Iets minder blij werd ik ervan dat er wel uitgelegd is wat je zou moeten doen en waarom dit van belang is, maar dat het voor mij vaak niet concreet genoeg is. Niettemin vind ik het al met al een boek dat ik zeker wil aanraden aan ervaren coaches en consultants, die worstelen met wat ze willen doen en hoe ze dat het beste in de markt kunnen zetten.
Centrale vraag
De centrale vraag van het boek is 'Hoe vind ik een vorm voor mijn inhoud?' Hoewel er dus de nodige voorbeelden voorbij komen, die als inspiratie kunnen dienen blijf ik het vaag vinden hoe je het antwoord op die vraag concreet invult. Hoe geef je je werk als coach of consultant zó vorm, dat het bij je past en het ook nuttig is voor klanten, zodat je ook je brood ermee kan verdienen? Juist omdat coaching en consultancy mensenwerk is waar je jezelf als mens meeneemt, is het soms heel moeilijk om voorbij je eigen blinde vlekken te kijken. Dat hoeft niet negatief te zijn. Ook je talenten kunnen voor jou zo vanzelfsprekend zijn, dat je ze zelf bijna niet waarneemt.
Ervaringsverhalen
Naast de hoofdtekst van Verbeek zelf, zijn in het boek ook zes ervaringsverhalen van verschillende professionals opgetekend. Enerzijds kan dit als voorbeeld en inspiratie dienen en anderzijds is het leuk, dat die ervaringsverhalen ook zijn voorzien van commentaar, zoals je dat ook op papier zou doen. Kringetjes, lijntjes en commentaar ernaast. In dat commentaar wordt een algemenere les uit het individuele verhaal expliciet gemaakt, zodat je ook kunt kijken of je het als lezer voor jezelf kan toepassen. Ik vind dat een fijne manier van lezen. Yours truly zet ook doorlopend lijntjes, kringetjes en commentaar in boeken en andere schriftelijke stukken. Bovendien neemt deze manier je aan de hand zonder kinderachtig te worden. Dat is prettig.
Veelzijdig
De hoofdtekst wordt per hoofdstuk afgewisseld met de verschillende ervaringsverhalen, wat het lezen ook veelzijdig en interessant houdt. In de hoofdtekst wordt ingegaan op hoe je als coach of consultant samenvalt met je bedrijf, je werkwijze en je dienst. Ook is er aandacht voor hoe het belangrijk is om te weten wie je bent. Soms handiger is het handig om je 'in een andere taal' te presenteren om door je ideale klant herkend te worden. Verbeek wijdt daar veel tekst aan, en bij het lezen ervan had ij steeds de vraag: hoe dan? Het blijft vaak vrij abstract, terwijl je als lezer juist wel wat meer specifieke handvatten wilt hebben. Of dit een bewuste keuze van de auteur is in de hoop dat dit nieuwe klussen oplevert, weet ik niet, maar ik vond dat vervelend.
Verdiepingsslag
Dat wil niet zeggen dat het nooit iets concreter wordt. Aan het einde van elk hoofdstuk staan verschillende vragen en opdrachten die je kunnen helpen met een verdiepingsslag of met het uitdragen van 'waar je eigenlijk van bent.' Ook achterin het boek vind je nog een handig overzicht met alle opdrachten en op welke pagina je ze terug kan vinden. Zelf ben ik meer van de school die het boek eerst leest om daarna nog eens te kijken wat ik met die opdrachten wil en dan is zo'n overzichtje achterin zeker welkom.
Recept voor identiteit
Ook vind je nog een soort samenvattend hoofdstuk met het 'recept voor een stevige professionele identiteit.' Waar alles nog eens in voorbijkomt. Een overzichtje met de belangrijkste punten is altijd handig, maar zeker ook hier in dit boek. Juist omdat de hoofdtekst steeds wordt afgewisseld met ervaringsverhalen, ervaar je wel een gevoelsmatige structuur en rode draad, maar raakt die soms ook uit het zicht. Om dan alles nog even overzichtelijk achter elkaar op een rij te hebben, is dan prettig en nuttig.
Puzzelen
Al met al denk ik dat Kiki Verbeeks boek een nuttige bijdrage kan zijn voor coaches, consultants en misschien ook wel andere professionals die zichzelf niet altijd goed in hokjes vinden passen, maar het wel graag goed willen kunnen uitleggen aan hun klanten, opdrachtgevers of (toekomstige) werkgevers. Tegelijkertijd zal het ook voor hen met dit boek in de hand nog wel even puzzelen blijven. Dit komt doordat je soms wilt dat het boek iets concreter wordt, maar ook omdat je zelf doorlopend in ontwikkeling bent en ook voor jezelf steeds helderder richting kan geven aan wat je wilt doen. Als jezelf zo samenvalt met je beroep of bedrijf ben je nooit af.
Over Sippy van Akker
Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, platform voor bewust en zinvol leven en werken.