Amy Edmondson beschrijft in Goed fout bijvoorbeeld de begindagen van de hartchirurgie. Toen was het nog erg lastig om een hart te opereren, want er moest nog uitgezocht worden hoe je een patiënt in leven kon houden gedurende zo’n operatie. De patiënten die uiteindelijk instemden met een experimentele procedure leverde een schat aan informatie op bij de gevallen waar het misging.
Intelligente mislukkingen
Het gaat in dat voorbeeld, en in het boek, om intelligente mislukkingen. Dit zijn mislukkingen die voorkomen als je gecontroleerd en wel experimenteert, met als doel om te innoveren. Experimenten kunnen misgaan, maar kunnen ons nieuwe inzichten brengen, vooral als er iets mislukt. Intelligente mislukkingen staan tegenover missers, dat is een afwijking van een bekende taal of proces. Meestal zijn die te voorkomen, want we weten al hoe we dat moeten doen. Een voorbeeld van een misser met een dramatische afloop is een vliegtuigcrash in 1984. De procedure werd weliswaar correct uitgevoerd, maar er was een uitzondering: het vroor die dag. En er werd niet op gelet dat het de-icing systeem aan moest in plaats van uit.
Niet alle missers hebben zulke dramatische consequenties. In het algemeen komen we regelmatig goed weg met onze missers en fouten: Vaak loopt het wel los.
In Goed fout wordt er veel aandacht besteed aan de verschillen in fouten en hoe deze te voorkomen zijn, daar haakte ik uiteindelijk een beetje op af
Leren van fouten
Een van de sleutels om te leren van fouten is psychologische veiligheid. Als we tegen elkaar fouten durven te bekennen voorkomen we dat ze ondergronds gaan. Daardoor zal er vaker geleerd worden van fouten en staan we meer open voor innovatie. Edmondson geeft ons in het boek een flink aantal tips om de psychologische veiligheid te vergroten.
Amy Edmondson somt daarnaast een aantal praktische stappen op om te komen tot een open communicatie die het leren van fouten bevordert. Ik noem er een paar.
Regelmatige check-ins
Zorg dat vergaderingen ruimte bieden aan teamleden om zich uit te spreken, uitdagingen in te brengen, en te kunnen praten over mislukkingen zonder dat ze er direct op afgerekend worden.
Feedback
Zorg ervoor dat medewerkers op meerdere manieren feedback kunnen geven en ideeën kunnen delen. Hoor alle stemmen en meningen. Mocht dat nodig zijn, zorg dan dat feedback anoniem gegeven kan worden. Maar zorg ervoor dat geleerd kan worden van de feedback.
Vier intelligente mislukkingen
Erken en vier de momenten waarop medewerkers risico’s namen en de organisatie leerde van deze momenten. Zelfs als de uitkomst niet was zoals verwacht.
Groeimindset
Bevorder een groeimindset in de organisatie. Carol Dweck heeft in haar onderzoek laten zien dat dat ervoor kan zorgen dat medewerkers eerder geneigd zijn om risico’s te nemen en daarvan te leren.
Voor al deze elementen geldt dat leiders in organisaties een belangrijke rol spelen bij het ontwikkelen van een leerklimaat en psychologische veiligheid.
Ik was al fan van Edmondsons eerdere boek. Wat in dit nieuwe boek voor mij echt een toegevoegde waarde is, is het inzicht dat psychologische onveiligheid ertoe leidt dat missers en fouten ondergronds gaan. En als het ondergronds eenmaal zit dan leren we er ook niets meer van. Innovatie en leren zijn dan ondergesneeuwd. Voor mij een mooie reden om toch eens aan de slag te gaan met de inzichten uit Goed fout.
Over Ria van Dinteren
Ria van Dinteren is spreker, docent, facilitator, leermanager, organisatieadviseur bij Breinwerk BV en hoofdredacteur van Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties (TvOO).