BOO’s bieden een veilige cultuur waarin mensen continu kunnen groeien doordat ze zich niet zozeer richten op het managen van prestaties, maar op het managen van potentieel.
In traditionele organisaties houdt bijna iedereen er een tweede baan op na waarvoor ze niet betaald worden: het spelen van politieke spelletjes om hun eigen tekortkomingen te maskeren. Leiders in een BOO creëren daarentegen een veilige omgeving door menselijke ontwikkeling onderdeel van de dagelijkse werkroutine te maken, hun medewerkers continu input te geven, zich niet alleen op de toppresteerders, maar op elke werknemer te richten, en de organisatie, in plaats van het individu, als uitgangspunt te nemen.
BOO’s putten uit de geestelijke capaciteit van hun werknemers, dat momenteel vaak onbenut blijft. Anders dan vaak gedacht blijft het ontwikkelingsproces van het brein tot op hoge leeftijd doorgaan, en kan daarbij drie niveaus bereiken. De socialized mind verandert ons van egocentrische kinderen tot goede volgers, de self-authoring mind vormt ons om tot leiders die leren te vertrouwen op hun eigen inschattingen, en bij de self-transforming mind beseffen we dat onze persoonlijke autoriteit haar beperkingen heeft, waardoor we opener worden voor alternatieven.
In de vorige eeuw volstond het vaak nog dat werknemers trouwe dienaren waren en managers zich onderscheidden door hun onafhankelijkheid en beoordelingsvermogen. Maar het huidige ondernemingsklimaat dwingt volgers om naar een self-authoring mind, en leiders om naar een self-transforming mind door te groeien. BOO’s stimuleren die ontwikkeling door hun werknemers steevast op posities te zetten die ze amper aankunnen, om ze direct een promotie te geven zodra ze die functie onder de knie hebben.
Omdat mensen continu uit hun comfort zone worden geduwd is werken voor een BOO niet makkelijk. Op de langere termijn leidt de combinatie van persoonlijke en organisatorische groei echter tot beduidend meer werkvreugde, met betere resultaten als positief neveneffect.
Dit is een ingekorte versie van de Summary van Iedereen verandert. Meer informatie en een speciale proefdownload van Management Summaries vindt u op deze pagina.
Over Jeroen Ansink
Jeroen Ansink is journalist in New York. Hij schrijft en schreef onder meer voor HP/De Tijd, Elsevier Weekly Magazine en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.