Op de dag dat ik het nieuwe boek van Jos Burgers ontvang om voor Managementboek.nl een recensie te schrijven staat er een oproep in de Volkskrant: verlos ons van de preken van de geluksgoeroes, een boekbespreking van ‘de succesillusie’ van Richard Engelfriet met daarin vijf voorbeelden van de kletspraatjes van managementgoeroes: positief denken; Smart; de zeven eigenschappen van effectief leiderschap; always start with why en ontwrichtende innovatie (VK 1 februari 2017). Met dit gegeven vraag ik me af wat Jos, de meester van de eyeopeners, mij heeft te bieden en begin aan zijn nieuwe boek: Eén fan per dag, hoe overtref je de verwachtingen van klanten?
Jos Burgers is populair en heeft bij veel lezers de gunfactor. De verhalen en voorbeelden die hij geeft, de manier waarop hij deze tot leven brengt in zijn boeken, de video’s van zijn presentaties en live tijdens zijn optreden maakt ook op mij indruk. Maar… kan Jos in deze tijd ook nog mee? Is zijn nieuwste boek actueel of is het nog meer van hetzelfde? Wat is de meerwaarde ten opzichte van zijn vorige boeken? Wat heb ik er aan? Wordt ook dit boek een bestseller en last but not least: BLIJF IK FAN??
Het vlot geschreven boek geeft in de delen wat, waarom, hoe, wanneer etc. en in de hoofdstukjes met aansprekende titels als: klanten betalen je vakantie; schilderen zonder muziek en voorkom klachten over je klachtafhandeling, antwoord op de vraag hoe we verandering kunnen aanbrengen in het klantencontact, soms al door een klein of simpel gebaar.
In de inleiding schrijft Jos dat we wel weten hoe we klantvriendelijker worden, maar eigenlijk niet weten hoe we dat concreet in de praktijk kunnen brengen. Met dit boek wil Jos ons daarbij helpen. De rode draad door het boek is verandering aanbrengen in ons klantgedrag en de voordelen die het hebben van fans ons brengt.
Wat verwacht een klant van een bedrijf: onder andere keuze, gemak, betrouwbare producten, kwaliteit, een goede prijs, betrouwbaar advies en persoonlijke aandacht en service. Vraag jezelf eens af wat jij van een bedrijf aan service en aandacht verwacht. Wordt dat overtroffen en bereikt het merk jouw hart? Als dat zo is dan ontstaat er een relatie en word je fan van het merk/bedrijf. Alles draait om betrokkenheid, immers het succes van een bedrijf is afhankelijk hoe de klant het bedrijf heeft ervaren.
Verwachtingen van klanten overtreffen lijkt eenvoudig, maar dat is het niet. Het vraagt immers een andere instelling. De kennis die daarvoor nodig is en voorbeelden van een andere houding zijn de ingrediënten die het boek ons aanreikt. In dit boek neemt Jos ons bij de hand en laat zien dat het mogelijk is en … wat de gevolgen daarvan zijn!
U kunt concrete tips en adviezen verwachten om van klanten fans te maken. Tips die iedereen prima kan toepassen op zijn/haar eigen klantrelatie. Interessant, juist in deze tijd met de vele flexwerkers, zelfstandige ondernemers en werknemers binnen het MKB. Een fan per dag is een typisch Jos Burgers boek (compliment) met praktische, grappige en leerzame voorbeelden waar de meerwaarde voor de klant centraal staat. Jos overtreft mijn verwachting en geeft zelf ook meer dan ik had verwacht! Dank daarvoor!
Over Aukje Adams
Aukje Adams is ondernemer en marketingprofessional die haar kennis inzet om grote en middelgrote bedrijven te adviseren en ondersteunen via haar bedrijf Working Service.