Het eerste deel van het boek gaat over de heroriëntatie zelf en de beren die mensen op de weg zien en het tweede deel geeft concrete tips voor de lezer die overtuigd is geraakt dat het ondernemerschap iets voor hem of haar is.
In het eerste deel komen veel loopbaanzaken aan de orde die veel mensen en loopbaanprofessionals zullen herkennen: je bent na jaren harden werken beland in een baan waarvan je je afvraagt of dit het nou is en of je dit nog wel wilt. Of misschien ben je je baan en alle bijbehorende zekerheden kwijt geraakt en ben je gedwongen om je carrière onder de loep te nemen.
Een hoofdstuk is gewijd aan het beginnen met solliciteren, hoe je brief er uit moet zien, dat je een LinkedInprofiel op moet zetten en actief moet gaan gebruiken en dat je flink moet netwerken. Op zich allemaal nuttige tips, maar volgens mij ook dingen die veel professionals, want daar richt Minderhoud zich op, zelf ook al wel weten. Blijkbaar moet dit hoofdstuk de brug slaan naar het ondernemerschap, want die netwerkgesprekken en het aanscherpen van je profiel kunnen ook een opstap vormen naar het ondernemerschap. Deel 1 van het boek gaat verder met een hoofdstuk over ondernemerschap en het loslaten van vermeende zekerheden die je als werknemer wel dacht te hebben. Aan het einde van de het eerste deel maakt Minderhoud korte metten met 11 zogenaamde mythen die over het ondernemerschap de ronde doen. Of deze mythen echt mythen zijn, of drogredenen van cliënten die Minderhoud in haar praktijk weleens tegenkomt is me niet duidelijk. Enerzijds is het een leuk lijstje, maar het komt op mij ook erg clichématig over.
Ook eerder zijn er al een aantal zaken waar je kritische noten over kan kraken, ambivalente causale verbanden over wat onze welvaart ons zou hebben gebracht, of de fasen van rouw van Kübler-Ross, die uit een niet nader genoemde publicatie uit 2006 zouden komen, ondanks het feit dat Kübler-Ross in 2004 overleed. Dit nog los van het feit dat er nogal wat kritiek op deze rouwfasen is uit wetenschappelijke hoek. Gelukkig schrijft Minderhoud er (terecht!) wel bij dat de fasen die ze noemt elkaar niet keurig bij altijd in volgorde voordoen.
Het tweede deel van het boek gaat over het ondernemen zelf en over de winnaarsformule uit de subtitel van het boek:
(W+D) * (4P + L) = On
In deze formule die het waarschijnlijk leuk doet bij spreekbeurten en het geheel wellicht een wetenschappelijk sausje moet geven, staat in het kort dus eigenlijk:
Waarom ondernemen en manier van denken vermenigvuldigd met publiek, planning, product, presentatie en leren is gelijk aan "Ondernemen met een overvloed van bronnen, kansen, oplossingen en ideeën." Het mag duidelijk zijn, dat dergelijke formules mijn ding niet zijn. Dat neemt echter niet weg, dat deze formule wel een mooi geraamte volgt waarop de rest van het tweede deel van het boek is ingedeeld. In dit deel staan veel tips en adviezen waar ondernemers in de dop zeker wel wat aan kunnen hebben. Bijvoorbeeld over het bepalen van je doelgroep, hoe je zorgt voor een goede website waar je voldoende bezoekers krijgt, hoe je je planning maakt en uitvoert, zaken waar je wel of geen energie in moet steken en hoe je je product of dienst aan de man brengt, enzovoort.
Door het hele boek staan tal van nuttige lijstjes, achtergrondkennis en concrete opdrachten om voor jezelf zaken rondom je loopbaan tot nu toe en de overstap naar het ondernemerschap vormgeeft. In dat opzicht zal de doelgroep van dit boek er zeker iets aan hebben. Toch hinkt voor mijn gevoel dit boek op twee gedachten. Of je doelgroep overweegt al het ondernemerschap na te jagen en wil over de drempel geholpen worden en concrete opstarttips krijgen, dan is veel van dit boekje relevant, maar zijn de opstarttips waarschijnlijk toch net niet voldoende om echt mee uit de voeten te kunnen. Ofwel je richt je op werknemers die het niet meer weten, maar dan zijn de stappen te groot, van het niet weten, naar het overwegen van ondernemerschap naar concrete tips om je eigen zaak op poten te zetten. Omdat er ook veel nuttige adviezen in staan en het boek van Minderhoud zeer toegankelijk is geschreven, zal het voor de groep die het ondernemerschap al overweegt wellicht erg welkom zijn.
Maar eigenlijk ben ik in mijn oordeel over het boek net zo ambivalent als het boek zelf is. Mensen die zich na een loopbaan als werknemer willen heroriënteren en hun oog hebben laten vallen op dit boek kunnen misschien maar het beste hun eigen oordeel vellen!
Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft sinds 2018 over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, het door haar opgerichte platform voor bewust en zinvol leven en werken.
Over Sippy van Akker
Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, platform voor bewust en zinvol leven en werken.