van een pittig boek dus! Fraai vormgegeven vraagt het om aandacht. Dat er veel werk in dit boek zit wordt al snel duidelijk. Het bevat niet alleen tekst maar vooral ook beeld en kleur, een waar bookazine. Een ontwikkelfonds is gebruikt om zo ver te kunnen komen, en ik denk dat dit boek er anders niet gekomen zou zijn. We treffen: De intro, 1. Een theoretische duiding in drie hoofdstukken, 2. De 12 verhalen om niet te verdwalen in vier kwadranten en de outro. Eigenlijk wil ik beginnen met het lezen van de 12 verhalen, maar zover is het nog lang niet, wanneer je het boek net openslaat. Hoewel, in mijn geval, ‘een theoretische eigen visie’ al wel aanwezig is, blijft het van groot belang om het eerste deel zorgvuldig te lezen. Daarna kun je deel 2; verhalen om niet te verdwalen, beter plaatsen. Je snapt het ‘verhaal van de held’ en de bijpassende journey-klok (veranderklok) met de twaalf stappen. Hoewel het niet van elk verhaal het even duidelijk is waarom het op die plaats (in de klok) staat. Het is zonder meer knap om zoveel kennis, inzicht en modellen met elkaar te verbinden tot een geheel. Niks nieuws op zich maar wel een mooie combinatie van ‘samenwerken en integreren’ van visies, ervaringen en modellen. Snap je de visie of werk je al vanuit een gelijksoortige visie? De verhalen zijn en blijven inspirerend voor je eigen handelen en/of adviseren. Jung, de Insights Methode, MBTI, theorie U, onze linker en rechter hersenhelft, neuromarketing, ons limbische brein en onze neocortex, 12 merkarchetypen, the Why en meer. Over organisatiekunde, psychologie en merkenbouw. En over medewerkers en klanten (volgens mij dè twee kapitalen van elke organisatie) het komt allemaal voorbij. Misschien wat veel voor wie het voor het eerst leest maar wellicht haal je er dan juist ook andere dingen uit en inspireert het je meer te willen weten. Het boek is in mijn visie vooral een boek voor wie aan de slag is in organisaties (in een adviserende of managementrol) en een slag wil maken of gewoon zijn eigen verhaal, zijn eigen Merkorganisatie wil of kan spiegelen aan de veranderklok. Ik denk zelf ook aan de verhalen van verschillende organisaties waar ik mee werk en waar zij nu staan. Maar ook aan mijn eigen ‘verhaal’. Want is je eigen levensverhaal er ook niet een van dezelfde twaalf stappen om dichter bij jouw kern, Karma en Why te komen? Zonder ze nu een voor een te willen benoemen zijn de twaalf verhalen zonder meer allemaal de moeite waard om tot je te nemen. Zo zal het ene verhaal je wat meer triggeren en tot nadenken stemmen en zo zorgt het andere verhaal meer voor een aha-erlebnis. De outro, helpt je nog even met een wrap-up, terug kijken en een uitleg (bijlagen) in vier delen. Ik kijk met plezier terug op dit inspirerende boek. Voor de één misschien gesneden koek maar mooi bij elkaar gebracht, voor de ander een totale openbaring om zoveel gecombineerd aangereikt te krijgen om daarna je eigen visie en inspiratie te versterken. In beide gevallen is Verhalen om niet te verdwalen echter zonder meer een ‘must’ om te lezen.
Over Paul Kruijssen
Paul Kruijssen is Merk- & Indentiteitbouwer vanuit zijn bureau P Projects Mensen maken het Merk. Hij zet mensen in beweging en probeert het beste uit mensen en organisaties te halen vanuit zijn methode ‘Het MerkMenu’. In 11 stappen doet hij dat vanuit de schijf van vier; onderzoeken, ontwikkelen, uitvoeren en monitoren. Zijn werkzaamheden liggen op het gebied van consultancy, concept en creatie. Hij is tevens schrijver van het boek ‘Het MerkMenu’ en freelance docent in het HBO onderwijs.