In de eerste hoofdstukken van Brand Design brengt Ruud Boer structuur en inzicht in merken, merkstrategie en Brand Design. Hij koppelt verschillende modellen met de bijbehorende aanpak, om uiteindelijk te gaan werken met het Brand Design model.
ESSENTIE VAN EEN MERKSTRATEGIE
Vervolgens neemt Ruud Boer RM ons mee naar het uitwerken van een merkstrategie en de vertaling daarvan naar Brand Design. De lezer wordt echt meegetrokken in de strategie en design. Met voorbeelden en modellen maakt Boer RM het inzichtelijk.
HET BOEK ZET JE AAN TOT DENKEN
Als lezer ga je ook steeds mee in de vertaling naar je eigen merk en merkstrategie, of die van je opdrachtgevers waar je voor werkt. Naast de inhoud is het door de vele voorbeelden ook een bron van inspiratie. Het is dat er ook wat theorie doorheen staat, maar het leest gemakkelijk weg.
De vele cases die zijn aangeleverd geven ook goed inzicht in - en handvatten voor - merkvraagstukken. Het is leuk dat de cases open en eerlijk zijn en goed dat Boer met antwoorden voor de vraagstukken komt. Hij doet dat concreet en duidelijk, en koppelt eea aan de theorie en praktische toepassingen.
IS HET EEN MUST?
Kun je 'alles' in een boek bespreken? In dit geval wel. Natuurlijk kun je daarover discussiëren, maar wat mij betreft staat alles er in. Mooi is dat daarnaast vanuit de merkstrategie heel praktische handvatten worden gegeven, zoals de invulling van SEA en online banners, maar ook de bijdrage van TikTok aan de merkstrategie.
Ik vind dat echt iedereen dit boek gelezen moet hebben. Liever nog: ik vind dat iedereen in elk geval de aanpak moet overwegen om de discussie te kunnen voeren. Ik ben verantwoordelijk binnen SchaalX voor het digitale marketing en digitale communicatie opleidingsprogramma voor onze young professionals. Het boek is er verplicht leesvoer, maar ook doe-voer geworden.
Ruud Boer RM geeft met dit boek het vak een impuls en stimuleert zowel beginnende als ervaren, marketingprofessionals om na te denken over merk, merkstrategie en design. Brand Design is een compleet werk dat niet mag ontbreken in jouw omgeving.
Over Ment Kuiper
Ment Kuiper is programmadirecteur bij Schaal X, waar hij verantwoordelijk is voor de coaching van young professionals. Hij is ook Register Marketeer en auteur van diverse titels waaronder Marketingplan op 1 A4 en het jaarlijkse TrendDoc.