Kiki Verbeek beantwoordt de kernvraag van haar boek vanuit een zevental perspectieven. In de eerste plaats vanuit dat van haarzelf; haar worsteling en zoektocht naar haar identiteit. Daarnaast voert ze zes andere door haar geïnterviewde personen op. Het zijn professionals uit verschillende vakgebieden, met ieder een persoonlijke zoektocht naar zijn of haar professionele identiteit en de daarbij passende vorm.
Kenmerken en patronen
Het doel van deze interviews is 'om kenmerken en patronen op het spoor te komen die een licht werpen op het ongrijpbare proces van het vinden van een vorm voor je inhoud'. Kiki Verbeek voorziet de interviews van commentaar, waardoor ‘het gemakkelijk wordt om de kennis en inzichten uit deze verhalen op jezelf te betrekken, te vertalen naar je eigen praktijk en toe te passen op de ontwikkeling van jouw professionele identiteit'.
Succesverhalen
Ik vind het jammer dat het allemaal succesverhalen zijn. Alle geïnterviewden, inclusief de schrijfster zelf, hebben een vorm gevonden die bij hun professionele inhoud past. Daarmee legt Verbeek de lat hoog voor haar lezers. Daarnaast denk ik dat iets als 'een vorm die bij je inhoud past' onderhevig is aan modes en de tijdgeest, en dat afgeronde succesverhalen daar geen recht aan doen.
Hoe het ook moge zijn, dit betekent niet dat dit boek je niet op weg helpt in je zoektocht. Immers het is altijd goed om na te denken of de vorm bij je inhoud past, en over de vraag of je vorm de juiste klanten trekt.
Daar helpt dit boek zeker bij. Het zet je aan het denken en de verschillende perspectieven van de geïnterviewden geven inspiratie om je reeds gekozen vorm te heroverwegen, aan te passen of geheel te herzien!
Frisse blik
Wat heeft het mij aan inzichten opgeleverd? Ik heb met een frisse blik zelf en met input van anderen opnieuw naar mijn website gekeken en ben tot een aantal aanpassingen gekomen. Die zoektocht is wat mij betreft niet eenmalig, maar een continu proces dat voortdurende aandacht vraagt. Zowel van mijzelf als van mijn (potentiële klanten). Zie www.christeldeckers.nl en laat me weten of mijn vorm bij mijn inhoud past!
Over Christel Deckers
Christel Deckers is een onafhankelijk denker, expert op het gebied van governance, change management, innovatie en digitalisering. Zij is gepromoveerd aan de Business School of Economics in Nijmegen en doet onderzoek naar Bestuur en Toezicht in de zorg. Kernwoorden in haar werk zijn: We doen het samen, met plezier naar je werk en de juiste mens op de juiste plek.