In het verleden heeft Molenaar meerdere keren bewezen dat zijn boeken een behoorlijk hoge voorspellende waarde hebben. Zal dat dit keer ook weer het geval zijn? Wie het weet mag het zeggen!
Dit is inmiddels alweer het tiende boek van Molenaar, en ook dit keer is het een boek dat wel weer tot enige discussie zal leiden. Sommige mensen zullen dit koren op hun molen vinden en anderen voor wie de inhoud wellicht wat confronterend is zullen dit boek en haar auteur waarschijnlijk wel verketteren. Molenaar is nu eenmaal nooit bang om de vinger op de zere plek te leggen, en dat doet hij in dit boek weer.
Disruptie lijkt het nieuwe buzz-woord in retailland. Nieuwe toetreders en nieuwe technologieën zetten de traditionele retailwereld behoorlijk op zijn kop. Betere, en vooral snellere computers bieden steeds meer mogelijkheden om slimme dingen te doen met Big Data. Deze mogelijkheden komen binnen ieders bereik omdat die computers ook nog eens steeds goedkoper worden. Dankzij deze technologie kunnen we steeds meer aan de weet komen over onze klanten waardoor we steeds beter en gerichter kunnen inspelen op de behoefte in de markt. Het draait niet meer om wat wij willen aanbieden, maar om wat de klant van ons verwacht. Nieuwe distributievormen bieden de klant steeds meer keuzemogelijkheden. De customer journey verandert steeds sneller en de impact daarvan neemt ook steeds verder toe. Molenaar geeft mooie voorbeelden van bedrijven waarvan we een paar jaar geleden nog nooit hadden gehoord die nu hele bedrijfstakken opschudden. Airbnb en Uber zetten de wereld op zijn kop en zijn opeens marktleider en vertegenwoordigen opeens ook een enorme aandeelhouderswaarde. Smartphones en tablets zorgen ervoor dat we inmiddels overal waar we zijn op ieder moment kunnen kopen en verkopen. Consumenten zijn niet alleen meer koper, maar ook verkoper. We huren ergens een kamer of een huis en verhuren tegelijkertijd ook ons eigen huis via hetzelfde platform.
In dit boek geeft Molenaar een heldere uiteenzetting welke soorten platformen er zijn en hoe ze in elkaar zitten. Welke ontwikkelingen zijn wel en niet disruptief en waarom dan wel? Hoe kunnen we nieuwe technieken en ontwikkelingen herkennen om deze vervolgens in ons voordeel te laten werken? Hoe kunnen we onze bedrijfsconcepten en onze strategie aanpassen om kansrijk deze ontwikkelingen te omarmen? Wat zijn de do’s en don’ts? Gaan we digitaal doen of gaan we digitaal zijn? That’s the question! Als collega retailexperts zijn Molenaar en ik het net zo vaak eens als oneens. Maar dat hoort ook zo. Vraag tien experts en je hoort 12 meningen en visies. Dit keer ben ik het behoorlijk met hem eens. Ik heb De kracht van platformstrategie met veel plezier gelezen en ik denk dat het een absolute must read is voor iedere retailer, zowel on- als offline.
Over Fred Rutgers
Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.