Veel onderwerpen, gerelateerd aan "digitaal" passeren de revue, geordend in 7 grote thema's. De eerste delen zijn meer theoretisch, de rest gaan meer om de impact van digitalisering. De losstaande thema's (en boekdelen) maken het mogelijk deze apart van elkaar te lezen. Zelf ben ik meestal het meest geïnteresseerd in de impact van nieuwe ontwikkelingen. Toch merkte ik dat thema's als hoe klassieke industrieën worstelen met digitalisering en de bedrijfsstrategieën die nodig zijn om in de digitale wereld te overleven, mij in dit boek ook erg aanspraken. Misschien juist omdat ik daar de meeste nieuwe inzichten kreeg. Ik lees bijvoorbeeld dat disruptie eerder een sluipmoordenaar is dan een donderslag. Verder lees ik hoe ik een eigen "disruptometer" kan ontwikkelen voor mijn industrie, om zodoende de bomen door het digitale bos te zien van artikelen over nieuwe ontwikkelingen. Zodoende kan ik de sluipmoordenaar voor blijven.
Aris is ook niet bang tegen een aantal heilige huisjes te schoppen. Over het continu streven naar groei, bijvoorbeeld. Groei is niet altijd het beste doel, het kan zelfs vaak kwaad doen omdat groei om de nodige investeringen vraagt. Een betere gedachte is: groei is geen groei als er geen innovatie in zit. Dit soort prikkelende conclusies vind ik interessant en zetten me aan het denken.
Op een heel ander, persoonlijk niveau speelt de vraag: welke vaardigheden zijn nog belangrijk? Hoe zorg je dat je waardevol blijft en de juiste carrièrekeuzes maakt? Aris raadt aan naast het opbouwen van relevante vaardigheden, ook serendipiteit te gebruiken - het onverwachts inslaan van een weg die je niet had voorzien. De rol van toeval wordt steeds belangrijker in een wereld die onvoorspelbaarder is geworden. De kans op dit toeval kun je vergroten, bijvoorbeeld door veel kleine zaadjes te zaaien. Later blijkt misschien dat een ervan tot iets groots is gegroeid.
Zo komt een grote variëteit aan onderwerpen aan de orde, op allerlei niveaus. Annet Aris geeft haar inzichten en vele voorbeelden, opgedaan tijdens jaren ervaring als consultant, universitair docent en bestuurder. De opzet, een boek gebaseerd op columns heeft ook nadelen. Soms vind ik het jammer dat een onderwerp slechts in een paar regels of een halve bladzijde besproken wordt- ik had graag daar meer verdieping gezien. Zo lees ik dat er nog steeds oude strategieën en verdienmodellen worden toegepast op de nieuwe veranderde wereld. Het zou interessant zijn hier meer over te lezen en over wat dan wel past in deze wereld (misschien een suggestie voor een volgend boek?). En dit is maar een voorbeeld, ik was vaker nieuwsgierig naar een verdere uitwerking.
Ik heb Wegwijzer in het digitale doolhof met veel plezier gelezen. Annet Aris legt verbanden die ik zelf nog niet legde en kijkt vaak verder dan menig ander schrijver doet. Dat maakt dit boek waardevol voor een brede groep lezers, juist ook voor hen die geen technische achtergrond hebben maar wel te maken krijgen met digitale ontwikkelingen.
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.
Over Carla Verwijs
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.