Zelf worstelde Kiki Verbeek, schrijfster van Waar ben jij eigenlijk van? jarenlang met haar professionele identiteit. Hoe kan ik dat wat ik doe nu concreet maken in woorden? Voor mij persoonlijk enorm herkenbaar als ZZP-er in de zakelijke dienstverlening. En waarschijnlijk voor velen met mij!
Kennisdeling, praktijkvoorbeelden en opdrachten
In haar boek deelt Verbeek haar kennis over professionele identiteit, praktijkvoorbeelden van anderen en opdrachten om zelf mee aan de slag te gaan. Alles bedoeld om jou als coach of consultant te helpen je eigen professionele identiteit scherp te krijgen. Verbeek noemt het ‘een concrete vorm vinden voor je inhoud’. Nu klinkt dit vrij abstract en eerlijk gezegd bleef dat voor mij als lezer ook lange tijd zo tijdens het lezen. Een gemiste kans.
Een andere indeling
Verbeek kiest in haar boek voor een andere indeling dan je gewend bent. Waar je meestal ziet dat ervaringsverhalen worden verwerkt ín de hoofdstukken met theorie en praktische opdrachten, wisselt dit boek de hoofdstukken zelf af met ervaringsverhalen. Direct naast deze ervaringsverhalen staan notities van de schrijfster waarin zij belangrijke punten verder toelicht. Dat is een erg leuke en creatieve manier om de ervaringsverhalen te delen! In eerste instantie sprak mij dit dan ook erg aan. Echter, de ervaringsverhalen zijn dermate lang dat je aan het einde van het ondernemersportret alweer kwijt bent waar het vorige hoofdstuk nu over ging. Bovendien was er voor mij ook geen samenhang te ontdekken tussen de hoofdstukken zelf en de ervaringsverhalen. Deze laatste lijken er lukraak tussen geplakt. Ontzettend jammer, want daardoor heeft het boek niet de impact op mij die het had kunnen hebben.
Van abstract naar concreet
Neemt niet weg dat die ervaringsverhalen en notities van de schrijfster erg interessant zijn om te lezen. En waar de theorie rondom professionele identiteit met name in het begin van het boek wat abstract blijft, wordt dit naar mate je verder leest steeds concreter. Bovendien maken de praktische vragen en opdrachten aan het einde van elk hoofdstuk de abstracte concepten ineens wel concreet.
Fijne schrijfstijl
De schrijfstijl zorgt er voor dat het bijna voelt alsof de schrijfster direct tegen je praat. Dit maakt de hoofdstukken erg prettig leesbaar. Verbeek neemt je hierdoor makkelijk mee in het proces van het vinden van jouw professionele identiteit.
Een goede investering
Alles bij elkaar is de aankoop van dit boek zeker een goede investering. Als je alleen al de vele opdrachten voor jezelf uitwerkt, bespaar je jezelf zeker een aantal sessies met een dure businesscoach. De achtergrondkennis over professionele identiteit en de ervaringsverhalen krijg je er bovendien als bonus bij.
Over Froukje Schaaf
Froukje Schaaf is werkzaam als zelfstandig marktonderzoeker (www.lightbulbinsights.nl) en heeft daarnaast een parttime aanstelling als universitair docent bij de vakgroep Marketing van de Rijksuniversiteit Groningen.