De auteur van Watertight marketing, Bryony Thomas, heeft een geschiedenis in de consultancy en leerde van verschillende organisaties toen zij bij Experian werkte. Voor haar MBA onderzocht ze hoe bedrijven geld verspillen aan ineffectieve en inefficiënte marketing. Vervolgens bewees ze haar bevindingen en modellen met onderzoek bij meer dan 2.000 organisaties. Haar kennis en ervaringen vormen de basis van dit boek.
Duurzame relaties
Als je wilt weten hoe je een duurzame relatie met je klanten opbouwt in plaats van te investeren in tijdelijke verkoop, kan ik dit boek aanbevelen. Belangrijkste les: ‘Niemand heeft meer marketingideeën nodig. Je hebt zelfs minder nodig om je echt goed te focussen.’ Hoe je dat doet, legt ze uit in haar boek.
Organisaties hebben vaak de volgende vragen: ‘Hoe verbeter je de connectie en werk je aan relatiemarketing? Hoe maak je het verschil tussen alleen voldoen aan de behoeften en het verschil maken voor je klant? Wat te doen in welke fase van de relatie?’ Thomas legt in haar boek uit dat elke fase in de funnel een eigen aanpak nodig heeft als het gaat om het opbouwen van relaties. Het gaat er om de klanten en hun behoeften te leren kennen en hoe je hen op de best haalbare manier van dienst kunt zijn.
Serieus schaalbare verkoop
Volgens Thomas zou je je moeten concentreren op het andersom doen van marketing. Je moet beginnen met het vasthouden van jouw klanten en kijken waar je hen verliest. Aanvullende vraag is wat jouw klanten drijft en waarom ze klant zijn bij jou. Als je dat weet, dan hoef je niet wild rond te rennen om elke kans na te jagen om nieuwe klanten binnen te halen. Als je op deze manier aan je marketingstrategie werkt, ga je van jojo-marketing naar schaalbare verkoop. Het betekent ook dat er geen scheiding kan zijn tussen verkoop en retentie. Het moet één organisch proces zijn waarin de bereidheid om de klant te helpen centraal staat.
Focus
Natuurlijk zijn er marketingboeken die focussen op hoe te werken aan waarde voor de klant, dat is niet nieuw. Ook zijn er diverse boeken over Customer Experience, waarin wordt uitgelegd hoe je de klant centraal kunt stellen in de organisatie. Thomas legt uit hoe je vanuit marketingoogpunt een relatie opbouwt. Het is een praktisch boek en helpt je te focussen op elk lek in jouw marketingfunnel en hoe je stap voor stap kunt verbeteren. Beginnend met jouw bestaande klanten, zijn er drie redenen waarom ze bij jou weglopen: vergeten klanten, slechte onboarding of geen emotionele band. Thomas legt elk weglek uit en vertelt wat je kunt doen om verbeteringen aan te brengen. Dat maakt haar boek uniek en de moeite waard. Zowel om te lezen, maar vooral om te gebruiken.
Marketing baseline
Watertight Marketing is gemakkelijk te lezen. Het boek heeft vier delen. Het begint met de theorie. Hierna kun je je eigen marketing baseline in kaart brengen. Het volgende deel gaat over het tweaken van je marketinglekken en het laatste deel gaat over plannen, budgetteren, meten en werken aan duurzame verkoop. Gedurende het hele boek is er een denkbeeldige organisatie VA-Vroom, om de theorie tot leven te brengen en je te helpen de modellen en de ideeën te begrijpen.
Community
Het unieke van dit boek is dat Thomas een methode heeft bedacht. Naast de gedrukte versie heb je gratis toegang tot online materiaal zoals een werkboek, video’s, een wekelijkse nieuwsbrief en een community om hulp te zoeken. Of als je dieper wilt gaan, kun je betaald lid worden van de Watertight Webschool om te werken aan meer loyale klanten voor jouw organisatie.
Over Simone Blokhuis
Simone Blokhuis is Customer Experience Manager bij Centraal Beheer Achmea.